Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Olejové čerpadlo – jak funguje a jak poznat, že je nefunkční?

Olejové čerpadlo – jak funguje a jak poznat, že je nefunkční?

0

Kdo maže, ten jede se neříká zcela zbytečně. Na tomto pořekadle je opravdu velký kus pravdu a co se týče motorů, klidně bych to tesal do kamene. Motor ke svému chodu potřebuje mazat a k tomu mu pomáhá olejové čerpadlo.

Olejové čerpadlo – jak funguje a jak poznat, že je nefunkční?

Co je to olejové čerpadlo?

Olejové čerpadlo je mechanismus, který zajišťuje cirkulaci oleje po útrobách motoru.

Jak funguje olejové čerpadlo?

Funguje na principu nasávání oleje a jeho následné tlačení přes přetlakový ventil. To zajistí dopravu oleje a jeho správný tlak. Čerpadlo má také svůj olejový chladič, který sice není jeho součástí, ovšem je velmi potřebný, neboť se přes něj začne tlačit olej v momentě dosažení nastavené teploty. Toto má na svědomí termostatický ventil. Díky tomu nedochází k přehřívání oleje.

Tlak olejového čerpadla je důležitý

Jak jsme si řekli výše, olejové čerpadlo za pomocí přetlakového ventilu vytváří i určitý tlak oleje. Ten by měl být cca 3,5 bar, kdy po zahřátí vozu a jízdě může tlak klesnout na cca 2,5 bar. Tento údaj se může v závislosti na výrobcích lišit. Tlak pomáhá vytvářet tzv. “olejovou mlhu“, která je rozstřikována po vačkové i klikové hřídeli. Díky tomu se rapidně snižuje tření a motor tak může mechanicky fungovat. Pro tlak oleje je důležité i jeho správné množství, pokud nebudeme mít dostatečné množství oleje nemůžeme očekávat ani požadovaný tlak.

Olejové čidlo a měření tlaku oleje

Toto čidlo má právě na starost tlak oleje, proto je velmi důležité aby fungovalo, jak má. Díky němu lze také dovodit tlak oleje za pomoci diagnostiky. Pokud bychom chtěli znát opravdu přesné hodnoty, je ideální tlak oleje změřit mechanicky za pomocí tlakoměru.  Ten napojíme právě místo olejového čidla. Čidlo je většinou dobře dostupné a jedná se o díl s jednoduchým závitem a napojením. Pak jednoduše nastartujeme motor a zjistíme kolik nám olej tlačí a můžeme zkusit i sešlápnout plyn, zda bude tlak oleje reagovat.

Kde nalezneme olejové čerpadlo?

Olejové čerpadlo nalezneme v olejové vaně. O jeho pohon se ve většině případů stará řetěz napojený na klikovou hřídel. Může být spojeno i ozubeným soukolím. Princip fungování čerpadel je však naprosto stejný. Kliková hřídel jej roztočí a tím je uvádí do provozu.

Jak poznat vadné olejové čerpadlo?

Ve většině případů dojde k rozsvícení kontrolky oleje. Někdy také může začít kontrolka problikávat, což také značí, že čerpadlo nejspíše není v nejlepší formě. Dále jej samozřejmě lze identifikovat měřením tlaku oleje, kde se udává přípustná odchylka do 5 %. V momentě, kdy se kontrolka rozsvítí bývá většinou pozdě, hlavně u motoru 1.4 16v, který se montoval například do Volkswagenu Golf 4 generace s výkonem 55 kW. Zde je softwarově potlačena kontrolka, což značí, že je její reakce opožděná a to má za následek totální zadření. Tento motor je navíc pověstný pro tuto závadu, kdy i já byl sám svědkem tohoto počinu. Důležitá je však i kontrola správné hladiny oleje. Je třeba také vyloučit ucpání olejových kanálů.

Proč se olejové čerpadlo pokazí?

Ucpání sacího koše

Nejčastější závadou je ucpání sacího koše olejového čerpadla nečistotami. Pokud se přicpe, zamezí proudění oleje a může nastat i zadření samotného čerpadla a následně motoru. Za ucpání mohou nečistoty v olejové vaně.

Mechanické selhání

Toto je opět velmi časté. Čerpadlo se zkrátka věkem či selháním mechaniky pokazí a přestane plnit svoji funkci.

Snížená hladina oleje

Pokud motor nemá požadované množství oleje nebude mít ani správný tlak a čerpadlo může jet tzv. na sucho, což způsobí jeho selhání.

Selhání chlazení

Jak jsme si řekli výše, tak i olej má svůj olejový chladič. Pokud selže chlazení, opět to může odnést olejové čerpadlo.

Kdy měnit olejové čerpadlo?

Jak zaznělo výše, olejové čerpadlo je třeba měnit v momentě odchylky tlaku vyšší než 5 %. Výjimkou by mohl však být motor 1.4 16v 55 kW od koncernu Volkswagen. Tam bych jej měnil s každými rozvody. Cena čerpadla se pohybuje kolem cca 2200 Kč včetně nového řetězu.

Co způsobí vadné olejové čerpadlo?

Ve zkratce, vadné olejové čerpadlo znamená zadření motoru. Zde doporučuji můj článek zadřený motor a generální oprava motoru. Jak všichni víme, olejové mazání je pro motor a jeho chod potřebné. Pokud mazání neproběhne, motor se zadře.

Ne každý motor má olejové čerpadlo

Je třeba si říci i zajímavosti, takže ne každý motor má olejové čerpadlo. Dvoutaktní motory olejové čerpadlo nemají, neboť jej maže palivo s příměsí dvoutaktního oleje v požadovaném poměru. Neměl bych však úplně pravdu, pokud bych řekl že motorová pila nemá olejové čerpadlo. Motorová pila olejové čerpadlo má, byť ji pohání dvoutaktní motor a to slouží k mazání řetězu, bez kterého by se nám řetěz uvařil, nebo nám vydřel lištu, neřezal, zadřel řetězku atd. Toto čerpadlo je umístěné na boku pily a přístup k němu je po sundání spojky. O jeho pohon se opět stará kliková hřídel.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články