Domů » Srovnání » Test ojetiny: Škoda Rapid 1.0 TSI 81 kW Liftback – Malý velký vůz

Test ojetiny: Škoda Rapid 1.0 TSI 81 kW Liftback – Malý velký vůz

0

Dnes tu před sebou máme jedno z velmi rozšířených vozidel křižujících naše cesty. Tohle auto je společníkem v mnoha firmách i rodinách. Mnozí z nás si navíc pamatují Rapid i z dob minulých, kdy toto pohledné kupé křižovalo naše cesty a bylo snem mnoha řidičů. Doba se změnila a změnil se i Rapid. Toto auto je alespoň dle mne skvělým společníkem a proto si o něm řekneme více.

Test ojetiny: Škoda Rapid 1.0 TSI 81 kW Liftback – Malý velký vůz

Proč koupit ojetý Rapid?

Po tom co jsem se tímto vozem projel bych dokázal říci mnoho důvodů, proč jej koupit. Tento vůz se rozhodně Škodovce povedl a určitě si vydobyl své místo na našich cestách. Jeho vzhled je velice povedený a nápadně podobný Octavii 3. generace. Nabídne nám dostatek vnitřního prostoru i velmi povedený zavazadelník. Ceny ojetin jsou vcelku přívětivé, náhradní díly jsou dostupné a ne drahé, když si k tomu ještě připočteme nízkou spotřebu, levné povinné ručení díky nízkému obsahu, tak není důvod po něm nesáhnout, jako třešnička na dortu je velice dobrý jízdní projev.

Cenovka

Ceny této ojetiny s motorem 1.0 TSI 81 kW začínají kolem 140 000 Kč až po cca 280 000 Kč. Námi testovaný vůz byl zakoupen v roce 2019, jako předváděcí vůz ve Škodovce za nějakých 300 000 Kč ve výbavě Ambiente plus.

Kouzelná zadní lavice aneb 3 dětské sedačky

Mnoho z nás by si myslelo, že je toto auto vcelku malé a je to vlastně pravdou, ale na tuto zadní lavici se nám podaří vměstnat 3 dětské sedačky. Tento fakt rozhodně zvedá prestiž této ojetiny.

Kufr

Kufr u Škody Rapid spolkne bez větších problémů golfový kočárek i s dodatečnou bagáží, což je při přemisťování s více dětma velmi žádané.

Dokonalá spotřeba

Tento vůz jezdí v průměru kolem 4,8 l/100 km. Tato hodnota je sama o sobě téměř dokonalá.

Levný servis

Servisovat Rapid je cenově dostupné. Například přední brzdové kotouče lze zakoupit od 500 Kč do 700 Kč za kus ve velmi dobré kvalitě, ty zadní kolem 400 Kč za kus. Výměna oleje se všemi filtry se dá pohodlně svépomocí udělat kolem 1200 Kč. Gumy, které jsou obuty v rozměru 185/60 R15 jsou cenově dostupné. Přední rameno včetně čepu i silentbloku vychází kolem cca 850 Kč. Udržet Rapid v chodu jde za lidové ceny.

Proč Rapid nekupovat?

Menší kufr

Jedinou nevýhodou může být o něco menší kufr. Není tak velký, jako třeba u Škody Octavie.

Zájem zlodějů

Jako každý koncernový vůz, je zde zvýšené riziko krádeže.

Start Stop systém

Toto je vcelku otravný a za mne velice hloupý systém, který lze však díky bohu vypnout.

Video recenze

Exteriér

Jak zaznělo výše, Rapid je podobný, jeho větší sestře Octavii. To není rozhodně na škodu, protože za mne je tento vzhled povedený. Je jednoduchý a vcelku kontroverzní, avšak funkční. Je pravdou, že vzhled je vždy subjektivní, kdy si však zde dovolím tvrdit, že je naprosto v pořádku. Přední část vozu s jeho předními světly je dominantou, kdy přední gril mohutnost přídě umocňuje. Ostře řezaná přední světla i mlhovky působí svěže. Boční část vozu má dveře s dobrým úhlem pro otevření i krytím prahů. Zadní část vozu má světla s typickým podpisem C. Kufr má velkou výklopnou výšku a mohou si pod něj stoupnout i vyšší postavy.

Antikorozní ochrana karoserie je výborná. Karoserie po 5 letech užívání nejeví žádnou známku počínající koroze ani na problematičtějších místech. Prahy i podvozek jsou stále ve vynikajícím stavu a zatím žádný z podvozkových dílů nebyl doposud měněn za celých cca 90 000 km. Lak vozu je stále ve vynikajícím stavu a nejeví známky blednutí ani loupání.

Interiér a infotainment

Interiér je výborně zpracován, jak již to ve Škodovce bývá. Kombinace černé a šedé barvy interiéru sluší. Navíc jsou sedadla velmi dobře ergonomicky tvarovaná a člověk si zde najde velmi rychle pohodlné posezení. Volant se velmi příjemně drží a doslova padne do rukou. Jak jsme již u vozů této značky zvyklí, vše je tak nějak intuitivní a velice dobře po ruce.

Na středové konzoli nalezneme rádio s barevným dotykovým displejem, které nejen že velmi dobře hraje, ale na dotyk reaguje pohotově. Vůz nedisponuje digitální klimatizací, ale to mi vlastně vůbec nevadí. Teplota lze nastavit pohodlně i takto a směr ofuku je také vcelku snadné nastavit. Trošku mi to připomíná vyladěnou Škodu Octavii 1. generace a myslím, že nejsem celkově tak daleko od pravdy. Tento vůz mi zkrátka připomíná novou jedničkovou Octavii. Maxidot i ukazatel otáček i rychlosti jsou velmi dobře čitelné a díky multifunkčnímu volantu lze velmi snadno listovat jeho menu. Pracoviště řidiče i prostor spolujezdce jsou vzdušné a pohodlné. Pohodlí umocňují vyhřívané přední sedadla a dobře fungující klimatizace, byť je pouze jednozónová, neviděl bych v ní sebemenší problém.

Zadní lavice je dobře pohodlná. Sice zde nalezneme mnoho místa pro nohy, řekl bych tak nějak průměrně, co však oceňuji je šířka celé lavice. Vedle sebe se zde vměstnají i 3 dospělý, sice se pohodlí značně sníží, ale vejdou se. Co je ovšem více zajímavé a řekl bych až dokonalé je možnost 3 dětských sedaček. Kdo by to byl do tohoto vozu řekl. Díky tomuto prvku bych tento vcelku „malý vůz“ označil „velkým“.  Tohle mnoho vozů této kategorie rozhodně neumí. Po vložení dvou dětských sedaček zde ještě zbývá uprostřed 45 cm místa a pokud sedačku z kraje posuneme vprostřed máme stále k dispozici jedno plnohodnotné místo k sezení. Pokud k tomuto všemu navíc přičtěte dobré odhlučnění interiéru a „motůrek“, o kterém ani nevíte, tak zde panuje naprostá pohodička.

Kufr vozu není žádným obrem, ale je velice dobře využitelný. Jeho délka je sice jen cca 93 cm a výška po roletu kufru cca 57 cm, ale i tak ho lze doslova napěchovat. Z rohu do rohu má kufr cca 130 cm, což je také velice příjemné.

Jak jezdí?

Mnohem líp než byste čekali. Vůz je sebejistý a ovládá se doslova, jako dech. Jeho řízení je tak snadné, že je to k nevíře. Vůz je lehoučký a doslova si po cestách plave, v dobrém slova smyslu. Vůbec mi nevadilo, že má pouze zadní vlečnou nápravu, i tak držel v zatáčkách příkladně a sebejistě. Co na tom, že auto nemá žádné sportovní ambice, svižně však jezdit umí. Převodovka je velmi dobře zpřevodovaná a kvalty jsou přesné a zapadají velice hladce. Jediná chvilka, kde si člověk všimne menšího obsahu je při rozjedu, to je ovšem vše. Vůz má síly pro přemísťování i předjíždění dosti. Ochotně se nechá vytočit a velmi dobře táhne.

Vůz je tichounký a pohodlný, doslova stvořený k dojíždění do práce, či rozvážení dětí do školky a školy. V sedačkách nebolí záda ani po delším sezení. Ani v prudších zatáčkách či kopci jsem nenabyl dojmu, že by vůz nebyl sebejistý a nebo ztratil dech. Jistě je mít třeba na paměti, že dokud nezabere turbo je auto malinko vlažnější, ale do otáček jde velmi dobře, a proto jsou tyto okamžiky jen velmi rychle pomíjivé. Patnáctipalcová kola bych navíc označil, jako naprosto dostačující a stvořené k této motorizaci i vozu. Auto je celé takové řekl bych „do pohody“. Velmi pohodově a pohodlně jezdí. Připomíná mi trošku škodu Fabii 1. generace, avšak s mnohem lepší sebejistotou a zpracováním.

Motor postačí či nepostačí?

Je na čase zahodit předsudky a pověry o životnosti těchto motorů a nebo tím, že to nepojede. Motor bohatě stačí. Je třeba si uvědomit, že vůz není 3.0 TDI, které je primárně určeno k hltání dálnic. Tento motůrek je výborným přeborníkem okrsek i města. Umí jezdit za pár litrů a díky 6 stupňové převodovce se však nelekne ani dálnice. Za celých 90 000 km, které má tento vůz najeto se objevil pouze jeden problém a to uvolněný šroub vačkové hřídele, což bych přisuzoval špatnému spasování.

Motor nebere olej, nekouří ani neztrácí sílu. Každý má rád něco jiného, já bych se však osobně tomuto motoru nebránil. Jeho výkon je naprosto dostačující a spotřeba je skvělá. Samozřejmě více ukáže až čas, ale vždy je důležité si uvědomit, pro co daný motor užiji. Jakým stylem chci jezdit a jaké trasy budu vykonávat. Až pak je prostor pro předsudky a dohady. Za mne je tento motor vcelku povedený s výbornou spotřebou. To je asi i důvod, proč bych nekoupil Rapid ve verzi TDI s dieselovým motorem. Zkrátka dle mého se to nevyplatí.

Na co si dát pozor při koupi Rapida?

Je to stále omílané téma, ale opakování je matka moudrosti. Jelikož Rapid není ještě tak „starou ojetinou“ je třeba si dát pozor hlavně na původ vozu, či škodní události. Je to zhruba 5 až 7 letá ojetina (v případě faceliftové verze), kterou mnoho lidí kupuje. Je dobré proto vozy kupovat u prověřených prodejců, kteří nám jsou schopni určité věci i původ vozu zaručit. Dále rozhodně není na škodu využít prověření VIN vozu. Pár stovek nás rozhodně nezabije, při porovnání, že koupíme vůz za několik set tisíc.

Pro koho je Rapid určen?

Rapida bych viděl, jako skvělé auto pro mámu s 3 dětmi, která je s nejmenším doma, ale musí každé ráno všechny 3 sbalit a rozvést do škol a školek. Pro ženu auto není složité na řízení, ani velké kvůli parkování. Přesto však do auta na tyto krátké trasy žena naloží vše, co potřebuje. Dále bych vůz viděl, jako skvělého parťáka na dojíždění do práce. Kdy jezdíme za levno a servis vás nezruinuje. Je to dobrý vůz do začátku, který bude velmi dobře plnit službu přibližovala i vozu na občasné výlety, či cestu na dovolenou do zahraničí. Myslím si, že Škoda Rapid je skvělý model, který nám za vydané peníze nabídne opravdovou službu. Není v něm zbytečně moderních „hejblátek“, ale přesto máme vše co potřebujeme. Neudělá nám rozhodně ostudu a my nemusíme mít žádný pocit méněcennosti. Je to vůz pro mladé páry, začínající řidiče a mladé rodiny, které se chystají rozrůstat. Zkrátka je to takové to auto, jaké bych si já osobně koupil kdybych měl konečně první stabilní práci, přítelkyni se kterou bych výletoval a plánoval rodinu.

Silné a slabé stránky

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Dopravní předpisy Litva

Dopravní předpisy a pravidla v Litvě

0
Chystáte se autem do Litvy na dovolenou nebo na jinou dobrodružnou poznávací cestu? Tak v tom případě si důkladně nastudujte dopravní předpisy a pravidla,...