Saab 9-3 neřekl poslední slovo – historie a zajímavosti

Skvělé jízdní vlastnosti, odolnost a bezpečnost. Důkazy toho, že legendární devět-trojka ještě rozhodně nepatří do starého železa. Pojďte se s námi ohlédnout za její minulostí. A podíváme se i na to, co ji čeká v budoucnu a zda má tuto ojetinu cenu kupovat.

Obsah: Saab 9-3 neřekl poslední slovo – historie a zajímavosti Zobrazit

    Saab 9-3 byl automobil střední třídy, který vyráběla automobilka Saab. Ta sice v roce 2011 prakticky zanikla. Ovšem její produkty jsou na trhu s ojetinami pořád žádané. O tom svědčí například i to, že na českých silnicích stále potkáte docela dost 9-3.

    Vývoj a výrobu 9-3 ovlivnil koncern General Motors, který automobilku v době výroby zmíněného vozu vlastnil. GM převzal plnou kontrolu nad automobilkou postupně, nejprve vlastnil 50 % společnosti, po roce 2000 pomalu dosáhl plných 100 %. Bohužel, ani to Saab nezachránilo a následoval totální bankrot.

    První generace Saab 9-3

    První generace Saab 9-3 byla na trhu uvedená v roce 1998 a vyráběla se až do roku 2002. Do roku 2003 se potom vyráběla jako kabriolet. Někdy se jí nostalgicky přezdívá OG 9-3 jako zkratka pro old generation. Tak moc na automobilové nadšence zapůsobila.

    První generace byla k dispozici se vznětovým motorem, ač to v té době nebylo u menších vozidel běžné. Devět-trojka tak byla vlastně úplně první Saab, který dieselový motor měl. Další specialitkou byl noční panel – po stisknutí čudlíku se kromě rychloměru všechny budíky zhasly. Podsvícení tak nerušilo při jízdě v noci.

    Druhá generace Saab 9-3

    Druhou generaci ukázala automobilka světu na autosalonu North American International Auto Show v roce 2002 s tím, že se na trh uvede pro rok nadcházející. Druhá generace Saab 9-3 v mnohém vycházela z poslední generace Opelu Vectra (Vectra C). Mají stejně řešené některé komponenty, a tak trochu i samotný design. Což ale rozhodně nebylo a není na škodu.

    Saab 9-3

    Nejprve si zákazníci mohli koupit jen SportSedan. Kabriolet byl k dostání od roku 2004 a verze SportCombi od r. 2005. Stejně jako ostatní Saaby, i druhá generace má přední náhon. Už se u ní ale nesetkáte s verzí hatchback. V roce 2007 následoval facelift celé modelové řady. Vyráběla se až do roku 2015.

    Saab neplánoval zůstávat pozadu ani za moderními trendy. V roce 2010 na Pařížském autosalonu představili vlastní „elektromobil“ – elektrickou verzi Saab 9-3 ePower.

    Spolehlivá ojetina?

    Saab 9-3 máme všichni zažité jako spolehlivé a dobré auto. Vyniká odolností – například jeho karoserie je tuhá a poctivě zpracovaná, takže ani starší kousky téměř nepodléhají korozi. V porovnání s konkurenty ze stejné doby, například s Mazdou, je na tom o poznání lépe.

    Saab 9-3

    V nedávném bariérovém testu Euro NCAP získala devět-trojka za ochranu posádky při nárazu pět hvězdiček z pěti. A to se bavíme o autě z roku 2002! Takže i co se týče bezpečnosti, na tohle auto je zkrátka spoleh.

    Jediný problém by mohl v budoucnu nastat s díly. Automobilce Saab totiž už nadobro odzvonilo. Naštěstí stále funguje dceřiná společnost Saab Parts, která všechen nezbytný sortiment na trhu dodává. Čas od času sice nastane výpadek (např. u světlometů), jinak je to ale bez problémů.

    Jaké další bazarové kombíky stojí za to? Koukněte se na naše tipy.

    Zdroj fotografií: Sportovnivozy.cz

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *