Škoda Octavia se na českých silnicích řadí mezi letité klasiky. Zvláštní postavení ale mají vozy s označením RS (Rally Sport). První generaci tohoto modelu automobilka představila už v roce 1996, nicméně světlo trhu poznala až o čtyři roky později. V dnešní době Škoda Octavia RS slaví už své třiadvacáté výročí.
Uložený přední stabilizátor, dodatečné výztuhy karoserie, tužší tlumiče a silnější brzdové kotouče o průměru 312 milimetrů vpředu a ventilované kotouče vzadu. Tím vším se úplně první model Škody Octavie RS mohl na přelomu tisíciletí pyšnit.
Škodovka nejprve nabízela svou Octavii RS v provedení liftback s elegantním spoilerem na víku zavazadelníku. Prozradit ji mohl také sportovně laděný přední nárazník s lízátkem nebo nerezová koncovka výfuku v nárazníku. Pod kapotou jí hřímal přeplňovaný čtyřválec 1.8 20V Turbo v kombinaci s pětistupňovým manuálem. Zrychlení z 0 na 100 zvládala za 7,9 vteřiny.
Interiér Škody Octavie RS první generace
Typickým prvkem prvního modelu Octavie RS byla sportovně tvarovaná sedadla. Oproti běžně dostupným byla lehčí, z čehož mohli těšit hlavně cestující na zadních sedačkách. Čalouněná sedla ale svým komfortem mnohé překvapovala a dones si drží své fanoušky, kteří na ně nedají dopustit.
K dostání byla první generace Octavie RS běžně s 16“ koly. V případě zájmu ale auto zvládlo i sedmnáctky. Dodávala se ve stříbrné, černé, červené i žluté barvě a v roce 2002 model RS liftback doplnilo i provedení kombi. Celkově byla výroba první generace RS ukončena až na počátku roku 2006.
Druhá generace byla výrazně robustnější
Octavia RS v dieselu? Pro první generaci něco nepředstavitelného. Pro tu druhou ale nic neobvyklého a dodnes toto provedení v hojném počtu brázdí české silnice. Model s motorovým provedení TDI měl 170 koní. Stejně jako v případě první generace byla Škoda Octavia RS k dostání v liftback i kombi karosářském provedení. Převodovka byla nově šestistupňová a připlatit si milovníci rallye sportů mohli i za dvouspojkovou DSG.
Vůbec poprvé spatřili fanoušci druhou generaci Octavie RS v roce 2004. Milovníci benzinové motorizace mohli vsadit na přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 147 kW, který zrychlení z 0 na 100 km/h zvládal za 7,3 sekundy. A maximální rychlost? Ta dosahovala až na 240 kilometrů za hodinu.
Pro druhou generaci jsou dodnes typické speciální nárazník, xenonové světlomety nebo lakované třmeny větších kotoučových brzd o průměru 312 milimetrů. V interiéru se vlastníci druhé generace těší ze sportovně tvarovaných sedadel nebo z chromovaných a kožených dekorů na volantů či středovém tunelu.
Druhá generace byla k dostání v červené, stříbrné, žluté, modré a černé barvě. V roce 2009 se na trh dostal facelift, jehož součástí byl:
- tříramenný multifunkční sportovní volant,
- nový rychloměr,
- páčky pod volantem v případě automatické převodovky DSG.
Druhá generace Octavie RS se vyráběla až do roku 2013 a nahradila ji generace č. 3, která se vyznačovala znamenitou sportovností.
Třetí generace RS přinesla další vychytávky
Přitvrzená sportovní čase, snížený podvozek, elektronická uzávěrka diferenciálu CDS, víceprvkové zadní zavěšení, progresivní řízení s proměnlivým účinkem posilovače. To vše třetí generace Octavie RS už při prvotním představení přinesla. Nabízela se v obou karosářských provedení, a to v benzinovém i vznětovém agregátu.
Z pohledu estetiky nabídla třetí generace zdůrazněné koncovky výfuku, znamenitý design kol o průměru až 19 palců, decentní spoiler na víku zavazadelníku u liftbacku nebo prodloužené a upravené nárazníky. Vůbec poprvé se tu objevuje i generátor sportovního zvuku.
Benzinová třetí generace obdržela předplňovaný čtyřválec 2.0 TSI a maximálně zvládala rychlost ve výši 248 kilometrů za hodinu a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy.
Generace č. 4 už i s hybridem
Nyní světové silnice ale brázdí už i čtvrtá generace Octavie RS. Ta se dostala na trh v plug-in hybridním provedení, která nabízí kombinaci čtyřválce 1.4 TSI s elektromotorem. Pro milovníky klasiky je ale k dispozici benzinová klasika s 245 koňmi a přeplňovaném dvoulitrovém čtyřválci, nebo turbodiesel o 200 koních.
Infobox: Víte, že maximální rychlost naftové verze je 249 km/hod?
Designově se zatím poslední generace dostala rovněž výraznějších nárazníků, v případě liftbacku decentního křídla i výraznějších koncovek výfuků. I tato generace má sportovní ozvučení, které je možné v komfortním režimu vypnout. V tom sportovním se ale naopak tato hlasitost ještě zvýší.
Fotky jsou použité z webu SportovniVozy.cz