Domů » Testy aut » Test ojetiny: Dacia Lodgy 1.6 – Obří Felicie se srdcem z Renaultu
Testy aut
🕓 11 min

Test ojetiny: Dacia Lodgy 1.6 – Obří Felicie se srdcem z Renaultu

Dnes se mrkneme na ojetinu Dacia Lodgy, která si získala mnoho srdcích českých rodin a chalupářů. Jedná se o levný velkoprostorový vůz, který má i přes šetření stále co nabídnout. Naše testovaná Dacia je z roku 2014, má v sobě spolehlivý atmosférický motor 1.6 s výkonem 60 kW, označení motoru je K7M.

Zobrazit

    Proč koupit ojetou Dacii Lodgy?

    Většinou jsou zákazníci Dacie lidé, kteří očekávají více funkčnosti za málo peněz. Lodgy je především oblíbená díky prostoru, kdy v porovnání například s konkurencí od koncernu je cenově mnohem níž a nabídne ojetinu mnohem mladšího vydání s nižším nájezdem kilometrů než konkurence. Jedná se tedy o poměrně velký rodinný vůz s možností sedmi míst k sezení, levným servisem a velmi dobrou prostupností terénem díky světlé výšce. Navíc je díky absenci některé výbavy velmi jednoduchá na ovládání.

    Cenovka

    Jak zaznělo výše cena je u Dacie alfa omega, i když díky oblíbenosti její cena také narůstá, ale stále je v docela dobrých mezích. Ceny Lodgy startují na 90 000 Kč a postupují až na 350 000 Kč. Už od 150 000 Kč lze nalézt velice pěkné vozy a kolem 220 000 Kč seženete vozy s výborným motorem 1.3 TCE.

    Jednoduchost

    Lodgy je zkrátka jednoduchá. Podvozkové díly jsou bytelné, jednoduše řešené, avšak velmi funkční. Strohý interiér nenabízí příliš slabin k závadě. Většina motorů je notoricky známá od Renaultu, či například Nissanu, kde slouží dekádu let.

    Prostor

    Vnitřní prostor je úchvatný. Kabina je velmi vzdušná a nabízí velkou variabilitu se slušnou možností odkládacích ploch. Kufr je krabicový a pojme mnoho zavazadel (nebo cestujících při 7 místné verzi). Navíc je to plnohodnotné 7 místné vozidlo, kdy opravdu nabídne plnohodnotná sedadla pro všechny pasažéry. Využitelnost díky tvaru kabiny je téměř maximální a Lodgy jde velmi dobře použít i jako menší dodávka po vyjmutí sedadel. Díky světlé výšce se do ní velmi dobře nastupuje.

    Levný servis

    Servis na Lodgy je doslova za hubičku. Ceny podvozkových dílů například oproti Octavii jsou mnohdy o 50 % levnější při stejné kvalitě. Navíc jsou opravy velmi jednoduché a většina servisů si s nimi hravě poradí. Cenově vcelku dostupný je i sám autorizovaný servis od Renault, který patří mezi ty přívětivější.

    Myslí na rodiny s dětmi

    Lodgy je rodinný vůz, proto mají zadní sedadla v druhé řadě 3 úchyty pro Isofix a vejdou se do nich 3 dětské sedačky. Kufr je schopný v 5 ti místném uspořádání spolknout kočár bez jeho skládání, kdy stačí pouze sklopit rukojeť. Díky vyššímu posedu děti mají dobrý výhled z vozu.

    Proč nekupovat Dacii Lodgy

    Odhlučnění

    Lodgy je velký vůz a na jeho odhlučnění zkrátka nebyl vynaložený dostatečný náklad. Vůz je vcelku komfortní, avšak vše uslyšíte. U vyšší rychlosti je navíc hluk chvílemi, až nepříjemný a omezuje prostor pro hovory.

    Slabá motorizace

    Já sám vlastní legendární pohonnou jednotku 1.6 K7M s 60 kW, která je extrémně odolná, avšak vcelku slabá. Dá se sní jezdit a řidič, který předvídá nebude mít s jejím užitím problém i na delší trase, avšak bude ho to stát vysokou spotřebu s velké sebezapření. V této konfiguraci vás také ihned přejdou choutky někam spěchat, motor výkon zkrátka nemá a můžete tak šlapat na plyn jak chcete, ale výsledek bude téměř vždy stejný. 

    Spotřeba

    Benzínové motorizace Lodgy jsou vše, jen ne úplně úsporné. Bohužel je to velký vůz, který má docela velký aerodynamický odpor a proto s motory 1.6 počítejte se spotřebou od 8-10l/100 km. Diesel je o dost úspornější i svižnější, kdy se dá jezdit kolem 6l/100 km. Naopak 1.2 TCE a 1.3 TCE umí jezdit kolem 7,5l/100 km.

    Kvalita plastů v interiéru a šetření

    Cena je to na co Lodgy cílí a jde to zkrátka vidět. Plasty jsou tvrdé, většina šroubů jde vidět a nemají žádné krytky. Někdy bylo šetřeno i na věcech, jako je světlo zavazadlového prostoru, chybějící ukazatel teploty chladící kapaliny, teploměr, což je velká škoda, protože by to jistě nebylo markantní navýšení ceny, ale přidaná hodnota by byla mnohem vyšší.

    Exteriér

    Dacia Lodgy má poměrně slušnou světlou výšku, kterou by ji mohlo závidět kde jaké SUV. Pohled zepředu není špatný a maska je téměř totožná s Dacii Dokker. Přední lízátko nárazníku je o něco málo níž a pokud jedete po horších cestách je to první věc, kterou můžete zavadit. Pod motorem je naštěstí bytelný plech, který většinu nárazů pohltí a jen tak něco k vaně motoru nepustí.

    V přední masce jsou vysoko zakomponovaná světla, která poměrně dobře svítí a vespod nalezneme mlhovky. Z bočních stran dominují velké dveře s dobrým úhlem otevření, kdy není problém manipulovat například s dětskými sedačkami. Skvěle se díky tomu do Lodgy i nastupuje i osobám s bolestivými zády. Blatníky nejsou nejbytelnější a plech na nich je typicky levnější sorty.

    Zezadu dominují dveře kufru. Jejich vzhled je rozporuplný, ale svoji funkci plní. Po bocích jsou v zadních sloupcích umístěna velká světla. Výška otevírání dveří kufru je kolem 185 cm, kdy mám stejnou výšku a občas brousnu o krycí plast těchto dveří. Za vyzdvižení však stojí mohutné ližiny na střeše, na které lze umístit velmi bytelný originální střešní nosič.

    Interiér a infotainment

    V interiéru mnoho tzv. „fičůrek“ nehledejme.

    Komfort a praktičnost interiéru

    Přední sedadla jsou široká, avšak chybí lepší boční vedení. Lze je nastavit posunem vpřed, vzad a vzhůru či dolů. Jsou však vcelku pohodlné a připomínají mi sedačky starších Renaultů, stejně jako oplastování dveří. Mnoho prvků je vlastně z Renaultu v Dacii reinkarnováno, což však koresponduje s cenou. Kaplička je také dalším důkazem reinkarnace, ale musím pochválit červené podsvícení, které je v noci dobře čitelné a neunavuje tolik oči, jako mnohé jiné barvy.

    Volant má menší průměr a je spíše takový „ženský“. Boční páčkou směrovky lze vstupovat do palubního počítače, který má téměř všechny základní funkce, až na ukazatel venkovní teploty, což je trošku škoda. Další chybějící věcí je ukazatel teploty chladící kapaliny, takže nejde zjistit, kdy je vůz ohřátý, u tohoto obyčejného motoru, který je pod kapotou to nejspíše nevadí, ale je to opět škoda.

    Ve středu palubní desky je mírně leštěný plast, který nějak nevrže, ale není příliš kvalitní. Za vyzvednutí však stojí originální rádio od LG. To hraje na daný vůz a třídu až překvapivě dobře! Odezva je také velice dobrá a menu přehledné, jednoduché. Pod volantem je ještě jedna páčka, kde máte možnost příjímat hovory, pokud spárujete telefon s rádiem a nebo měnit hlasitost či přepínat skladby.

    V boční straně palubovky ze strany spolujezdce se nachází vypínání a zapínání airbagu, což je velmi příjemné a dobře přístupné. Uprostřed palubovky se nachází obří kastlík, který je fajn a stejně tak další prostor nalezneme před spolujezdcem. Ve středovém panelu ještě nalezneme staré dobré knoflíkové ovládání ventilátoru, teploty, ofuku a klimatizace a také omezovač rychlosti i výhřev zadního skla.

    Bohužel kapsy předních dveří nepojmou lahev snad ani půl litrovou. V prostředním panýlku jsou však dva cupholdery vpředu a po vyjmutí mini popelníčku i vzadu. Za velmi dobré bych označil dvě zásuvky na 12V, kdy je jedna v přední části středového tunýlku a druhá na jeho konci před druhou řadou sedadel.

    Vnitřní osvětlení interiéru není špatné, však na jeho velikost by mohlo být lepší. Zadní lavice sedal disponuje třemi isofixy a dostane zde vedle sebe tři dětské sedačky. Díky dobrému umístění sedadel mají děti pěkný výhled z oken vozu. Je zde dostatek prostoru i pro dospělé osoby. Zajímavé řešení je umístění středového pásu, ale je to funkční.

    Prostor a variabilita zavazadlového prostoru

    Kufr je pak doslova gigantický. Bez problémů pojme nesložený dětský kočárek, kdy stačí pouze sklopit zadní madlo. Sedačky v druhé řadě lze vyjmout, a nebo je srolovat za přední sedadla a pak Lodgy funguje jako malá dodávka. Pokud ale využijeme všech 7 sedadel kufr tím značně utrpí, ale pár věcí se do něj vejde i tak. Navíc pokud chcete vozit i poslední řadu sedadel, tak ty se dají taky velmi dobře sklopit a přisunout k druhé řadě sedadel. Pokud je vyjmete, je to jednoduché a sedadla jsou překvapivě lehká. Co je však tristní, je absence osvětlení zavazadlového prostoru, je to velká nevýhoda. Když přijde tma a vy něco lovíte v kufru, toto si v Dacii mohli odpustit.

    Jak jezdí?

    Překvapivě dobře a to nemyslím vůbec ve zlém. Motor 1.6 s 60 kW sice není střela a těch 130 km/h bych označil za jeho pomyslnou zvládatelnou hranici, ale kdo umí jezdit s atmosférou, tak má vcelku příjemný střed. 

    Podvozek Dacie, který je byť velice jednoduchý, je také komfortní. Díry a nerovnosti zvládá Lodgy s grácií. Mohla by být trochu měkčí, ale díky tomu auto poměrně dobře drží stopu, kdy se budete asi smát, ale takhle Lodgy i díky rozvoru umí střihnout zatáčku. Škoda toho odhlučnění a bylo by to velice zajímavé auto, ale to je i tak a vše nahradí opět cena.

    Mě osobně se sní jezdí příjemně, je z ní velice dobrý výhled a celé auto je lazeno rodině. Zkrátka nikam nespěchám a navíc máte děti, takže přijedete pozdě tak či tak. Naopak na horších cestách ji oceníte, kdy je k tomu stvořená a cesty na ryby po polňačce, nebo k chatě nebudou problém. S parkováním je to mírně obtížnější, protože byť ne váhou, ale rozměry je to kus auta.

    Řízení je přeposilované a řazení mírně gumové, což je u francouzských vozů někdy zvykem. Horší je to s náchylností na boční vítr, kdy díky nízké hmotnosti ucítíte každé předjetí a nebo zavátí větru, což je občas dosti nepříjemné, kdy se věc eliminuje naložením vozu, ale s prázdným autem to dá práci, hlavně na dálnici, kdy vás předjíždět bude většina účastníků provozu.. 

    A co ten motor?

    Ten motor je archaická jednotka od Renaultu s označením K7M. Notoricky znám, notoricky spolehlivý a ne příliš úsporný, ani výkonný. To je motor Lodgy v kostce. Moc nejede a neovládnete rozhodně levý pruh, ale vydrží velkou dávku kilometrů a nenechá vás ve štychu. Jediné co je třeba hlídat, tak dřívější výměny rozvodů, u kterých je interval 60 000 km nebo 6 let a taky mu měnit olej a to nejpozději po 15 000 km, osobně to dělám po 10 000 km.

    Už při video recenzi se mi lidé smály, zda se bojím dálnice. No dálnice, není pro tento motor úplně tím pravým ořechovým, ale „nebojím se“. Po dálnici jsem schopen pelášit 130 km/h, i když musím předvídat a rozhodně zbytečně nepředjíždím. Chce to trošku citu, ale vždyť po dálnici jezdí i kamiony a Lodgy je rychlejší než kamion, alespoň ten naložený :). Jen musíte předvídat a ano, než to zrychlý, tak určitě dobrý kávovar udělá kafe, ale vypít ho nestihnete.

    Jinak tento motor je ideální na kratší trasy, kdy mu nevadí popojíždění, což je i primární funkce mého vozu. Spotřeba není dobrá, kdy jezdí za 8-10l/100 km. Pokud však hodláte hltat větší porce kilometrů investujte do motoru 1.3 TCE, nebo 1.5 DCI. Pružné zrychlení motoru K7M je vcelku slušné do 100 km/h, pak je motor mdlý a nepředvete téměř nic. S nutnou dávkou snahy se pak dostanete na vytouženou dálniční rychlost a jste schopni ji udržet za cenu velké spotřeby, což může z cesty na Jadran udělat mírně adrenalinový zážitek. Motorizace, které můžete zakoupit jsou:

    Zážehové:

    • 1.6i – 60 kW
    • 1.6 SCE – 75 kW
    • 1.2 TCE – 85 kW
    • 1.3 TCE – 75/96 kW

    Vznětové:

    • 1.5 DCI – 66/79 kW

    Na co si dát pozor při koupi?

    Dejte si především pozor na bouračky a rez. Taky na vybydlená auta po dělnících. Poslední věc je motor 1.2 TCE, který nepatří mezi ty nejspolehlivější. Dochází zde k ředění oleje benzínem, čemuž se dá částečně předejít častými a rychlejšími výměnami oleje. Ovšem to byste to museli hlídat už od novoty a pokud nevíte, jak se předtím majitel choval, tak je lepší si na něj nechat zajít chuť, byť jezdí rozhodně lépe než 1.6. U Dieselu pa kontrolujte typické neduhy, jako turbo, spotřebu oleje, rachotící dvouhmotu a nebo DPF.

    Pro koho je Lodgy?

    Především pro rodiny s třemi a více dětmi. Pro rybáře a chataře, pro ty co nečekají mnoho luxusu, ale za dané peníze chtějí funkční věc. Pro milovníky psů, kdy je Lodgy ideálním přepravovatelem velkých mazlů.

    Lodgy v kostce

    Lodgy v mnohých budí úsměv a Dacia je celkově zbytečně přehlíženou značkou, ze které si mnoho lidí utahuje, ale to je vlastně každá značka. Mě se líbí ta jednoduchost a Lodgy mě zkrátka baví, jak jsem řekl ve videorecenzi je to taková velká Felicie. Z výbavy je to Ambiente, Celebration, Essentiel, Laureate, Picknick, Prestige, Stepway. Popisovat je nemá cenu, kdo chce Lodgy chce buď všechny sedačky a zbytek se vychytá a nebo klimatizaci. Není třeba se bát, ani pověstí o reznutí, atd., kdy věřte, že rezne úplně stejně, jako mnoho jiných.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *