Zajímavosti Žebříčky
🕓 9 min

Test ojetiny: Renault Megane 1.5 dCi 3. generace – Nečekaně dobrý

Dnes se podíváme na jednu velice zajímavou ojetinu, co je mnohdy zbytečně odsuzovaná a nebo přehlížená. Přitom se jedná o velice solidní a povedený kousek vozu, který mnohdy seženeme za nižší peníz než konkurenci a rozhodně se s ním nejezdí špatně.

Zobrazit

    Přehlížená alternativa

    Přátelé, dnes je před námi Renault Megane 3. generace, která se vyráběla v letech 2008 až 2016. Mnozí lidé si z jeho znaku dekády utahují, neboť všichni víme co se nám vybaví při pohledu na jeho znak, ale rozhodně bych řekl, že v tomto případě je to zbytečný předsudek. Tohle auto se Renaultu povedlo a za mě ne málo. Ve verzi kombi se jedná o povedený a vcelku prostorný rodinný vůz, který rozhodně neurazí. Já osobně bych ho volil, jako příjemnou alternativu ke Škodě Octavii, která nás sveze o něco pohodlněji.

    Renault to má, alespoň v České Republice o něco těžší, než jinde ve světě. Naše domácí automobilka produkuje velmi schopné vozy a tato ojetina je spíše ve stínu naší domácí značky. To je na jednu stranu dobře, protože je možnost ho sehnat za velmi dobré ceny. Tak konec tlachání a jdeme se na tento kousek mrknout.

    Exteriér vozu

    Exteriér vozu se alespoň mně moc líbí. Přední maska působí moderně a celkově vše, tak nějak zapadá. Oproti předchozí generaci si myslím, že nastal znatelný posun v oblasti designu vozu. Vepředu dominují dva velké světlomety a pohledná maska. Dveře jsou robustní a prahy jsou dobře chráněné vůči korozi. Mnozí mnohdy naráží na kvalitu použitých plechů. Já osobně bych se toho rozhodně nebál. Auto je zpracováno kvalitně a dobře. Celkově, je však vzhled exteriéru velmi subjektivní věc a jak se lidově říká, „někdo rád jablka, jiný hrušky“.

    Proto si zde nebudeme vypisovat různé síly plechů, slícování, neboť je to ojetý vůz a nese si jisté šrámy z boje, proto nemusí být lícování stejné, jako když auto opustilo továrnu. Vždy jde o to, jak je vůz poskládán a jak bylo myšleno na využitelnost. Ocenil bych i velká zpětná zrcátka, je v nich skutečně výborný výhled. Vůz ani po několika letech nejeví vůbec žádnou korozi, proto bych řekl, že jeho antikorozní ochrana je výborná.

    Interiér a infotainment

    Zde bych rozhodně věnoval pozornost sedadlům, jak už to u francouzů býva sedačky jsou hezky pohodlné. Mají dobré boční vedení i ideální délku sedáku. Nic zde ani po letech nevrže ani neskřípe. Volant není osahaný a padne hezky do rukou. Řadící páka nevykazuje žádnou vůli a kvalty tam krásně skáčou. Kaplička přístrojů je další sporadickou věcí, někdo rád analogové ukazatele jiný považuje přehlednější ty digitální. Mne osobně se líbí, že otáčkoměr zůstává analogový a ukazatel rychlosti je digitální. Čísla jsou hezky čitelná a osobně tuto variantu upřednostňuji.

    Líbí se mi zde návrat ke klasické ruční brzdě oproti mohutnému madlu předchozí generace. Tak nějak mi klasický způsob přijde lepší a lépe využitelný. Výhled z vozu je velmi dobrý a oproti třeba Octavii 2 generace nemám takový problém s čelním sloupkem okna, kde mi mnohdy u Škodovky zavazí ve výhledu. Zde je okno více položené a tento problém téměř nenastává.

    Jedinou věcí, kde je vidět zub času, je rádio. Zde jsou již místa jevící známky opotřebení. Rádio vozu je sériové a nemá příplatkové repro. Přesto hraje velice slušně a poslouchat se dá. Na delší trase vás tak, může doprovázet váš oblíbený playlist. 

    Zadní lavice, je také komfortní a bez problému zde naložíte dvě dětské sedačky. Po naložení dvou dětských sedaček zde zbývá 36 cm místa. Navíc oproti Škodě Octavii 2 je mezi nimi více místa a to i díky mírnému vykrojení středového sedáku. To vše si ukážeme na našem testu se sedačkami i testem kufru. Je však pravdou, že za mojí osobou na sedadle řidiče 185 cm cca 90 kg toho místa vzadu příliš není. A zde vám děti, také slušně okopou zadní stranu předních sedadel, proto bych rozhodně doporučil, nějaké ochranné potahy. Dále bych ocenil výborné odhlučnění vozu.

    Kufr

    Kufr Renaultu je slušný i slušně využitelný. Délka kufru je cca 93 cm, šířka 112 cm, napříč 112 cm, výška po roletku 50 cm, celková výška cca 77cm. Do kufru naložíte cestovní tašku i golfový kočárek a ještě máte k dispozici vcelku slušnou porci místa.

    A jak Megane jezdí?

    V první řadě rozhodně komfortně. Konfortněji než Octavie 2, ale pozor hlubší a táhlejší nerovnosti s ním hnou více než s Octavií, ale jinak je tak nějak komfortnější. Jede lehčeji, plavněji a tak nějak krásně uvolněněji. Ta lehkost s jakou Megane jede je skvělá. Ano má to sice tu daň, že nedokáže řezat zatáčky (toto berte prosím s rezervou, Octavia není sportovní vůz, ale v českých podmínkách, je to dobrý srovnávač s jinými vozy) jako Octavia 2, ale pro méně sportovní jezdce a rodiny s dětmi je vůz více nakloněn.

    Horší chování v zatáčkách má na vině zadní vlečná náprava, která nedosahuje kvalit náprav víceprvkových, ale zase je levně opravitelná a téměř věčná. Pod kapotou máme motor 1.5 dCi 78 kW, který má dost síly na normální svezení. S vozem hnout dokáže a nemá sebemenší problém držet dálniční rychlost, kdy je až překvapující, jak dokáže tento vůz jet živě. Samozřejmě, že pokud vůz pořádně naložíte bude mít o něco více práce, ale nám normálním cestujícícm to i tak stačí.

    Vůz má navíc 6 stupňovou manuální převodovku, což rozhodně oceníte. Vůz nesvádí k žádné rychlé jízdě, je to takový pohodář, ale svižnější jízdě se bránit nebude. Nasednete a on vás vcelku komfortně převeze, kam je třeba. Já se s tímto vozem vždy rád svezu, protože oproti koncernu je to „takové jiné“, vše je velmi lehké a pevné. Když s ním jedu a hltám kilometry, tak zapomínám i nějakou svoji zaujatost vůči této značce, která se lety rozplynula. Překvapuje mne i velice příjemná spotřeba kolem 5l/100 km, i když nejedu na spotřebu, ale klasicky, jak jsem zvyklý. Zkrátka Renault vás rozhodně nezklame, alespoň ne v této konfiguraci.

    Motor a převodovka

    Jak již zaznělo výše, pod kapotou vozu se skrývá motor 1.5 dCi s výkonem 78 kW. Opravdu bych tento motor pochválil, neboť se Renaultu nesmírně povedl. Motor tahá již od nízkých otáček a výkonu má rozhodně dost. Navíc je velmi úsporný. Je velmi dobře spřažen s 6 stupňovou manuální převodovkou, kdy jako u jednoho z mála diesel motorů lze jezdit cca 50 km/h na 4 převodový stupeň, aniž bychom jej citelně podtáčely. Jeho výkon bohatě dostačuje i pro svižnější jizdu. Navíc je dokonale odhlučněn a sám motor je velice tichý.

    Nevýhodou tohoto vozu je však DPF filtr, který je s touto motorizací spojen. Jinak k tomuto ústrojí nemohu říci půl slova. Spolehlivost motoru také není vůbec špatná. Rozvody jsou zde řešeny řemenem s intervalem výměny 120 000 km, kdy je doporučené měnit i ojniční ložiska, neboť zrovna tyto varianty o výkonu 78 kW se právě na ojničních ložiskách zadírají. Největší vliv na to má samozřejmně hlavní a stále omílané téma výměn oleje, proto jej měňte častěji a vůz by se tak na klice zadřít neměl.

    Při koupi bych však raději preventivně rozvody a ojniční ložiska kliky vyměnil, pro klid v duši. Osobně doporučuji měnit olej po 10 000 km maximálně po 15 000 km. Jak však již znáte z mých předešlých recenzí i článků, tak osobně měním všude po 10 000 km. Specifikace oleje pro toto vozidlo je RN0710 5W-40. Výhodou této verze je však vysokotlaké čerpadlo Common Rail od firmy Continental, které je spolehlivější, než to od firmy Delphi.

    Jak vyměnit olej na Renaultu Megane 3?

    Opět se jedná o jednoduchou záležitost, ale má jeden háček a to speciální čtyřhran na olejovém šroubu. Doporučuji tedy tuto sadu čtyřhranů a nebo, alespoň tohoto konkrétního čtyřhranu o velikosti 8 mm, kdy se jeho cena pohybuje mezi 90 až 200 Kč.

    • Zahřejeme vůz na cca 50 stupňů a sundáme plastový kryt motoru upevněný 10mm vruty.
    • Odšroubujeme zátku olejové vany čtyřhranem vel. 8 mm
    • Povolíme olejový filtr nacházející se kousek od nálevky oleje směrem ke chladiči. Je schovaný pod hadicemi. Buď jej povolíte rukou, to jde někdy těžko, nebo užijete univerzální stahovák určený pro tyto filtry. Nejideálnější je však speciální nástavec o velikosti 76 mm, kterým filtr pohodově povolíte. Ideální je hledat miskový klíč 12 hran 76 mm než přesný klíč Renault, protože miskový klíč seženete kolem 120 Kč, zatímco originál kolem 700 Kč. Ještě bych pod filtr vložil starou hadru, při jeho povolení vám malinko „pocindá“ motorový prostor.
    • Až nám vyteče všechen olej vložíme nový olejový filtr, kdy si jemně novým olejem mázneme jeho těsnící gumičku. Nový filtr dotahuji rukou tak, abych jej pevně utáhl, zkrátka na sílu ruky, kdy to však nemusíte přehánět.
    • Po té vracíme šroub olejové vany, kdy při každé výměně oleje doporučuji alespoň vyměnit těsnící měděnou podložku o velikosti 16x22x2 mm a nebo originální podložku čísla 834823 za 19 Kč. Utahovací moment pro šroub olejové vany je 20 Nm.

    Čísla a ceny dílů:

    Olejový filtr – Febi Bilstein 32398 za 81 Kč, FILTRON OP 643/4 za 96 Kč

    Olej – Elf OLEELF5W40EVOSXR5-K – EVOLUTION 900 SXR 5W-40 – 5L za 789 Kč

    Na co dát pozor při koupi Megane 3?

    Dá se říci vše, co u ostatních dieselů a co jsme si již řekli, čili pouze namátkou:

    • dvouhmotnostní setrvačník a spojka,
    • úniky provozních kapalin,
    • koroze, zda není vůz bouraný, původ,
    • funkci veškerého vybavení,
    • nerovnoměrné sjeté pneu,
    • kontrola brzd,
    • stav DPF.

    Pro koho je ojetina určena a její ceny

    Ojetina cílí především na rodiny s dvěma dětmi. Je nenáročná na údržbu a její ceny startují kolem 60 000 až po 150 000 Kč. Záleží na stavu a počtu najetých kilometrů. Volil bych zlatý střed, někde kolem 90 000 Kč, kdy jdou koupit slušné vozy.

    Jak již zaznělo Renault Megane 3. generace je skvělým vozítkem pro rodinu s dvěma dětmi, nebo auto pro ženu, která rozváží děti do školy, či školy. Něco do něj naložíme a rozhodně nás bezpečně převeze. Je to příjemná alternativa ke Škodě Octavia 2. generace, kdy tento vůz seženete za menší peníz s velmi dobrým dieselovým motorem. Je to i ideální vůz na dojíždění do práce, kdy máte vcelku hodně prostoru za nízkou spotřebu.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *