Interiér i exteriér vozu je pohledný. Vůz nabízí mnoho výbavy i prostoru. Za zmínku stojí masivní sportovně laděná příď vozu a rozhodně pohodlné sedačky vozu.
Kufr
Kufr Renaultu je slušný i slušně využitelný. Délka kufru je cca 93 cm, šířka 112 cm, napříč 112 cm, výška po roletku 50 cm, celková výška cca 77cm. Do kufru naložíte cestovní tašku i golfový kočárek a ještě máte k dispozici vcelku slušnou porci místa.
A jak Megane jezdí?
V první řadě rozhodně komfortně. Konfortněji než Octavie 2, ale pozor hlubší a táhlejší nerovnosti s ním hnou více než s Octavií, ale jinak je tak nějak komfortnější. Jede lehčeji, plavněji a tak nějak krásně uvolněněji. Ta lehkost s jakou Megane jede je skvělá. Ano má to sice tu daň, že nedokáže řezat zatáčky (toto berte prosím s rezervou, Octavia není sportovní vůz, ale v českých podmínkách, je to dobrý srovnávač s jinými vozy) jako Octavia 2, ale pro méně sportovní jezdce a rodiny s dětmi je vůz více nakloněn.
Horší chování v zatáčkách má na vině zadní vlečná náprava, která nedosahuje kvalit náprav víceprvkových, ale zase je levně opravitelná a téměř věčná. Pod kapotou máme motor 1.5 dCi 78 kW, který má dost síly na normální svezení. S vozem hnout dokáže a nemá sebemenší problém držet dálniční rychlost, kdy je až překvapující, jak dokáže tento vůz jet živě. Samozřejmě, že pokud vůz pořádně naložíte bude mít o něco více práce, ale nám normálním cestujícícm to i tak stačí.
Vůz má navíc 6 stupňovou manuální převodovku, což rozhodně oceníte. Vůz nesvádí k žádné rychlé jízdě, je to takový pohodář, ale svižnější jízdě se bránit nebude. Nasednete a on vás vcelku komfortně převeze, kam je třeba. Já se s tímto vozem vždy rád svezu, protože oproti koncernu je to „takové jiné“, vše je velmi lehké a pevné. Když s ním jedu a hltám kilometry, tak zapomínám i nějakou svoji zaujatost vůči této značce, která se lety rozplynula. Překvapuje mne i velice příjemná spotřeba kolem 5l/100 km, i když nejedu na spotřebu, ale klasicky, jak jsem zvyklý. Zkrátka Renault vás rozhodně nezklame, alespoň ne v této konfiguraci.
Motor a převodovka
Jak již zaznělo výše, pod kapotou vozu se skrývá motor 1.5 dCi s výkonem 78 kW. Opravdu bych tento motor pochválil, neboť se Renaultu nesmírně povedl. Motor tahá již od nízkých otáček a výkonu má rozhodně dost. Navíc je velmi úsporný. Je velmi dobře spřažen s 6 stupňovou manuální převodovkou, kdy jako u jednoho z mála diesel motorů lze jezdit cca 50 km/h na 4 převodový stupeň, aniž bychom jej citelně podtáčely. Jeho výkon bohatě dostačuje i pro svižnější jizdu. Navíc je dokonale odhlučněn a sám motor je velice tichý.
Nevýhodou tohoto vozu je však DPF filtr, který je s touto motorizací spojen. Jinak k tomuto ústrojí nemohu říci půl slova. Spolehlivost motoru také není vůbec špatná. Rozvody jsou zde řešeny řemenem s intervalem výměny 120 000 km, kdy je doporučené měnit i ojniční ložiska, neboť zrovna tyto varianty o výkonu 78 kW se právě na ojničních ložiskách zadírají. Největší vliv na to má samozřejmně hlavní a stále omílané téma výměn oleje , proto jej měňte častěji a vůz by se tak na klice zadřít neměl.
Při koupi bych však raději preventivně rozvody a ojniční ložiska kliky vyměnil, pro klid v duši. Osobně doporučuji měnit olej po 10 000 km maximálně po 15 000 km. Jak však již znáte z mých předešlých recenzí i článků, tak osobně měním všude po 10 000 km. Specifikace oleje pro toto vozidlo je RN0710 5W-40. Výhodou této verze je však vysokotlaké čerpadlo Common Rail od firmy Continental, které je spolehlivější, než to od firmy Delphi.
Renault Megane 3. generace není vyloženě sportovním vozem, ale svižnou jízdu si budete doslova užívat. Jeho jízdní projev je velmi dobrý a vcelku komfortní. Motor je výborně odhlučněný se skvělou spotřebou.
Jak vyměnit olej na Renaultu Megane 3?
Opět se jedná o jednoduchou záležitost, ale má jeden háček a to speciální čtyřhran na olejovém šroubu. Doporučuji tedy tuto sadu čtyřhranů a nebo, alespoň tohoto konkrétního čtyřhranu o velikosti 8 mm, kdy se jeho cena pohybuje mezi 90 až 200 Kč.
Zahřejeme vůz na cca 50 stupňů a sundáme plastový kryt motoru upevněný 10mm vruty.
Odšroubujeme zátku olejové vany čtyřhranem vel. 8 mm
Povolíme olejový filtr nacházející se kousek od nálevky oleje směrem ke chladiči. Je schovaný pod hadicemi. Buď jej povolíte rukou, to jde někdy těžko, nebo užijete univerzální stahovák určený pro tyto filtry. Nejideálnější je však speciální nástavec o velikosti 76 mm, kterým filtr pohodově povolíte. Ideální je hledat miskový klíč 12 hran 76 mm než přesný klíč Renault, protože miskový klíč seženete kolem 120 Kč, zatímco originál kolem 700 Kč. Ještě bych pod filtr vložil starou hadru, při jeho povolení vám malinko „pocindá“ motorový prostor.
Až nám vyteče všechen olej vložíme nový olejový filtr, kdy si jemně novým olejem mázneme jeho těsnící gumičku. Nový filtr dotahuji rukou tak, abych jej pevně utáhl, zkrátka na sílu ruky, kdy to však nemusíte přehánět.
Po té vracíme šroub olejové vany, kdy při každé výměně oleje doporučuji alespoň vyměnit těsnící měděnou podložku o velikosti 16x22x2 mm a nebo originální podložku čísla 834823 za 19 Kč. Utahovací moment pro šroub olejové vany je 20 Nm.
Čísla a ceny dílů:
Olejový filtr – Febi Bilstein 32398 za 81 Kč, FILTRON OP 643/4 za 96 Kč
Olej – Elf OLEELF5W40EVOSXR5-K – EVOLUTION 900 SXR 5W-40 – 5L za 789 Kč
Na co dát pozor při koupi Megane 3?
Dá se říci vše, co u ostatních dieselů a co jsme si již řekli, čili pouze namátkou:
dvouhmotnostní setrvačník a spojka,
úniky provozních kapalin,
koroze, zda není vůz bouraný, původ,
funkci veškerého vybavení,
nerovnoměrné sjeté pneu,
kontrola brzd,
stav DPF.
Pro koho je ojetina určena a její ceny
Ojetina cílí především na rodiny s dvěma dětmi. Je nenáročná na údržbu a její ceny startují kolem 60 000 až po 150 000 Kč. Záleží na stavu a počtu najetých kilometrů. Volil bych zlatý střed, někde kolem 90 000 Kč, kdy jdou koupit slušné vozy.
Jak již zaznělo Renault Megane 3. generace je skvělým vozítkem pro rodinu s dvěma dětmi, nebo auto pro ženu, která rozváží děti do školy, či školy. Něco do něj naložíme a rozhodně nás bezpečně převeze. Je to příjemná alternativa ke Škodě Octavia 2. generace, kdy tento vůz seženete za menší peníz s velmi dobrým dieselovým motorem. Je to i ideální vůz na dojíždění do práce, kdy máte vcelku hodně prostoru za nízkou spotřebu.
Příznivá pořizovací cena Levný servis Dobré dieselový motor 1.5 dCi 78 kW Kvalitní antikorozní ochrana Nízká spotřeba Odhlučnění
Hůře sedí v zatáčkách díky vlečené nápravě Nutná preventivní výměna ojničních ložisek Kvalita plastů na radiu a tlačítek