Výběr kvalitních zimních pneumatik byste rozhodně neměli podceňovat. Protože nezáleží na tom, jestli bydlíte v místě s pravidelnou sněhovou nadílkou, nebo někde ve městě, kde jsou zimy mírnější. Zimní pneumatiky jsou ve srovnání s letními pneu nesrovnatelně bezpečnější v chladných podmínkách, na sněhu, ledu a námraze. Mají výrazně hlubší a širší vzorek, který poskytuje výbornou oporu za ztížených podmínek, kde by letní pneumatiky byly naprosto bez trakce.
TIP: Nové označení zimních pneumatik M+S vs. 3PMSF: Co přináší nová legislativa a jak na to reagovat?
V tomto přehledu jsme si pro vás připravili přehledy testů různých druhů a rozměrů pneumatik, které byly vytvořené od renomovaných institucí (Autoklub ČR, ADAC, AutoMotorSport, TÜV, Offroad, Autozeitung, Tyre Reviews nebo Használtautó). Nejčastěji se v testech vyskytují zimní pneumatiky v rozměrech 195/65 R15, 205/55 R16 a 225/50 R17. Nejvíce testů má na kontě německý autoklub ADAC.
Pod samotnými testy zimních pneu najdete nákupního rádce, který vás navede, jak správně vybrat zimní pneumatiky a vysvětlí všechny důležité parametry.
Testy zimních pneumatik za rok 2022
Velikost pneumatiky | Organizace testu | Rok testu | Vítěz testu | Pneu v testu |
---|---|---|---|---|
245/45 R19 | AutoMotorSport | 2022 | Michelin Pilot Alpin 5 | 8 |
205/55 R16 | Autoexpress | 2022 | Continental WinterContact TS 870 | 6 |
215/60 R16 | ADAC | 2022 | Continental WinterContact TS 870 | 17 |
185/65 R15 | ADAC | 2022 | Continental WinterContact TS 870 | 16 |
225/45 R17 | Autozeitung | 2022 | Continental WinterContact TS 870 | 8 |
245/40 R19 | Autobild | 2022 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 9 |
215/55 R17 | Autobild | 2022 | Michelin Alpin 6 | 19 |
225/45 R17 | Autoklub ČR | 2022 | Continental WinterContact TS 870 | 8 |
225/45 R17 | Tyre Reviews | 2022 | Bridgestone Blizzak LM 005 | 9 |
Testy zimních pneumatik za rok 2021
Velikost pneumatiky | Organizace testu | Rok testu | Vítěz testu | Pneu v testu |
---|---|---|---|---|
195/55 R16 | AutoMotorSport | 2021 | Bridgestone Blizzak LM005 | 10 |
195/55 R16 | ADAC | 2021 | Dunlop Winter Response 2 | 16 |
225/45 R17 | TÜV | 2021 | Continental Wintercontact TS 870 | 6 |
205/55 R16 | Autobild | 2021 | Continental WinterContact TS 870 | 20 |
195/65 R15 | ADAC | 2021 | Dunlop SP Winter Response 2 | 16 |
225/50 R17 | ADAC | 2021 | Dunlop Winter Sport 5 | 18 |
235/55 R18 | Autozeitung | 2021 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 10 |
235/55 R18 | Autobild | 2021 | GoodYear UltraGrip Performance+ | 10 |
225/45 R18 | Autobild | 2021 | Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 13 |
225/40 R18 | Tyre Reviews | 2021 | Continental WinterContact TS 870 P | 9 |
205/55 R16 | Autoklub ČR | 2021 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 8 |
Testy zimních pneumatik za rok 2020
Velikost pneumatiky | Organizace testu | Rok testu | Vítěz testu | Pneu v testu |
---|---|---|---|---|
255/55 R19 | Offroad | 2020 | Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 | 6 |
235/55 R17 | ADAC | 2020 | Michelin Pilot Alpin 5 | 13 |
205/55 R16 | ADAC | 2020 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 15 |
245/45 R18 | Autobild | 2020 | Michelin Pilot Alpin 5 | 20 |
225/50 R17 | AutoMotorSport | 2020 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 10 |
225/50 R17 | ACE | 2020 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 9 |
225/55 R17 | Autobild | 2020 | GoodYear UltraGrip Performance+ | 10 |
225/40 R18 | Autobild | 2020 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 12 |
205/55 R16 | Autoklub ČR | 2020 | Bridgestone Blizzak LM-005 | 15 |
205/55 R16 | Autoexpress | 2020 | Continental WinterContact TS 870 | 9 |
205/55 R16 | Használtautó.hu | 2020 | Goodyear UltraGrip 9 | 16 |
Testy zimních pneumatik za rok 2019
Velikost pneumatiky | Organizace testu | Rok testu | Vítěz testu | Pneu v testu |
---|---|---|---|---|
185/65 R15 | ADAC | 2019 | Dunlop SP Winter Response 2 | 16 |
205/65 R16 | ADAC | 2019 | Continental VanContact Winter | 15 |
215/60 R17 | Autobild | 2019 | Apollo Aspire XP Winter | 10 |
Testy zimních pneumatik za rok 2018
Velikost pneumatiky | Organizace testu | Rok testu | Vítěz testu | Pneu v testu |
---|---|---|---|---|
175/65 R14 | ADAC | 2018 | Continental WinterContact TS 860 | 12 |
195/65 R15 | Autobild | 2018 | Dunlop Winter Sport 5 | 20 |
205/55 R16 | ADAC | 2018 | Continental WinterContact TS 860 | 16 |
Testy zimních pneumatik podle velikosti
- Testy zimních pneumatik R14
- Testy zimních pneumatik R15
- Testy zimních pneumatik R16
- Testy zimních pneumatik R17
- Testy zimních pneumatik R18
- Testy zimních pneumatik R19
Jak vybrat správné zimní pneumatiky
Vybrat ty správné pneumatiky není vůbec jednoduché, protože na trhu existuje obrovské množství různých pneumatik, které se liší různými vlastnostmi, parametry a také cenou. Doporučujeme se zabývat všemi parametry komplexně.
Pneumatiky obecně dělíme na zimní pneumatiky, které jsou vhodné pro použití, jakmile teploty klesnou pod +7 °C. Letní pneumatiky mají výhodu, že mají vysokou odolnost proti zahřívání a také ideální vlastnosti a reakce ve vysokých rychlostech. A celoroční pneumatiky kombinují vlastnosti jak zimních, tak i letních pneumatik. Celoroční pneumatiky se například hodí do mírnějších městských podmínek ideálně v mírné zimě. V extrémní zimě by vás totiž mohli potkat problémy.
Při výběru zimních pneumatik si musíte úplně nejdříve uvědomit, pro jaký typ vozidla, chcete pneumatiky pořídit, resp. zdali potřebujete koupit pneumatiky na osobní vozidlo, dodávku, nákladní vozidlo nebo sportovní vůz a podobně. Například osobní automobil potřebuje jinak stavěné pneumatiky než dodávka. Dodávka potřebuje pneumatiky s vysokým zatížením.
Výrobce konkrétního typu vozidla určuje konkrétní typ pneumatik ve spolupráci s výrobcem pneumatik. Pneumatiky se liší svými parametry, a tak jsou vhodné pro některé modely vozidel.
Tudíž při samotném výběru vždy vycházejte také z údajů uvedených ve velkém technickém průkazu a nebo také podle rozměrů disků, na které budete pneumatiky nasazovat. Další možností je se podívat přímo na pneumatiky, které teď máte obuté na vašem vozidle.
Dalším důležitým parametrem při výběru je i to, jak je vozidlo staré, jaký má styl jízdy řidič nebo také jaké je zatížení celého auta. V neposlední řadě si ujasněte, kolik peněz budete chtít investovat do nových pneumatik. Doporučujeme vybírat pneumatiky i v závislosti na ceně. Nekupujte nejlevnější pneumatiky, protože obvykle nebývají příliš bezpečné a s těmi nejlepšími jízdními vlastnostmi. Odborníci uvádí, že například jejich brzdná dráha je o dost delší nebo naopak kola mohou prokluzovat na mokrém povrchu více než u dražších pneu.
Rozměry a značení pneumatik
Při výběru musíte dodržovat správný a kompatibilní rozměr. Označení na pneumatice vám napoví mnoho důležitých informací, které jsou při výběru důležité. Toto označení najdete na boční straně pneumatiky. Abyste lépe pochopili všechny významy pojmů.
Pro lepší vysvětlení si ukážeme na tomto označení pneumatiky 195 65 R15 95 R XL jednotlivé parametry a jejich význam, abyste lépe pochopili všechny významy pojmů.
Šířka pneumatiky v mm
Tento první označený parametr popisuje šířku pneumatiky v milimetrech. Například číslo 195 značí to, že by pneumatika měla být široká 195 mm. Obecně platí, že čím je pneumatika širší, tím je zajištěna větší stabilita, avšak vyšší spotřeba.
Boční profil neboli výška pneumatiky
Výška je druhým důležitým parametrem. Označuje se jako výška bočnice pneumatiky. Měří se od vnitřní strany pneumatiky po vnější stranu. Pokud se jedná o údaj 65, vypočítá se ze šířky pneumatiky. Tzn. že uvedených 65 % je ze 195 mm (šířky) celkem 126,75 mm.
Radiální konstrukce vs diagonální pneumatika
Pokud je pneumatika označena písmenem R, je to radiální pneumatika. V tomto případě jsou jednotlivé kordy uspořádány rovnoběžně od patky k patce a samotná kostra je vyztužená nárazníkovými pásy. Naopak pokud se objeví na pneumatice písmeno D je to diagonální pneumatika a ta disponuje jednotlivými kordy, které se navzájem kříží.
Obecně se uvádí, že pneumatiky s označením R mají lepší jízdní vlastností, ale také vyšší pořizovací cenu.
Průměr ráfku
Parametr průměr ráfku je číslo, které udává velikost ráfku v palcích. V tomto případě má pneumatika průměr ráfku 15 palců. To znamená, že má 38,1 cm, protože 1 palec je 2,54 cm.
Nosnostní (hmotnostní) index
Nosnostní nebo hmotnostní index značí, jaké maximální zatížení pneumatik je konstrukčně možné pro jednu danou pneumatiku. Tento parametr je uveden v TP a je nutné dodržovat údaje. Pamatujte, že nesmíte nikdy použít pneumatiky s nižším indexem, než jaký je údaj uvedený v TP, protože riskujete svoji bezpečnost a také můžete dostat pokutu, jelikož je to nelegální použití. Naopak vyšší index zajistí větší ochranu proti proražení a poškození pneumatiky. Například pokud má pneumatika hmotnostní index číslo 95 tak usene 690 kg. Kompletní hmotnostní tabulku najdete zde.
Rychlostní index
Parametr rychlostní index neboli maximální přípustná rychlost je dalším parametrem v pořadí. Najdete jej jako poslední znak u rozměru pneumatik. Značí maximální přípustnou rychlost pneumatiky. Kód označení se používá všude po celém světě stejně. Uvedenou rychlost byste neměli v žádném případě překročit, aby byla zachována vaše bezpečnost. Rychlostní index by měl být vždycky stejný nebo vyšší, než je uvedený údaj v TP. V našem případě písmeno R vyjadřuje maximální rychlost 170 km/h. Kompletní rychlostní tabulku najdete zde.
Zesílená konstrukce
Parametr zesílená konstrukce se označuje XL neboli extra load – extra zátěž a označuje pneumatiky, které mají zvýšenou odolnost. Označení RF neboli Reinforced – zesílené označují pneumatiky, které jsou vhodné pro větší zátěž, protože jsou tak konstrukčně vyrobené. Ideálně pro menší užitková vozidla nebo pickupy.
DOT kód neboli stáří pneumatiky
DOT kód najdete na pneumatice, avšak nejsou u hlavního značení. Tento kód označuje a obsahuje informace o stáří pneumatiky, resp. kdy byla vyrobena. První dvě čísla s DOT kódu vám řeknou, v jakém týdnu a roku byla pneu vyrobena. Týdny se označují od “01” do “53”. Další dvě čísla v pořadí znamenají rok výroby. Pokud máte na pneumatice číslo DOT 1318, tak značí, že byla vyrobena v 13. týdnu roku 2018.
Pneumatiky mimo tyto důležité parametry také vybírejte podle toho, kdy byla vyrobena. Obecně se životnost pneumatik uvádí okolo 3 až 5 let. Pneumatiky staršího data mohou měnit své jízdní vlastnosti a nemusí být tak bezpečné, jak je deklarováno.
Další symboly na pneumatikách
Označení M+S (Mud and Snow) jsou označovány zimní pneumatiky, které jsou vyráběny s jinou kombinací směsi. Jsou vhodné do zimního období a správně fungují v nízkých teplotách a také na sněhu a blátě.
Další symbolem, který můžete častěji vidět je označení 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflakes) neboli Alpský štít. Jsou to pneu náročně testované a deklaruje se, že jsou minimálně o 25 % bezpečnější. Mají vysoký výkon včetně bezpečnosti a ovládání na ledu při nízkých teplotách.
Další označením je POR (Professional Off-Road). Je to označení pneumatik pro kategorie vozidel Offroad, SUV nebo 4×4. Momentálně nahrazuje označení M+S. Pneumatiky jsou určené pro vysoký výkon v zimní terénu.
Energetické štítky zimních pneumatik – dle nařízení Evropské unie (EU)
Hodnocení pneumatik hlučnosti
Měření vnějšího hluku pneumatik je vyžadováno Evropskou unií. Je to především kvůli plánu na snižování emisí hluku pro životní prostředí. Třída hlučnosti pneumatik určuje konkrétní hodnotu vnějšího hluku pneumatiky, která tento hluk produkuje při jízdě, konkrétně při rychlosti 80 km/h. Hlučnost je rozdělena na třídy A, B, C. Hluk pneumatiky se měří v decibelech a tento údaje je v dolní části štítku dané pneumatiky. Nízká úroveň hluku je v rozsahu od 67 až do 71 dB. Naopak nejvyšší hluk se pohybuje okolo 72 až 77 dB.
Hodnocení přilnavosti za mokra
Údaj přilnavost za mokra znamená schopnost dané pneumatiky udržet se na mokré vozovce. Konkrétně se hodnocení zaměřuje na přilnavost za mokra z hlediska brzdění v mokrých podmínkách. Platí, že čím rychleji vozidlo zabrzdí, tím je pneumatika řazena v lepší třídě. Pneumatiky, které dosahují kratších brzdných vzdáleností, zajišťují stabilitu na mokru.
Hodnocení spotřeby paliva
Tato třída hodnocení udává, do jaké míry ovlivňuje pneumatika spotřebu vozidla. Pneumatiky, které jsou řazeny v třídě A, jsou těmi nejlepšími, to znamená, že dosahují nejmenšího odporu vůči spotřebě paliva. Naopak označení G je nejméně úsporné. To znamená, že dosahují nejmenšího odporu vůči spotřebě paliva.
Jak správně skladovat pneumatiky
S DOT kódem je vhodné i probrat i téma jak skladovat pneumatiky. Jestliže chcete, aby vám pneumatiky sloužili dlouho musíte se o ně správně starat.
Základní pravidla pro skladování jsou jednoduchá:
- Prostory pro skladování musí být suché, chladné a bez průvanu.
- Pneumatiky před skladováním dobře očistěte.
- Zakonzervujte pneu pomocí vosků do konkrétního výrobce.
- Pneumatiky si popište, abyste v další sezoně pneumatiku dali na správné místo. Protože by se pneumatiky neměli prohazovat, a měly by být opět nasazeny, tak jak bylo před sezonou.
- Pneumatiky skladujte s ráfky a v nafouklém stavu.
Pravidlo 4×4 pro zimní pneumatiky
Jak poznáte, že vaše pneumatiky stárnou? Pokud správně skladujte pneumatiky, stárnutí pneumatik není tak rychlé. Obecně se však po čtvrtém roce od výroby zkrátka projeví stárnutí pneumatik.
- 4 mm – hloubka dezénu. Hloubka dezénu nesmí být v žádném případě nižší než uvedené 4 milimetry. Obecně platí, že čím je větší výška dezénu, tím je zajištěna bezpečnější jízda. A naopak, čím je nižší dezén, tím je delší brzdná dráha, prokluzování pneu nebo také horší trakce a manipulace a také větší riziko nehody.
- 4 sezóny používání. Zimní pneumatiky by měly být používány 4 roky. Od 4 roku od výroby se začíná postupně projevovat stárnutí pneumatik. Obecně zimní pneumatiky stárnou rychleji než letní, je to především proto, že mají odlišné složení než letní. Je to zejména díky používání různých druhů olejů a směsí silic.
- 4 měsíce používání v roce. Podle zákona je nutné přezouvat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Avšak pokud je zima delší, používáme pneumatiky i déle. Ideální používání je pokud teploty klesnou pod 7 °C.
- 4 stejné zimní pneumatiky. V žádném případě není vhodné kombinovat zimní a letní pneumatiky dohromady. Používejte pneumatiky i stejně staré.
Kdy je potřeba přezouvat na zimní pneumatiky?
Podle zákona je nutné přezouvat zimní pneumatiky. Tato povinnost je stanovena od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Nebo také v případě, že je vzhledem k povětrnostním podmínkám možné předvídat souvislou vrstvu sněhu, led nebo námrazu. Pokud bude ale velice pěkné počasí, tak hned 1. listopadu přezouvat nemusíte. Avšak myslete na možné výkyvy počasí. Na silnicích označených značkou přikazující použití zimní výbavy jsou zimní pneu nutné již od 1. listopadu bez výjimek.
U zimních pneumatik je nařízena minimální hloubka dezénu 4 mm. Můžete ji zkontrolovat podle rysek nebo změřit. Pneumatiky vždy nazouváme na všechna 4 kola. V žádném případě proto nemůžete kombinovat zimní a letní pneumatiky.
Při užívání zimních pneumatik je rovněž klíčové mít k dispozici i sněhové řetězy, které jsou povinné v oblastech označených příslušnou dopravní značkou!
Jak naložit se starými pneumatikami?
Pokud máte doma staré nevyužité pneumatiky máte pouze 3 možnosti, jak s nimi naložit.
Pneumatiky lze dovézt na sběrné místo, autoservis a pneuservis, kde se mohou odevzdat bez poplatku. Seznam těchto míst zpětného odběru najdete zde.
Druhou možností je odvézt pneumatiky do sběrného dvora, avšak je nutné se před tím informovat, zdali pneu vezmou a zdali za to nebudete platit nějaké poplatek.
Poslední možností je dát pneumatice druhou šanci a vytvořit z ní potřebnou věc, například je vhodná jako vyvýšený záhon, malé posezení na zahradě nebo houpačka pro děti.
V žádném případě pneumatiky nevyhazujte do volné přírody, protože se rozkládají stovky let. Hrozí vám za toto pokuta až 50 000 Kč. Pálení pneumatik je také nelegální, protože z pneumatiky se uvolňují toxické a nebezpečné plyny, které mohou ohrozit jak vás, tak i vaše okolí a přírodu. Pokuta se zde pohybuje okolo 50 000 Kč.