Únik chladící kapaliny z chladiče – příčiny a možné řešení

Našli jste pod autem zabarvenou vodnatou loužičku? Tak to raději rychle zpozorněte. Možná se vám totiž z motoru ztrácí chladící kapalina, která je však klíčová pro jeho správné chlazení. Únik chladící kapaliny může mít nejrůznější příčiny a každá má v praxi zároveň trošku odlišné řešení. I proto se v tomto článku budeme únikem chladící kapaliny dostatečně zaobírat.

Chladící kapalina v prvé řadě přispívá k udržování přijatelné a optimální teploty motoru. Pokud je studený, pomáhá s jeho zahřátím. Jestliže má tendenci se přehřívat, napomáhá k jeho dostatečnému ochlazení. I proto je potřeba úroveň i kvalitu chladící kapaliny neustále kontrolovat, její absence totiž může způsobit celou řadu problémů.

Příčinu úniku chladící kapaliny z motorového prostoru je sice v řadě případů možné odhalit díky speciálnímu systému s manometrem, v některých případech si ale můžete pomoci i sami.

Obsah Zobrazit

    Prasklá hadice

    První možnou příčinou úniku chladící kapaliny je prasklá hadice. Tento problém poznáte tak, že veškeré chladivo se z motoru ztratí opravdu náhle, a to jen za několik málo vteřin. Možných řešení v takové situaci příliš není. Nejlepší je hned zastavit, zavolat si odtahovou službu a převézt automobil do odborného servisu. Tam mají s takovými poruchami již četné zkušenosti a během pár hodin vám od této nesnáze pomohou výměnou problematického komponentu za jiný. 

    V praxi se s touto příčinou ale nesetkáte poměrně často. Daleko častěji je totiž únik chladící kapaliny postupný. V takové situaci je sice problém méně závažný, o to horší je ale jeho optimální diagnostika. Možností je totiž spousta a na každou se v praxi musí trošku jinak.

    Nekvalitní těsnění pod hlavou

    V další řadě se může chladící kapalina dostávat do motoru a následně se míchat s olejem. Hlavně pro motorové komponenty jde o vážný problém, který snižuje jejich efektivitu i celkovou životnost. 

    Tento problém můžete jednoduše identifikovat kontrolou hladiny motorového maziva. Jestliže je zespoda na víčku otvoru pro dolévání oleje emulze kakaové barvy, začněte tento problém řešit. Evokuje totiž, že vaše auto má pod hlavou nekvalitní těsnění. 

    O prasklém těsnění pod hlavou se můžete přesvědčit i tak, že budete po nastartování sledovat, jestli se v okruhu netvoří bublinky. Ty jsou totiž jasným identifikátorem toho, že do celého okruhu se určitým způsobem dostává vzduch, což může být v mnoha případě právě i již uvedeným prasklým těsněním pod hlavou.

    Pokud se tato domněnka následně potvrdí, postačí, když těsnění pod hlavou sami nebo s odbornou pomocí vyměníte. 

    Problém s víčkem

    V některých případech ale má úbytek chladící kapaliny i poměrně elementární příčinu. Tou totiž může být nedostatečně těsnící víčko nádoby na chladící kapalinu. V praxi se totiž stává, že takové víčko je nedotažené, nebo co hůře, prasklé. Po zahřátí motoru se následně v celkovém okruhu vytváří tlak, a pokud okruh není víčkem dostatečně uzavřen, je možné, že chladící kapalina bude proudit z nádržky ven. 

    Jestliže je víčko nedotažené, je řešení jednoduché. Pokud ale po letech používání prasklo, zajděte do odborné prodejny, vrakoviště nebo objednete z e-shopu jiné. 

    Opotřebení některých komponentů 

    Celkový chladící okruh je v praxi plný nejrůznějších komponentů. Ty se mohou časem opotřebovat. Za únikem chladící kapaliny tedy může stát třeba i stará a prasklá hadice, nepříliš těsnící spoj a možností je třeba i prasklý chladič. Takové příčiny se dají identifikovat jen při bližší kontrole motorového prostoru. Třeba netěsnosti na hadicích se totiž v řadě případů dají identifikovat jen velmi těžko. 

    Jak poznat tu správnou chladící kapalinu?

    Chladící kapalina bývá úmyslně zbarvená, a to proto, aby si každý řidič mohl optimálně kontrolovat její množství. V praxi ale existuje hned několik druhů i barev takové chladící kapaliny a platí, že většinu z nich není mezi sebou vhodné míchat. V praxi, a to hlavně u starších vozů, se setkáte s chladící kapalinou modrozelené barvy. Novější vozy ji mají červenou a ty ještě novější pak růžovou až fialovou.

    Je nutné používat pouze ty, které váš výrobce předepisuje. Myslete také na to, že chladící kapalinu je potřeba ve vašem voze po určitých časových intervalech vyměňovat. 

    Výměna jen za studeného motoru

    V chladiči by se její hladina měla nacházet mezi maximální a minimální ryskou. Ve většině případů se míchá dohromady s destilovanou vodou a podle odborníků by k jejímu doplňování mělo dojít vždy za studeného chodu motoru. Jinak se totiž jako řidiči a vlastníci automobilů vystavujeme riziku prasknutí hlavy válců i dalším problémům.

    Proč? To je jednoduché. Zahřátá chladící kapalina totiž mají tendenci se chovat nepředvídatelně a pokud v takové situaci otevřete víčko chladící kapaliny, vymrští ji tlak do vzduchu a uniklá horká voda začne ohrožovat vše kolem sebe. Proto je třeba hladinu chladící kapaliny v praxi kontrolovat stejně tak, jako se to děje třeba v případě nemrznoucích směsí.

    V takovém případě tak dejte velký pozor, jestli vám toto riziko stojí v danou chvíli za to. Osobně ale rozhodně doporučujeme vyčkat, až se teplota motoru alespoň o 50 procent sníží.

    Podívejte se na náš článek, když kontrolka chladící kapaliny svítí červeně, co dalšího hrozí při jejím nedostatku nebo vysoké teplotě.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *