Návrat vývoje motoru během sezóny
Formule 1 je od pradávna označována jako královna motorsportu. To ona určovala nové trendy, přicházela s radikálními řešeními, která se v jiných motoristických kategoriích zdála jako čiré šílenství. V posledních letech ale musíme na přehnanou originalitu ze strany konstruktérů vozů i motorů zapomenout. Na vině jsou především pravidla, která inženýrům doslova sešněrovala ruce.
To platí dvojnásob u vývoje motoru. Zde bylo zavedeno pravidlo vývojových žetonů. Každý dodavatel motorů dostal přidělen určitý počet žetonů, který nesměl přečerpat. Za jednotlivé úpravy motoru se pak žetony odebíraly.
To je hlavní důvod, proč se během dvou sezón nikdo nedokázal dotáhnout na rozjetý Mercedes. Ten zkrátka přišel s tak brilantním motorem, že jej konkurence nebyla schopna v rámci vývojových žetonů dohnat ani za dvě sezóny.
Ferrari se sice dokázalo přiblížit a několikrát i Mercedes porazilo, stále mu ale chyběla část výkonu, o Renaultu a Hondě raději ani nemluvě.
Závody Formule 1 se tak v posledních dvou sezónách rozdělily na závody mezi jezdci stříbrných šípů, Lewise Hamiltona a Nica Rosberga, a zbytek pole. A to se nelíbí divákům, závodníkům, týmům a ani samotným organizátorům.
Konec vývojových žetonu a snížení ceny pro odběratele
V rámci zvýšení atraktivity se tedy FIA (Mezinárodní automobilová federace) dohodla s výrobci motorů na nových pravidlech, ohledně pohonných jednotek. Od sezóny 2017 se pravidlo ohledně vývojových žetonů RUŠÍ. Při zrušení pravidla o vývojových žetonech si ale FIA na motorářích vymohla jeden malý ústupek. Od roku 2017 musí snížit cenu, za kterou nabízejí formulové motory soukromým týmům jako je Williams, Force India, Sauber, nováček Haas nebo dvojice Red Bull a Toro Rosso.
Foto: Ferrari, Honda, Mercedes, Renault