Vozidlo Údržba a Servis
🕓 4 min

Výměna bubnových brzd – jak na to

Není důvod si složitě popisovat výměnu bubnových brzd. K jejich výměně je třeba postupovat dle jejich typu, ale ve své podstatě je to systém podobný. Důležité je si povolit napínací „šroub, matku“ ruční brzdy, kdy jej často nalezneme v kabině u ruční brzdy. Pojďme se podívat společně jak postupovat při výměně bubnových brzd.

Obsah Zobrazit

    Jak postupovat při výměně bubnových brzd

    Samozřejmě si na zemi povolte kola, pokud nemáte rázový utahovák. Následně si celou zadní nápravu zvednete do vzduchu a sejmete disky. Poté sundejte bubny, kdy nezapomeňte odjistit samostav, aby vám šel buben dolů.

    Matka bubnů bývá zajištěná závlačkou, tu je ideální vždy vyměnit. Odjištění samostavu se provede přes díru po šroubu, která vznikla po vyjmutí šroubu kola, k tomu abychom jej povolili nám postačí šroubovák, kterým do mechanismu zatlačíme

    Rozebrání odstartujeme sundáním tlačných pružin, kdy na ně zatlačíme a pootočíme jistící prvek. Tyto prvky nalezneme na paknách. Doporučuji při výměně tyto prvky koupit nové.

    Dále si pak podebereme čelisti šroubovákem a vysuneme si čelisti ven.

    Jak vyměnit bubnové brzdy
    Jak vyměnit bubnové brzdy

    Pak již vyhákneme táhlo ruční brzdy a čelisti s mechanismem vyjmeme ven.

    Nyní přistoupíme ke kontrole prasátka. Mírně nakloníme prachovky a zkontrolujeme, zda prosakuje brzdová kapalina, dále zahýbeme pístem ze strany na stranu, zda volně chodí. Pokud zaznamenáme nějakou chybu musíme prasátko vyměnit.

    Dále zkontrolujeme kluzné podložky, na které dosedají čelisti. Jsou to takové mírné kulaté výčnělky na štítu. Ideální je podložky také vyměnit. Vše nezapomeneme velmi důkladně očistit.

    Dále můžeme zkontrolovat táhlo ruční brzdy, zda není prasklá pružina, či zajíždí a vrací se jak má.

    Pakny se rozebírají stylem, že si odjistíme pružiny, kdy je jedna napojená na klínek, který po vyndání pružiny vyndáme také. Musíme vidět, zda má klínek stále dobré „zoubky“, chcete-li zářezy. Díky nim se dokáže zasekávat. Pokud je hladký je to špatné a musíme jej vyměnit.

    Po té si vycvakneme rozpěrný mechanizmus umístěný na straně pakny, kde jsme vytáhli klínek. Chce to mírně zapáčit, nebo si paknu uchytit a zatáhnout.

    Na druhé pakně pozvedneme mechanizmus, kde byla zajištěna ruční brzda, aby došlo k uvolnění a následně si vysuneme rozpěrný mechanismus ven tzv. „plocháč“. Je třeba to malinko vyhnout a zapáčit. Ideální je vyměnit jeho pružiny.

    Abyste nastavili samostav, doporučuji si o tom něco málo načíst, abyste pochopili, jak systém funguje.

    Výměna bubnové brzdy

    Nyní vše poskládáme zpět, kdy nám jako předloha poslouží právě druhá strana, neboli druhé kolo.

    Na závěr si nezapomeneme seřídit ruční brzdu, dokud máme kola zvednuty. Ideální pozice ruční brzdy je, aby zabírala na 3 zuby.  Seřízení se provádí otáčením kola a dotahováním seřizovací matice, nebo šroubu ruční brzdy. Dejte si zde záležet, aby vám kolo nepřibrzďovalo, a nebo nebrzdilo málo. Ideálně si je nastavit páku na 3 zub a pomalu dotahovat než se nám kolo zabrzdí.

    Ceny výměny bubnových brzd v domácích podmínkách je kolem 1500 Kč za výměnu, pokud neměníme bubny, pokud i bubny cena se vyšplhá kolem 2500 Kč. Záleží kolik segmentů měníme a o jaký typ brzd se jedná.

    Komplikace spojené s výměnou

    Nemožnost sundání bubnu

    Pokud je buben kouslý, potrápí nás. Dá se vyťukávat, ale někdy může být opravdu tzv. “natvrdo. K jeho sundání nám pomůže pomůcka zvaná “stahovák bubnů”. Ten musíme vybírat dle rozměru našeho bubnu a šroubů. 

    Prasátko nelze odvzdušnit, přirezlé ke štítu a nebo se urvala brzdová trubka

    Toto je nepříjemná kombinace, pokud nám však jde vyšroubovat odvzdušňovák a prasátko jinak nelze povolit, dá se poskládat vnitřek prasátka z nového a tím docílíme opravy. Pokud však urveme přívodní trubku, nezbývá, než dát vše do pořádku nataženým vedení a vyjmutím prasátka. Pokud nám nejde povolit odvzdušňovák, opět je to na výměnu nového dílu. 

    Toto jsou největší komplikace, které nás mohou potkat.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *