Domů » Nákup a prodej ojetého vozu » Nový vůz? Co dnes dává smysl a za jaké peníze se vyplatí kupovat?
🕓 10 min

Nový vůz? Co dnes dává smysl a za jaké peníze se vyplatí kupovat?

Přiznám se – k úplně novým autům mám spíše skeptický vztah. Hodnota padá rychleji než ručička otáčkoměru a já osobně vždy raději sáhnu po mírně jetém voze, kde rozdíl v ceně bývá opravdu výrazný. Jenže jsou chvíle, kdy nový vůz jednoduše dává největší smysl. A pravda je, že vybrat si přesně tu výbavu, barvu a motor, který chcete, a odjet si z autosalonu ve svém voze má stále své kouzlo.

Zobrazit

    Pojďme se tedy podívat na několik novinek, které stojí za pozornost svou cenou i tím, co za ni nabídnou.

    Malé vozy: Stále nejoblíbenější volba v českých garážích

    Malé vozy dlouhodobě patří k nejprodávanějším kategoriím. Nejen že jsou ideální jako úsporné městské auto, ale zároveň plní roli spolehlivých firemních „přibližovadel“, která denně vozí zaměstnance na schůzky či služební cesty. Díky nízkým provozním nákladům, jednoduchému parkování a často překvapivě slušné výbavě dávají smysl pro širokou skupinu řidičů.

    Dacia Sandero: Překvapivě dobré malé auto za rozumné peníze

    Nebyl bych to já, kdybych sem nepřidal i Dacii. Sandero totiž stále patří k nejrozumnějším volbám, pokud chcete nové auto za rozumné peníze. Fungl nové ho koupíte s klidným svědomím do 350 000 Kč, a to jak s přeplňovaným benzínem, tak i ve verzi na LPG, která potěší úsporným provozem.

    Modelový rok 2025 překvapí vzhledem – troufám si říci, že v dané cenové kategorii jde o nejpohlednější malé auto na trhu. Prakticky založené řidiče potěší i fakt, že uvnitř najdete prostor až pro tři dětské autosedačky, což u malých vozů rozhodně není standard.

    Další plus? Autorizované servisy Renault/Dacia bývají cenově přívětivé a na rozdíl od některých konkurentů i poměrně „lidské“. Sandero má navíc slušnou světlou výšku, takže se nezalekne ani rozbitých okresních cest.

    Je fér říct, že kdo hledá nejmodernější technologie nebo prémiové materiály, tady je nenajde. Sandero míří na běžné uživatele a na nic si nehraje – což je možná jeho největší kouzlo. Oproti starším generacím však udělalo obrovský skok vpřed: lepší vzhled, lepší výbava i výrazně příjemnější komfort. Dacia už rozhodně není „holobyt“ – v rámci cenovky nabídne solidní zázemí, a ano, dokonce i vyhřívané sedačky, které byste tu dřív hledali jen těžko.

    Spolehlivost ukáže až čas, ale za tyto peníze se Sandera rozhodně není třeba bát. Naopak – je to jeden z mála nových vozů, kde máte pocit, že dostáváte přesně to, za co platíte

    Dacia Sandero
    Zdroj: Autor: Alexander Migl – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0,

    Toyota Aygo: Moderní městská „štika“, která dává smysl

    Nová Toyota Aygo dospěla – narostla, působí robustněji a mužněji, a přitom si stále drží svou největší přednost: velmi příznivou cenu. Za dané peníze získáte městský vůz, který je hravý, úsporný a nečekaně dobře zpracovaný.

    Ano, není tak prostorný jako Sandero, ale pokud hledáte primárně auto do města, Aygo vás nezklame. Infotainment i celkové zpracování působí dospěle a kvalitně, což v této kategorii nebývá pravidlem. A k tomu připočtěte tradiční spolehlivost značky Toyota – velká výhoda zejména pro ty, kteří nechtějí řešit poruchy ani servisní překvapení.

    Aygo je tak trochu „evropská Japonka“, protože vzniká v Kolíně, ale na výsledku to rozhodně neubírá. Naopak – moderní výbava, svižné reakce elektroniky a příjemný komfort jízdy příjemně překvapí i řidiče, kteří byli dříve k malým vozům skeptičtí.

    Zaujme zejména ženské publikum, ale neshazujme ho – Aygo je zcela v pohodě i pro chlapy, kteří chtějí levné, spolehlivé a praktické auto. Kufr je menší, ale pro mladý městský pár, jednotlivce dojíždějícího do práce nebo jako druhé auto do domácnosti je to trefa do černého. A stejně tak osloví manželský pár v důchodovém věku, který hledá opravdu malé a nenáročné auto.

    Aygo je zkrátka malé tělem, velké praktičností – jedno z nejpříjemnějších překvapení mezi nejmenšími vozy na trhu.

    Toyota Aygo
    Zdroj: Autor: Alexander Migl – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0,

    Škoda Fabia: Dospělý malý vůz, který drží laťku vysoko

    Nejnovější generace Škody Fabia se rozhodně nemá za co stydět. Naopak – ve většině disciplín dospěla a stala se z ní velmi vyvážená a kvalitní volba v segmentu malých vozů. Jedna věc ale mrzí dodnes: už neexistuje verze kombi. Alespoň podle mého byla Fabia Combi III fantastické auto s ohromnou praktičností a není divu, že se těšila takové oblibě. Mnoha řidičům dávala právě díky této karoserii smysl.

    Ale pojďme od nostalgie dál. Nová Fabia je jinak lepší ve všech směrech. Nabízí výborný řidičský komfort, jisté jízdní vlastnosti a také solidní stabilitu, kterou dává zázemí domácí automobilky. Design se povedl, působí dospěle a hodnotně, což je v této kategorii velké plus.

    Cenově je o něco výše než vozy zmíněné výše (Sandero, Aygo), ale zároveň působí kvalitněji jak z hlediska zpracování, tak jízdního projevu. Má však i své slabší stránky – například fakt, že si u ní za téměř všechnu výbavu musíte připlatit, což je u Škody bohužel dlouhodobý trend. A konkurence často nabízí více prostoru nebo výbavy za méně peněz.

    Pokud jde o motory, doporučil bych spíše TSI. Jednotky MPI jsou sice spolehlivé, ale na dnešní provoz působí už příliš slabě a líně. TSI od Volkswagenu jsou povedené, mají příjemný zátah a současně velmi rozumnou spotřebu.

    Co se týče prostoru, Fabia narostla nejen na kufru, ale i v interiéru. Přesto zůstává ideální především pro mladý pár, rodinu s jedním dítětem nebo naopak manželský pár v pozdějším věku, který nevyžaduje rozdílnou přepravní kapacitu kombi.

    Celkově je Fabia vyvážený, kvalitně postavený malý vůz. Ano, není nejlevnější ve své třídě, ale ve většině ohledů působí o krok dospěleji než její nejbližší konkurenti.

    Škoda Fabia
    Zdroj: Autor: Alexander-93 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0,

    Rodinná auta: Co dnes dává smysl pro běžnou čtyřčlennou rodinu

    Podívejme se nyní na vozy, které nejčastěji volí rodiny se dvěma dětmi. V této kategorii tradičně vede kombi, které nabízí ideální poměr prostoru, praktičnosti a ceny. Je to takový přirozený „první krok“ pro rodiče, kteří potřebují spolehlivé auto na každodenní provoz i delší výlety.

    Po boku kombíku však dnes stojí také fenomén posledních let – SUV. Ta lákají vyšším posezem, pohodlným nastupováním a robustnějším vzhledem. Ať už preferujete klasické kombi, nebo moderní SUV, oba směry mají pokaždé něco do sebe.

    Hyundai i30 kombi: Prověřený rodinný pracant s výbornou cenou

    Není divu, že se Hyundai i30 kombi objevuje na prvních příčkách, když hledáte rodinné auto podle ceny napříč značkami. Je to léty prověřený model, který už několikrát ukázal, že za rozumné peníze nabídne opravdu hodně. A proč vlastně ne? Tady dává nákup smysl.

    Pod kapotou najdete osvědčenou 1.5, která svou dynamikou i úsporností pro tento vůz naprosto dostačuje. Kufr je velký, dobře přístupný a prakticky tvarovaný – přesně to, co od rodinného kombi očekáváte. Ano, tři dětské sedačky se tam vměstnají jen opravdu „na sílu“, takže spíše nouzově, ale to je v této třídě běžný limit.

    Jízdně i30 kombi potěší. Komfort je velmi příjemný, podvozek jistý a celkový projev působí vyrovnaně a dospěle. V interiéru sice najdete pár prvků, které působí lehce zastarale, ale upřímně – proč je měnit, když fungují? Navíc v této cenové relaci je to detail, který vůz rozhodně neshazuje.

    Designově jde o velmi pěkné a vyvážené auto. Jsem rád, že Hyundai sáhl po ostřeji tvarovaných, sportovnějších světlometech, a ne po „mžouračkách“, které dřív kazily výraz některých modelů. Působí moderně a sympaticky.

    Za dané peníze má i30 kombi prakticky vše, co může běžný člověk od rodinného vozu chtít – spolehlivost, prostor, pohodlí a dostupný servis. V této cenové třídě je to rozhodně doporučení hodná volba a mnohá známější konkurence by se od ní mohla leccos přiučit.

    Hyundai i30
    Autor: Alexander Migl – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0,

    Opel Astra kombi: Jedno z nejhezčích kombi současné dekády

    Nová Opel Astra kombi je podle mého názoru jedním z nejpovedenějších kombíků posledních let. Design se skutečně povedl – a to jak zvenku, tak uvnitř. Auto působí moderně, čistě a příjemně hranatě, což mu dodává nadčasový charakter.

    Astra si navíc chytrým způsobem „půjčila“ některá řešení od své francouzské konkurence, která se jí hodí a která Opel sám dříve neuměl vyrobit. Výsledkem je vůz, který je praktičtější a lépe promyšlený než kdy dřív.

    Interiér s hranatými liniemi nabízí skvělou přehlednost a logické rozmístění ovládacích prvků – vše máte doslova po ruce. Zpracování je na velmi dobré úrovni, a v této třídě mu rozhodně není co zásadního vytknout.

    Základní motor běžnému řidiči bez problémů postačí. Pouze na dálnici je třeba počítat s tím, že spotřeba půjde o něco nahoru. Největší devízou Astry kombi je však kufr. Nejde jen o jeho velikost – ta je více než dostatečná – ale hlavně o jeho perfektní využitelnost. Díky hranatému tvaru se do něj věci skládají mnohem snadněji než u některých konkurentů se zkosenou zádí.

    Za dané peníze získáte velmi pěkné, kvalitní a praktické kombi, které má výborně nastavenou cenu. Není divu, že pokud začnete hledat nové kombíky této třídy, Astra na vás vyskočí mezi prvními, a právem.

    Opel Astra Kombi
    Zdroj: By Alexander Migl – Own work, CC BY-SA 4.0,

    MG ZS: Cenově dostupné SUV, které příjemně překvapí

    MG ZS je relativně nový hráč na českém trhu, ale rozhodně stojí za pozornost. Společně s Dacií patří k nejlevnějším SUV, která dávají smysl i z hlediska praktičnosti – tedy mají použitelný kufr a nejsou to jen „městské vyšší hatchbacky“.

    Za dané peníze MG ZS nepůsobí nijak špatně. Není to obří SUV, ale pro rodinu s jedním či dvěma dětmi nabídne zcela dostatečný prostor. Jízdní vlastnosti jsou průměrné až solidní, podvozek komfortní a celkově vůz nepůsobí levně ani odfláknutě.

    Z hlediska spolehlivosti zatím neukazuje žádnou výraznější poruchovost a zpracování je na úrovni, která běžného uživatele neurazí. Samozřejmě detailnější obraz ukážou až další roky provozu, ale už teď je jasné, že cenovka funguje – MG ZS přibývá na silnicích a lidé si jej kupují.

    Majitelé si často chválí i motory. Občas se sice objeví zmínka o vyšší spotřebě, ale není to nic, co by v této kategorii výrazně vybočovalo.

    Celkově je MG ZS zajímavou volbou pro ty, kteří chtějí dostupné SUV bez zbytečných pozlátek a zároveň nechtějí sahat do vyšších cenových pater.

    MG ZS Hybrid
    Zdroj: By M 93, CC BY-SA 3.0 de,

    SsangYong (KGM) Torres: Velké SUV za peníze, které dávají smysl

    Pokud hledáte opravdu velké SUV, Torres je jednou z nejzajímavějších možností na trhu. Design může na první pohled vzbudit rozpaky, ale mně osobně se líbí – je výrazný, neokoukaný a na silnici si jej rozhodně nespletete.

    Torres rozhodně není žádný drobeček. Tři dětské sedačky dozadu umístit lze, i když je to někdy boj kvůli tomu, že má pouze dva ISOFIXy. Přesto jde o překvapivě prostorné a univerzální auto. Díky slušné světlé výšce zvládá i horší cesty a výlety za dobrodružstvím. A pro zájemce nechybí ani verze 4×4, což v této kategorii rozhodně potěší.

    Nově se vozy SsangYong prodávají pod názvem KGM, ale není třeba se této změny obávat. Servisní síť i dostupnost náhradních dílů jsou na dobré úrovni a majitelé si zpravidla nestěžují.

    V dané ceně jen těžko najdete větší a robustnější SUV, které nabídne tolik prostoru. Předchozí modely této značky si získaly velkou oblibu hlavně u zákazníků, kteří chtěli obrovské SUV za rozumné peníze. Nová generace sice už nemá pevný rám, jako měly legendární předchůdci, ale pro běžný terén a rodinné ježdění to naprosto stačí.

    SsangYong Torres
    Zdroj: By Alexander-93 – Own work, CC BY-SA 4.0

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *