Zajímavosti
🕓 5 min

5 nejrychlejších českých automobilů

I Češi umí postavit pořádného rychlíka!

Výroba automobilů má v českých zemí skutečně dlouhou tradici. Vždyť naše tradiční značky jako je Tatra, Praga nebo Škoda patří mezi nejstarší evropské automobilky vůbec. Přesto si naše automobily nikdy ve světě neproslavily jako známe sportovní vozy z Británie nebo Itálie. Můžeme to přisuzovat praktickému založení Čechů, kteří většinou o sportovní vozy nejeví takový zájem, stejně jako tak politickému uspořádání, které v našich končinách dlouhou dobu panovalo a v jehož očích představovaly sportovní vozy pouze buržoazní zbytečnost. Přesto na našem území vzniklo mnoho skutečně rychlých vozů. Na výběr pěti nejrychlejších aut české historie se blíže podíváme v následujících řádcích.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 DSG

Začínáme u nejznámějšího automobilu v našem seznamu. Tím je logicky nejvýkonnější verze současné vlajkové lodi tuzemské Škody. Luxusní manažerský liftback z Mladé Boleslavi pod svou kapotou ukrývá přeplňovaný benzínový dvoulitr s výkonem 280 koňských sil. Výkon je přenášen pomocí automatické devítistupňové převodovky DSG na všechna čtyři kola. Maximální rychlost tohoto vrcholného provedení Škody Superb činí v důsledku přítomnosti elektronického omezovače 250 km/h. V této hodnotě se Superbu vyrovná i nejrychlejší Octavie RS 230, jejíž maximální rychlost je rovněž omezena na 250 km/h. Superb svého menšího sourozence ovšem poráží díky 50 koním navíc ve zrychlení z 0 na 100 km/h, které mu zabere 5,8 vteřiny, zatímco Octavie RS 230 potřebuje k akceleraci na 100 km/h 6,7 sekundy.

Praga R1R

Opusťme ale vody známého mainstremu a pojďme se podívat na české, popřípadě československé rarity, které jen tak v provozu nepotkáte. Mezi ně bezesporu patří i československý supersport Praga R1R. Tato československá šílenost stojí na základech závodního speciálu Praga R1. Pro účely použití na veřejných komunikacích museli inženýři ve slovenské továrně kompletně upravit nejen celý pohonný systém, ale i zavěšení kol a celý podvozek. Přitom vůz ale neztratil nic ze své zběsilosti. Je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým motorem od francouzského Renaultu, který nabízí 330 či 390 koní, v závislosti na přání zákazníka. Síla motoru je přenášena skrze sekvenční, šestistupňovou převodovku pouze na zadní kola. Díky kombinaci poměrně vysokého výkonu a nízké hmotnosti (vůz váží pouhých 700 kg), dokáže Praga R1R zrychlit z 0 na 100 km/h za rovné 3 sekundy. Maximální rychlost vozu nebyla doposud oficiálně prozrazena. Měla by se ale pohybovat kolem hranice 270 km/h.

Tatra MTX V8

Tatrovky vždy patřily mezi nejrychlejší tuzemské automobily. O tom svědčí i fakt, že Tatra dokázala jako první český vůz pokořit rychlost 200 km/h. Jedním z posledních zásahů kopřivnických do světa osobních automobilů byl supersportovní automobil Tatra MTX. Za celým projektem stála společnost Metalex a designer Václav Král. Tento vrchol československého inženýrství se světu představil v roce 1991. Díky uprostřed uloženému vidlicovému, vzduchem chlazenému osmiválci o objemu 4 litry a dokonalé aerodynamice se dokázal vůz při testovacích jízdách rozvášnit na 265 km/h. Podle tehdejších zaměstnanců Metalexu byla ovšem tato „super Tatra“ schopna jet i rychleji. Při zmíněném rekordním pokusu byl totiž vůz omezen délkou dráhy a v momentu, kdy bylo již zapotřebí brzdit, měl vůz stále tendenci zrychlovat. Původním záměrem výrobců bylo zahájit masovou výrobu, která měla čítat několik stovek kusů. Bohužel, se tak nikdy nestalo. Těsně před zahájením sériové výroby byl celý projekt odprodán do rukou soukromého majitele, jehož výrobní linku poskytl zničující požár. Tím bohužel skončil život jednoho z nejambicióznějšího československého automobilového projektu dvacátého století.

Tatra Grafit

Ačkoli byla Tatra MTX v mnohém úchvatná, titul nejrychlejšího československého vozu se silniční homologací připadá jinému stroji. Tím je opět Tatra. Konkrétně model Tatra Grafit. S historií tohoto vozu je to ovšem poněkud složitější. Za tímto jedinečným vozem stoje inženýr Ivan Labaška. Ten celý vůz navrhl a také sám postavil. Doma postavený československý supersport stojí na základech Tatry 613. Využívá jejích dílů podvozku i vidlicový osmiválcový motor. Původně byl design vozu mnohem agresivnější. Pro účely akreditování vozu musel být ale design zadní části kompletně přepracován, aby více připomínal Tatru 613. V roce 1991 byl motor Tatry 613 nahrazen výkonnějším agregátem z Tatry 700 GT, s výkonem 400 koňských sil. Díky tomuto výkonu, nízké hmotnosti (1 450 kg) a skvělé aerodynamice dosahoval vůz maximální rychlosti 325 km/h . Po několika letech nahradil pan Labaška laminátovou karoserii karbonovou, čímž se ještě snížila hmotnost vozu. V současnosti je Tatra Grafit stále ve vlastnictví pana Labašky, který obětoval stavbě nejrychlejšího československého vozu 13 let svého života.

Innotech Mysterro

Posledním vozem v našem výčtu českých rychlíků je jediný zástupce vozů s otevřenou karosérií. Innotech Mysterro se mělo stát českým Ferrari, které by dokázalo vyrazit dech zejména americkým zákazníkům. Za designem stál, stejně jako v případě Tatry MTX V8 designer Václav Král. Právě od zmíněné Tatrovky si bere Mysterro největší inspiraci. Na rozdíl od ní ale nevyužívá techniku Tatry 613. Většina dílů podvozku byla vypůjčena od Chevrolettu Corvette. Za zády řidiče pracoval 5,7 litrový motor V8 z dílny amerického General Motors. O přenos výkonu 300 koní se starala rovněž americké převodovka. Maximální rychlost tohoto supersportu, vyrobeného v roce 1995 činí 300 km/h a z 0 na 100 km/h  dokáže zrychlit za 5 vteřin. Tím se Innotech Mysterro stává nejrychlejším českým kabrioletem.

Foto: Škoda, Tatra, Wikimedia, Wikipedia

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *