Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Auto nestartuje – nejčastější příčiny a co dělat

Auto nestartuje – nejčastější příčiny a co dělat

0
Auto nestartuje – nejčastější příčiny a co dělat

Pospícháte do práce, ale auto nechce nastartovat? Asi vás to příliš neuklidní, ale nejste zdaleka první a ani poslední. Možných závad, které brání úspěšnému startu vašeho vozu, může být však hned několik. V tomto článku se proto podíváme společně na to, jaké jsou v praxi ty nejběžnější a nastíníme jejich řešení.

Pokud vaše vozidlo nechce nastartovat, v žádném případě nepropadejte panice. Každá potíž má své řešení, a i v tomhle případě může jít o banální problém. Mezi nejčastější příčiny se totiž řadí:  i

  • vybitá nebo poškozená autobaterie,
  • nedostatek paliva,
  • ucpaný palivový filtr,
  • problém s imobilizérem,
  • špatný alternátor,
  • špatný startér.

Vybitá, poškozená nebo špatně připojená autobaterie 

Kontrolka dobíjení se při startu vůbec nerozsvítila? Nechali jste zapnutá světla? Zapomněli jste vytáhnout přední kameru z napájení? V takovém případě vaše auto nejspíš nechce chytit kvůli vybité baterii.

Výhodou tohoto problému je, že má v praxi poměrně jednoduché řešení. Pokud baterie není poškozená, stačí vzít startovací kabely a znovu auto nastartovat. Po úspěšném nastartování nechte automobil pár minut běžet na volnoběh a pak se už můžete vydat na cestu. A nebojte, během jízdy se baterie opět dostatečně dobije.

Zkuste startovací startovací kabely nebo powerbanku 

Pokud u sebe zrovna nemáte startovací kabely, nezoufejte. V dnešní době je má u sebe velké procento řidičů. Stačí tedy požádat někoho z projíždějících a ten vám s nastartováním vozu pomůže.

Jasnou a stále používanější alternativou ke klasickým startovacím kabelům jsou ale i startovací powerbanky. Při pohledu na ně je patrné, že nejsou o moc jiné než třeba klasické powerbanky, které řada z nás dlouhá léta užívala k běžnému dobíjení mobilních telefonů. 

Jde ale o šikovná přenosná zařízení, která poskytují náhradní energii pro startování automobilu. Fungují tak, že ukládají elektrickou energii a ta je pak schopna předat dostatečnou proudovou zátěž pro startování motoru vozidla.

Funguje i klasické roztlačení 

Pomoci si můžete ale i jednoduchým roztlačením. Jak na to? Zapněte zapalování, aby fungovala elektrika, vyřaďte, odbrzděte. Nechte otevřené přední dveře a tlačte hned vedle dveří řidiče, ideálně za sloupek, abyste mohli v případě potřeby udávat směr jízdy volantem a snadno zase naskočili do auta.

Jakmile auto získá nějakou rychlost, tedy pojede alespoň tak rychle, abyste běželi, naskočte dovnitř, zařaďte druhý rychlostní stupeň (případně třetí podle rychlosti) a pusťte spojku. Spojku pouštějte tehdy, když slyšíte, že motor chytá. Buďte opatrní, spojku pouštějte s citem, s motorem by to nemělo hodně cukat. Po vymáčknutí spojky by měl motor naskočit a vy byste měli být schopni odjet.

Pozor na poškození nebo špatné připojení

Pokud jste ale na baterii našli nějaké poškození, cestu raději odložte. Přesedněte do jiného auta či dopravního prostředku a nehazardujte se svým životem. Odvezte baterii vašemu mechanikovi, který odborně zhodnotí její bezpečnost a další možnosti využití. Může třeba také zjistit, že baterie je ve vašem voze nedostatečně připojená.

Je důležité myslet na to, že životnost baterie se pohybuje mezi čtyři až šesti lety. Pokud je tedy ta vaše baterie starší, rozhodně doporučujeme zauvažovat o její výměně. Eliminujete tím totiž riziko, že vás auto někde a někdy nechá. Cena nových baterií není tak vysoká a riziko možných problémů takovým krokem citelně snížíte.

Nedostatek paliva

Svítí vám už několik kilometrů kontrolka paliva? Pokud ano, tak i chybějící pohonné hmoty mohou být příčinou toho, proč váš miláček nechce nastartovat. I proto se vyplatí mít v praxi alespoň hrubý přehled o tom, jaký je stav vaší nádrže a vědět, kolik kilometrů jste od posledního tankování ujeli.

Pro takové případy má řada řidičů ve svých kufrech náhradní kanystr. Pokud vy mezi ně nepatříte, poproste rodinu, známé nebo ostatní projíždějící řidiče s prosbou o pomoc. Palivo vám přivezou a váš motor díky tomu bude opět pěkně šlapat. Většina řidičů má ve svém povinném ručení také asistenci, kterou je možné v tomto ohledu využít.

Ucpaný palivový filtr

Další závadou, která brání nastartování, může být i ucpaný palivový filtr. Jde o nedílnou součást každého motoru s takzvaným vnitřním spalováním. Chrání motor a snaží se o to, aby se do něj nedostaly problematické nečistoty či další pevné částice z palivové nádrže.

Motor v případě ucpaného palivového filtru běží nepravidelně a auto má tendenci přestat táhnout do kopce. Vypovídá službu v situacích, kdy trošku víc dupnete na plynový pedál. 

Pokud se tedy s něčím takovým skutečně setkáte, zvažte výměnu palivového filtru za nový.

Problém s imobilizérem

Potíže ale může způsobit i imobilizér, a tedy zařízení, které se používá k ochraně motorových vozidel proti neoprávněnému užití. Jeho hlavní funkcí je znemožnit spuštění motoru vozidla bez přítomnosti správného identifikačního prvku, obvykle elektronického klíče. Imobilizér tak zabraňuje krádežím, ale v určitých případech může způsobit i nemilé problémy, které souvisí s nastartováním. 

Jak ale problém s imobilizérem identifikovat? Jednoduše. Jestliže váš vůz nastartuje, ale po pár vteřinách motor zhasne, půjde v největším případě právě o vadný imobilizér. V některých situacích se takový problém dá řešit prostou výměnou klíče, v jiných ale takový krok k vyřešení potíže nevede. Navštivte odborníky, kde se opravami imobilizérů zaobírají a ti vám rádi poradí.

Podívejte se na případné závady, a co značí, když svítí kontrolka imobilizéru na palubní desce vašeho automobilu.

Špatný alternátor

Alternátor je klíčovou součástí každého vozu. Jeho hlavním úkolem je generovat elektrickou energii a dobíjet baterii, která zajišťuje spolehlivý start motoru. Pokud váš automobil nechce chytnout, může to být způsobeno právě kvůli problémům s alternátorem.

Jak takový problém identifikovat? Po otočení klíčkem do první polohy a při startu se kontrolka dobíjení normálně rozsvítí, alternátor v takovou chvíli totiž ještě neběží. Po nastartování by ale měla tato kontrola zhasnout. Jestliže zůstává svítit, tak někde mezi baterií a alternátorem máte problém.

Špatný startér

Potíže ale může nadělat i nedostatečně funkční startér. Jak takovou potíž identifikovat? Jakmile otočíte klíčkem, je potřeba poslouchat, jaké zvuky váš vůz vydává. Pokud po startu slyšíte jen cvaknutí nebo tomu podobný zvuk a motor v takovém případě nereaguje, bude problém právě se startérem. V takovém případě vezměte váš vůz na odbornou péči do autoservis.

Přidat komentář

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Dopravní předpisy a pravidla ve Velké Británii

Dopravní předpisy a pravidla ve Velké Británii

0
Řízení ve Velké Británii může být pěkná výzva, a nejen kvůli tomu, že se zde jezdí vlevo. Ve velkých městech na vás čekají nejen...