Kde se tankuje zimní nafta – Je potřeba zimní aditivum do nafty?

0
1031

Zima s sebou přináší mínusové teploty a na ty se musí připravit také majitelé dieselů. Ti by měli do nádrže natankovat zimní naftu. Ta disponuje odpovídajícími vlastnostmi, abyste se nedostali do potíží. Krutá zima totiž dokáže být na auta pořádně náročná a ani diesely nejsou trápení ušetřeny. Před zimou nestačí pouze přezout na zimní pneumatiky, doplnit zimní výbavu do kufru a dolít nemrznoucí kapaliny. Zklamat vás totiž může letní nafta v nádrži.

Zamrzlá letní nafta v nádrži dokáže zkazit den

Vy byste tak po otravném škrabání sedli do auta a při startování se nic neděje. Říkáte si, že to přece není možné. Auto ještě včera fungovalo bez problému a podle točení startéru je v pořádku i autobaterie. Problém je ale v nádrži, kde máte místo zimní nafty stále letní, která „ztuhla“. Letní nafta je v čerpacích stanicích až do 30. září a teprve v období 1. října až 15. listopadu ji vymění nafta třídy D s filtrovatelností do -10 stupňů Celsia. Vlastníky benzínových vozů nic takového netrápí, jelikož benzín má bod tuhnutí až pod -40 stupni.

Co je to ona filtrovatelnost nafty?

Takzvaná filtrovatelnost je vlastnost nafty, která má obrovský vliv na to, jestli ráno v mrazech vůbec nastartujete. Nafta totiž v nízkých teplotách tuhne a může se stát, že neprojde palivovým filtrem automobilu. Tento test se simuluje sítem, které má stejné vlastnosti jako filtr. Jiř při teplotě kolem -7 stupňů Celsia se může nafta srážet a tvořit krystalky. Ty mohou následně ucpat palivovou soustavu a vy se nikam nedostanete.

Tankujte plnou nádrž

Svému autu můžete také pomoci tím, že jednoduše natankujete plnou nádrž. Mnozí tankují po stovkách a brání se tím, že jezdí krátké vzdálenosti. Pokud totiž necháte auto s trochou nafty odstavené na delší dobu v mrazu, tak mohou přijít potíže. V poloprázdné nádrži se snadno kondenzuje pára, jež může zamrznout. Tyto krystalky ledu (tudíž vody) nejsou pro vůz nic dobrého. Negativně ovlivní chod motoru a mohou ucpat nejrůznější hadičky a podobně. Pokud natankujete plnou, tak je pravděpodobnost kondenzace vodních par výrazně nižší.

Kde se tedy zimní nafta tankuje?

Většina sítí čerpacích stanic se snaží, aby zimní naftu nabízely již 1. prosince. Tohle rozhodnutí není nijak ovlivněno teplotami. Zimní nafta už se do stanic dováží od poloviny listopadu, aby se do prosince důkladně propláchly skladovací nádrže a kompletní systém. Díky tomu máme jistotu, že od 1. prosince tankujeme naftu, která má filtrovatelnost až do -20 stupňů Celsia. Bez jakýchkoliv obav si tak můžete zajet k tankovacím stanicím Benzina, EuroOil a Shell. Existuje i takzvaná arktická nafta třídy 2, jejíž filtrovatelnost je až do -32 stupňů Celsia. U každé benzínky ji ale nenajdete a prodává se pouze v místech, kde se takové teploty očekávají. Prémiové aditivované nafty jsou výborné v tom, že díky aditivaci je jejich filtrovatelnost nesmírně lepší a je tak vhodná do teplot až -35 stupňů Celsia.

Kdy přidat zimní aditivum do nafty?

Pokud vám v nádrži po letním období zůstane letní nafta či nafta přechodová, tak ji vylévat samozřejmě nemusíte. Dotankujte ji naftou zimní a po promíchání by to již mělo být v pořádku. Pokud máte pochybnosti o míchání zbytku letní nafty s nově natankovanou zimní, tak můžete do nádrže přidat aditiva do nafty. Na každé čerpací stanici můžete koupit „Super diesel aditiv zimní„. Potřebné množství vypočítáte podle množství nafty a v nejlepším případě aditivum v nádrži rozmíchejte přitankováním nafty. Na aditivum do nafty musíte myslet předem. Zimní aditivum do nafty zamrzlou naftu v nádrži rozpustit nedokáže a vám nebude zbývat nic jiného, než počkat na povolení. Během extrémních mrazů se prodává také takzvaná arktická nafta. Ta disponuje filtrovatelností až do -32 stupňů Celsia. U nás se ale prodává jen krátkodobě.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here