Audi A8 L W12 D4 patří k naprosté špičce na trhu s ojetými auty. Je tomu tak minimálně pro milovníky nenápadných výkonných aut, které jsou použitelné i pro každodenní ježdění. Několikrát jsem se na tyto luxusní sedany s atmosférickým dvanáctiválcem díval na inzertním serveru Mobile.de a nikdy by mě snad ani nenapadlo, že se vzhledem k omezenému množství těchto kusů v jednom projedu. Audi A8 s motorem W12 můžete znát nejen z bazarů, ale také z filmu Kurýr, kde se v něm proháněl Jason Statham. A jaké bylo setkání s vozem, který je možné označit jako Autobahn King?
Když si nemusíte nic dokazovat
Jak je u Audi zvykem, tak se jedná o nesmírně nenápadné auto. Ano, je velice rozměrné, ale svým vzhledem nijak zvlášť nevyčnívá. Je to velký sedan, který zaujme hlavně zepředu. Tam totiž najdete velkou kostkovanou mřížku, kde nechybí malý nápis W12. Automobilka Audi bývá kritizována za to, že se od sebe modely odlišují pouze svou velikostí. Že A8 je v podstatě jen nafouklou A4. Ono ale nápadné auto nepotřebujete, když si v něm nemusíte nic dokazovat. V tomto sedanu s dvanáctiválcem jste králem silnice a nevěřícím to můžete ukázat jednoduše sešlápnutím plynu.
Dokonalý agregát do auta, kde je prioritou pohodlí?
U Audi A8 většinou všechny zajímá výbava, kterou by se dala popsat malá knížka. Dostaňme se rovnou k tomu, co tuto A8 odlišuje od ostatních. Po otevření kapoty se vám totiž naskytne pohled na atmosférický dvanáctiválec s přímým vstřikováním (typ motoru FSI) o objemu 6,3 litru, který produkuje nádherných 500 koní a 650 N.m. Jak jste už nejspíš poznali z označení W12, tak se jedná o spojení dvou šestiválců VR6. Díky tomu se podařilo vytvořit kompaktní motor, který je kratší než motory V8 a V12. Na délku má pouze 50 cm, díky čemuž nezasahuje tolik před přední nápravu, což má Audi v oblibě.
Vítejte na palubě. Vzlétáme na váš povel
Nečekejte, že je to uřvaný dvanáctiválec, který najdete v exotických vozech. Tady jste v Audi A8 Long, která je stavěna na rychlé a komfortní přesuny. Motor W12 nabízí hlavně nenucený výkon, spořádané chování a nádherně kultivovaný zvuk. Až se může zdát, že se po sešlápnutí plynu vlastně nic moc neděje. To ale A8 pouze klame. Tento kolos s celkovou délkou 5267 cm dokáže rozhýbat na 100 km/h za pouhých 4,7 vteřin. Skutečná síla tohoto vozu se vám odhalí hlavně při sledování tachometru. Maximální rychlost je zde samozřejmě omezena na 250 km/h. Na českých silnicích jsem samozřejmě nic takového zkusit bohužel nemohl, ale k této rychlosti se dostane až překvapivě rychle. Z nuly na 200 km/h se totiž dostane za 15,1 s. Pokud se dostanete na silnici, kde budete moci cestovat tak vysokou rychlostí, tak vás určitě uklidní, že s brzděním této pozemní jachty nemají obrovské brzdy nejmenší problém. Naprosto nepodstatným detailem je u tohoto auta spotřeba, která se pohybuje kolem 12 litrů.
Nabízí Audi A8 L W12 i řidičský požitek?
Samozřejmostí je zde pohon všech kol quattro a výkon se na kola přenáší přes osmistupňovou automatickou převodovku Tiptronic. Veškeré dění se odehrává pocitově „pod autem“ a do kabiny se vám přenáší jen nezbytné minimum zvuků od vozovky, díky kterému nemáte pocit, že se vznášíte. Tichu v kabině napomáhají akustické skla, která u Audi A8 W12 byla v základní výbavě. Ona základní výbava byla v případě tohoto vozu velice bohatá. Nechybí diodová přední světla, elektrické dovírání dveří, elektrické otevírání zavazadlového prostoru a ambientní LED osvětlení.
Jejím revírem jsou dálnice, ale na okresce nepanikaří
České silnice nám dovolily otestovat vzduchový podvozek, který dokonale tlumí nerovnosti. Spíš máte pocit, že si pod sebou auto asfaltuje novou silnici. Díky quattru, výkonnému motoru a dobrému podvozku vás určitě napadne auto využít na sportovnější jízdu. Zde se Audi A8 W12 samozřejmě necítí jako doma, ale poslušně pojede přesně tam, kam ji nasměrujete. Řízení je přirozené a nestane se, že se v nějakých situacích zdá „přeposilované“. Odezva od řízení je stejná jako u jiných vozů Audi. Dozvíte se jen to nejpodstatnější.
Jak fungují Matrix LED světla?
Protože jsem auto vracel ve večerních hodinách, tak bylo možné ocenit Matrix LED světlomety. Každý světlomet se skládá z 25 diod, které svítivost upravují podle provozu a potřeby. Světla tak vystíní auto v protisměru, ale prostor kolem zůstane krásně nasvícený bílým světlem.
Je to malý pokojíček na čtyřech kolech
Jistotou v případě Audi A8 L je, že se nikdo nebude cítit stísněný. Sedadla jsou pohodlná a na nohy je místa dostatek. Po letech už možné pár míst působí proti novým autům zastaraleji, ale v žádném případě neztrácí při srovnání kvality a zpracování materiálů. Verzi Long většinou zvolí lidé, kteří usednou na zadní sedadlo a řízení nechají na šoférovi. Zajímat je tak spíš bude výborně vymyšlené ovládání komfortních funkcí sedadel. Sledovat samozřejmě může svůj oblíbený pořad na vestavěné televizi.
Interiér Audi A8 L W12 je pěkným místem, ať už sedíte na místě řidiče, nebo odpočíváte v druhé řadě. Oproti předchozí generaci se vyznačuje výrazně lepší atmosférou, konektivitou a prostorností zadních sedadel. I tak je ale z dostupných informací vidět, že A8 nabízí méně místa než sedmičkové BMW nebo Mercedes-Benz S-Class. Pokud také máte hodně přes 180 cm, tak v druhé řadě možná budete bojovat s nedostatkem místa na hlavu. Probíraným problémem A8 je také menší zavazadlový prostor. Nebojte se ale, vše potřebné se do něj bez problému vejde.
Foto: Dan Černoch