Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Jak se vyznat v různých typech automatických převodovek?

Jak se vyznat v různých typech automatických převodovek?

0

Automatické převodovky jsou hitem dnešní doby. Jsou uživatelsky méně náročné a řídit s automatickou převodovkou je snazší. Není to ale jen otázka řidičského umu. Nesrovnatelně lépe se s nimi vyrovnává s pomalým popojížděním v kolonách, ale v některých chvílích nás zase automatické převodovky „nechápou“. Pojďme se tak podívat na jednotlivé druhy automatů.

Jak se vyznat v různých typech automatických převodovek?

Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem

Je pravděpodobně ta nejrozšířenější druh automatické převodovky, jelikož se jedná o první celosvětově rozšířenou konstrukci. Základem této převodovky je onen hydrodynamický měnič. Ten se skládá z turbíny a čerpadla, jež se nacházejí ve skříni s olejem. A jak to funguje? Čerpadlo je fixováno s klikovou hřídelí motoru. Při chodu motoru se otáčí a olej se začne opírat do turbíny. Ta je umístěna na vstupní hřídeli převodovky. Změny se proto dějí velice plynule.

S uzamykáním

Tento typ automatické převodovky s hydrodynamickým měničem dokáže pomocí spojky zcela uzamknout hydrodynamický měnič. Dojde tak k pevnému propojení čerpadla a turbíny, což má za následek nižší spotřebu a nižší výkon. K uzamknutí dojde na základě vyhodnocení počítače.


Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem

Dvouspojková převodovka

Nejčastěji se do ní přenáší výkon z nějakého motoru koncernu VW. V případě vozů Volkswagen se značí jako DSG, u sportovních vozů BMW je to DCT a v případě Porsche ji hledejte pod názvem PDK. V podstatě se jedná o klasickou převodovku se dvěma spojkami, které si dělí starost o sudé a liché rychlostní stupně. Obě mají stejnou výstupní hřídel a jsou ovládané elektronicky. V každé chvíli má převodovka zařazeny dva rychlostní stupně najednou a podle potřeby se spojky sepnou či rozepnou.


Dvouspojková převodovka

Robotizovaná převodovka

Tohle ve své podstatě ani automatická převodovka není. Jediný rozdíl oproti převodovce manuální je absence řadící páky a spojkového pedálu. Tyto ovládací prvky má na starosti robot, který je rychlejší a přesnější než člověk. Přerušení tahu motoru je tedy pouze velice krátké a samotné řazení má na starosti počítač. Ten ale samozřejmě nepřemýšlí jako člověk a občas nastávají nepříjemné situace. Třeba při odjezdu z křižovatky, kde na to potřebujete šlápnout, ale robot to jaksi nechápe.


Robotizovaná převodovka

Bezestupňová převodovka CVT – Multitronic

Je naprosto jiný typ převodovky. Liší se již v samotném principu. Klasické převodovky mají pevně dané převodové stupně a poměry ozubených kol. Nic takového u CVT nenajdete. Základem je řetěz na řemenicích s kuželovými náběhy. Podle využitého průměru na řemenicích dochází k převodu síly. Změna je tak zcela plynulá a díky výměně kuželových náběhů se otvírají nekonečné možnosti převodů.


Bezestupňová převodovka

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Nosič kol na tažné zařízení Yakima JustClick 2

Yakima – specialista na nosiče kol na auto

0
Milovníci cyklistiky potřebují čas od času převézt kola do větší vzdálenosti. Jejich umístění v úložném prostoru auta není příliš ideální a bezpečné. Proto je...