Nedotáčivý smyk u vozidla: Jak ho zvládnout a jak mu předcházet?

Nedotáčivý smyk u vozidla je situace, kdy se zadní část vozidla začne vytrácet ze zatáčky, a vozidlo tak nedostatečně zatáčí, což může vést k nekontrolovatelnému smyku. Nedotáčivý smyk může být způsoben různými faktory, včetně nadměrné rychlosti v zatáčce, nedostatečné trakce pneumatik, nevhodného rozložení hmotnosti vozidla nebo přílišného brzdění v průběhu zatáčky. V našem článku vám ukážeme, jak tomuto smyku předcházet a pokud se objeví, jak jej správně zvládnout.

Obsah Zobrazit

    Co je to smyk a co jej způsobuje?

    Smyk vozidla nastává, když řidič ztrácí kontrolu nad vozidlem na kluzkém povrchu způsobeném sněhem, námrazou nebo deštěm. I na suché silnici může docházet ke smyku vozidla. To může být způsobeno například nadměrnou rychlostí, prudkými změnami směru, nedostatečnou přilnavostí pneumatik nebo nevhodným stavem vozovky. Tato situace patří mezi jedny z nejrizikovějších, jelikož vozidlo krátce ztrácí svoji ovladatelnost. 

    Nedostatečná přilnavost pneumatik k vozovce je častou příčinou smyku, která může být ještě zhoršena kombinací různých faktorů. Proto je klíčové, aby řidič přizpůsobil svou jízdu a stav vozidla aktuálním podmínkám, jako je počasí, stav silnice, technický stav vozidla a jeho vlastní reakce za volantem.

    Jaké jsou nejčastější druhy smyku:

    Existuje také dopravní značka, která upozorňuje na nebezpečí smyku. Tato dopravní značka upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde může dojít ke smyku vozidla i za neztížených povětrnostních podmínek. Proto tuto dopravní značku respektujte a buďte opatrní.

    Co je to nedotáčivý smyk u vozidla?

    Nedotáčivý smyk u vozidla se anglicky nazývá jako understeer, a je to smyk přední nápravy. Nedotáčivý smyk, který nastává tak, když vozidlo nedostatečně zatáčí v průběhu zatáčky, což je způsobeno nedostatečnou rotací přední nápravy. Tento druh smyku je často způsoben špatným stavem vozovky, avšak může být také důsledkem příliš vysoké rychlosti při vjezdu do zatáčky a náhlé změny směru jízdy.

    Jak nedotáčivý smyk vozidla vzniká? 

    V nedotáčivém smyku se vozidlo nedostatečně otočí do zatáčky a začne vybočovat ze své optimální trasy, často směrem ven z křivky, což může vést k vyjetí mimo vozovku. Tato situace je typická především pro vozidla s předním náhonem, avšak se může vyskytnout i u vozidel se zadním pohonem.

    Nedotáčivý smyk u vozidla jak mu předcházet

    Jak nedotáčivý smyk vozidla rozpoznat? 

    Nedotáčivý smyk vozidla vypadá tak, že zadní část vozidla začne ztrácet trakci a začne se vytrácet ven ze zatáčky. Řidič může cítit, že vozidlo se chová nestabilně nebo že se mu nedaří udržet jízdu v zatáčce. Vozidlo se může začít naklánět směrem ven ze zatáčky.

    Jak nedotáčivý smyk vozidla zvládnout?

    1. Nejlepší způsob, jak zvládnout nedotáčivý smyk, je předcházet mu. Zůstaňte v klidu, ať situaci zvládnete. 

    2. Postupně narovnejte řízení a postupně uvolněte plyn. Náhlé manévry mohou situaci zhoršit.

    3. Sešlápněte spojku, než smyk vyrovnáte

    4. Brzdu v tomto případě nepoužívejte, protože by ještě více podpořila nedotáčivost. Brzdu můžete použít, až po zpomalení a srovnání řízení

    Rychlá jízda auta smyk

    Jak se vyvarovat a předcházet nedotáčivému smyku u vozidla?

    Jednou z nejdůležitějších opatření je snížit rychlost jízdy v zatáčkách a na kluzkých površích. Pomalá a opatrná jízda umožňuje lepší kontrolu nad vozidlem a snižuje riziko nedotáčivého smyku.

    Kvalitní pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu mohou výrazně snížit riziko smyku na kluzkých površích. Pravidelně kontrolujte stav pneumatik a v případě potřeby je vyměňte.

    Nezapomeňte také na technický stav vozidla, který je nezbytný pro bezpečnou jízdu za všech podmínek.

    Sledujte aktuální povětrnostní podmínky a přizpůsobte svou jízdu podle nich. Kluzké povrchy, jako jsou namrzlé silnice nebo rozmrzlý sníh, mohou zvýšit riziko nedotáčivého smyku.

    Nejčastější otázky a odpovědi

    Co je to smyk?

    Smyk vozidla nastává, když řidič ztrácí kontrolu nad vozidlem na kluzkém povrchu způsobeném sněhem, námrazou nebo deštěm. I na suché silnici může docházet ke smyku vozidla. To může být způsobeno například nadměrnou rychlostí, prudkými změnami směru, nedostatečnou přilnavostí pneumatik nebo nevhodným stavem vozovky.

    Jaké jsou nejčastější druhy smyku?

    Přetáčivý smyk a nedotáčivý smyk u vozidla.

    Co je to nedotáčivý smyk u vozidla?

    Nedotáčivý smyk je smyk přední nápravy. Nedotáčivý smyk, který nastává tak, když vozidlo nedostatečně zatáčí v průběhu zatáčky, což je způsobeno nedostatečnou rotací přední nápravy. Tento druh smyku je často způsoben špatným stavem vozovky, avšak může být také důsledkem příliš vysoké rychlosti při vjezdu do zatáčky a náhlé změny směru jízdy.

    Jak nedotáčivý smyk vozidla vzniká? 

    V nedotáčivém smyku se vozidlo nedostatečně otočí do zatáčky a začne vybočovat ze své optimální trasy, často směrem ven z křivky, což může vést k vyjetí mimo vozovku. Tato situace je typická především pro vozidla s předním náhonem, avšak se může vyskytnout i u vozidel se zadním pohonem.

    Jak nedotáčivý smyk vozidla rozpoznat? 

    Nedotáčivý smyk vozidla vypadá tak, že zadní část vozidla začne ztrácet trakci a začne se vytrácet ven z zatáčky. Řidič může cítit, že vozidlo se chová nestabilně nebo že se mu nedaří udržet jízdu v zatáčce. Vozidlo se může začít naklánět směrem ven ze zatáčky.

    Jak nedotáčivý smyk vozidla zvládnout?

    Nedotáčivá smyk vozidla je situace, která vyžaduje rychlou a správnou reakci řidiče. Postup se dozvíte v našem článku.

    Jak se vyvarovat a předcházet nedotáčivému smyku u vozidla?

    Jednou z nejdůležitějších opatření je snížit rychlost jízdy v zatáčkách a na kluzkých površích. Dále mějte kvalitní pneumatiky bez porušení a sjetí a přizpůsobte vždy svou jítdu podle aktuálních povětrnostních podmínek.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *