Dráhu, kterou auto potřebuje k zastavení, dělíme na reakční a brzdnou. Brzdnou dráhu neovlivňuje jenom rychlost, ale i další faktory. Například počasí či stav pneumatik. Víte, jaká je brzdná dráha při různých rychlostech?
Reakční dráha
Reakční doba neboli také reakční dráha řidiče se počítá od okamžiku, kdy řidič zpozoruje, vyhodnotí situaci a začne brzdit. Než člověk zpracuje nějakou informaci, trvá mu to sekundu či pár sekund – závisí na tom, jak rychlý máte postřeh.
Jenže čas vám stále běží a vozidlo jede původní rychlostí. Samotná reakční dráha trvá tedy cca sekundu, jenže i taková sekunda znamená, že se auto rychle blíží k objektu, kvůli kterému chceme zastavit. Až potom, co sešlápnete pedál, auto začne zpomalovat.
Co ovlivňuje reakční dráhu? Váš zdravotní stav, ale i zkušenosti. Velký vliv má také věk, s přibývajícími lety se reakce trochu zpožďují. A samozřejmě požití/nepožití alkoholu. Řidič pod vlivem reaguje pomalu.
Brzdná dráha
O brzdné dráze se bavíme až od chvíle, kdy auto začne skutečně brzdit a zpomalovat. Je to tedy dráha, kterou auto ujede během samotného brždění. Vozidlo začíná zpomalovat, ale chvíli to potrvá, než zastaví úplně. Délka brzdné dráhy je ovlivněná rychlostí, ale i dalšími faktory. Například:
- povrch vozovky a počasí,
- systém ABS,
- stav a kvalita pneumatik,