Brzdná dráha, jaká je při různých rychlostech?

0
107
jaká je brzdná dráha

Dráhu, kterou auto potřebuje k zastavení, dělíme na reakční a brzdnou. Brzdnou dráhu neovlivňuje jenom rychlost, ale i další faktory. Například počasí či stav pneumatik. Víte, jaká je brzdná dráha při různých rychlostech?

Reakční dráha

Reakční dráhu počítáme od okamžiku, kdy řidič zpozoruje, vyhodnotí situaci a začne brzdit. Než člověk zpracuje nějakou informaci, trvá mu to sekundu či pár sekund – závisí na tom, jak rychlý máte postřeh.

Jenže čas vám stále běží a vozidlo jede původní rychlostí. Samotná reakční dráha trvá tedy cca sekundu, jenže i taková sekunda znamená, že se auto rychle blíží k objektu, kvůli kterému chceme zastavit. Až potom, co sešlápnete pedál, auto začne zpomalovat.

Co ovlivňuje reakční dráhu? Váš zdravotní stav, ale i zkušenosti. Velký vliv má také věk, s přibývajícími lety se reakce trochu zpožďují. A samozřejmě požití/nepožití alkoholu. Řidič pod vlivem reaguje pomalu.

Brzdná dráha

O brzdné dráze se bavíme až od chvíle, kdy auto začne skutečně brzdit a zpomalovat. Je to tedy dráha, kterou auto ujede během samotného brždění. Vozidlo začíná zpomalovat, ale chvíli to potrvá, než zastaví úplně. Délka brzdné dráhy je ovlivněná rychlostí, ale i dalšími faktory. Například:

  • povrch vozovky a počasí,
  • systém ABS,
  • stav a kvalita pneumatik,

Jak brzdnou dráhu ovlivňuje rychlost?  

Čím rychleji jedete, tím delší bude vaše brzdná dráha. Jak to vypadá v praxi v ideálním prostředí, tedy na suché silnici?

  • Při rychlosti 50 km/h máte brzdnou dráhu 14 m.
  • Při rychlosti 90 km/h máte brzdnou dráhu 45 m.
  • Při rychlosti 130 km/h máte brzdnou dráhu 93 m.

Jak brzdnou dráhu ovlivňuje povrch vozovky a počasí?  

Na suché silnici se brzdí úplně nejlépe. Do rovnice nevstupují žádné negativně působící faktory jako třeba vlhkost atd. Na mokré silnici se brzdná dráha prodlužuje, například při rychlosti 50 km/h bude mít délku 19 m.

Vůbec nejhorší je náledí. Než auto zastaví, potřebuje několikanásobně víc času. Brzdná dráha se prodlužuje – při 50 km/h je dlouhá 64 m. Když pojedete 90 km/h, potřebujete dokonce víc jak 200 m k tomu, abyste zastavili. Proto nikdy nepodceňujte vliv počasí (koukněte na článek Jak řídit na sněhu a náledí)! Nezapomínejte na defenzivní jízdu, i ta pomůže předejít problémům.

brzdná dráha

Jak s tím souvisí ABS

Antiblokový systém ABS je určitě důležitý, při plném brzdění zajišťuje stabilitu vozu. Ale co se týče brzdné dráhy, tak tu rozhodně automaticky nezkracuje. Pokud je na silnici štěrk nebo sníh, hned je o něco delší. K tomu samému může dojít, když po suché silnici pojedete se zimními pneumatikami.

Jak brzdnou dráhu ovlivňují pneumatiky?

Na brzdnou dráhu má vliv jak typ pneumatiky (zimní, letní), tak i její stav. Tedy jakou má hloubku dezénu, jestli není sjetý vzorek, no a také to, zda je správně nahuštěná. Má svou logiku, že se za sjeté pneumatiky rozdávají pokuty. V kritické chvíli totiž může jít doslova o život.

Uvedeme si pár příkladů. Když jedete na mokré silnici rychlostí 80 km/h a hloubka dezénu je 8 mm, brzdná dráha má délku 42 m. Při stejných podmínkách, ale s hloubkou dezénu 3 mm, se brzdná dráha prodlužuje o 10 m, tedy na 52 m. Také správné přezutí zkracuje brzdnou dráhu. Ve sněhu mají zimní pneumatiky brzdnou dráhu kratší než letní, zhruba o 20 %. Na ledu je to ještě horší.

Do hry vstupuje i prodleva brzd

Ač se jedná o opravdu minimální hodnoty, přeci jen nějaká prodleva brzd existuje. Mluvíme o prodlevě, která vzniká mezi sešlápnutím brzdy a zahájením brzdění. Kapalinové brzy mají prodlevu nejmenší mezi 0,1 a 0,2 sekund. Vzduchové brzdy jsou o zlomek pomalejší, prodleva je tu 0,3 až 0,6 sekund.

Zdroj: Policie.cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno