První auto na světě: Karl Benz a první roky historie automobilů

V roce 1886 se Karlu Benzovi podařilo sestrojit a představit světu první vůz poháněný spalovacím motorem. Po několika tisících letech tak byla zvířecí síla vyměněna za novou techniku, kterou pro její velký úspěch využíváme až dodnes.

Obsah Zobrazit

    Cesta k sestrojení

    Vůz poháněný spalovacím motorem se Karl Benz snažil sestrojit už od svých mladých let, jenže nebylo vůbec jednoduché přimontovat správně motor na podvozek a přenést výkon na kola. Už před koncem 70 let 19. století se mu povedlo vyvinout dvoutaktní motor, a tak v roce 1883 založil s dalšími dvěma obchodníky vlastní firmu s názvem Benz & Cie., která se zabývala prodejem samotných motorů. 

    Vznik prvního automobilu

    Přesné datum finálního sestrojení prvního automobilu na světě není na sto procent jisté. Víme ale, že dne 29. ledna 1886 požádal Benz o patent na jeho tříkolku s motorem. Už v červnu téhož roku se konalo jeho představení a o dalších několik měsíců později, v listopadu, byl Benzovi za jeho vynález patent oficiálně udělen. Díky tomu všemu se tento rok považuje za zrod automobilů.

    Tříkolový kočár poháněný motorem dostal název „Benz Patent Motorwagen Nummer 1“, v doslovném překladu „Benzův patentní motorový vůz číslo 1“. Byl to vskutku velice jednoduchý stroj, měl jen jeden rychlostní stupeň (ani zpátečku) a místo brzdového pedálu posloužila ruční brzda. 

    Oba Benzovi společníci bohužel neviděli ve výrobě automobilů žádnou budoucnost, a proto firmu opustili. Benz si však našel nové spolupracovníky a ke konci roku 1889 měla firma 450 zaměstnanců. 

    Obliba společnosti

    Do konce roku 1888 vyrobil K. Benz další dva kusy – Benz Motorwagen Nummer 2 a 3. Jeho manželka chtěla svého muže podpořit alespoň přilákáním pozornosti, a tak vyrazila se třetím vozem na stokilometrovou cestu, která vedla z Mannheimu do Pforzheimu. Plán naplnil svá očekávání, a tak se díky Bertě Benzové podařilo firmě prodat prvních několik kusů.

    Motorwagen Serienversion
    Autor: in unbekannt – Benz, Carl Friedrich: Lebensfahrt eines deutschen Erfinders. Die Erfindung des Automobils, Erinnerungen eines Achtzigjährigen. Leipzig 1936, S. 155-156. zeno.org, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3180514

    Motor

    Mezi dvěma zadními koly byl umístěn téměř litrový čtyřtaktní jednoválec. I přes nízkou váhu vozidla nedokázal motor vyvinout maximální rychlost přes 13 kilometrů za hodinu. Během sedmi let, kdy se tento vůz vyráběl, se maximálka posunula alespoň na 16 km/h. 

    Podle Benze měl použitý motor výkon 0,67 koní, tedy půl wattu. Pozdější měření ze Stuttgartské technické univerzity udává o něco vyšší údaj – 0,9 koní neboli 0,67 kW. 

    Spotřeba paliva na sto kilometrů činila 10 litrů, což je i na dnešní dobu spíš víc než míň, nicméně to bylo to poslední, co společnost tenkrát trápilo.

    Benz Patent Motorwagen Engine
    Autor: LSDSL, CC BY-SA 2.0 de

    Použité díly

    Samotná společnost Benz & Cie. vyráběla jen podvozky a jejich jedinečné motory, zatímco většinu dílů potřebných k postavení karoserie a skromného interiéru jim dodávala blízká kolařská dílna Kalkreuther. Všechna kola, která jim poskytla společnost zaměřená na výrobu jízdních kol, potáhnul sám Benz gumou.

    Většina součástek je používána k fungování spalovacích motorů i dnes. Mluvím o elektrickém zapalování, vodním chlazení či o vačkové a klikové hřídeli. Dále byl použit setrvačník a karburátor s objemem 1,5 litru.

    Benz dbal na bezpečnost, a proto, i přesto že jeho vůz jel jen pár kilometrů za hodinu, nechal v roce 1887 přidat k sedačce bezpečnostní pásy.

    Pokračování ve výrobě

    Firma docela rychle přišla na to, že jejich vozy se budou přeci jen snadněji řídit se čtyřmi koly. Výroba automobilů se pak rozšířila postupně do zbytku Evropy a následně i do celého světa.

    Karl Benz s manželkou Berthou Benzovou v automobilu Benz Victoria, model 1894
    Autor: Fronteras – https://fronterasblog.files.wordpress.com/2014/06/benz-karl-bertha.jpg, CC BY-SA 4.0

    Náhledový obrázek: Autor: Alexander Migl – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0

    Picture of Matěj Blažek

    Matěj Blažek

    Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *