Nyní se budeme bavit o nejrozšířenějším motoru ve vozech kolem nás a to o čtyřtaktním, nebo chcete-li čtyřdobém motoru.
![Čtyřdobý spalovací motor – Jak funguje čtyřtakt a jeho výhody Čtyřdobý spalovací motor – Jak funguje čtyřtakt a jeho výhody](https://autotrip.cz/wp-content/uploads/2024/05/ctyrdoby-motor-ctyrtakt-768x512.jpg)
Co je to čtyřtaktní motor?
Čtyřtaktní motor je motor pracující na čtyři doby. Dá se i říci čtyři zdvihy pístu. K tomu všemu je třeba dvou otočení klikové hřídele. Čtyřtakty mohou být, jak vznětové, tak i zážehové.
Fáze čtyřtaktního motoru
Jak zaznělo výše čtyřtakt má čtyři fáze a to sání, stlačení, výbuch a výfuk.
![Čtyřdobý motor](https://autotrip.cz/wp-content/uploads/2024/05/ctyrdoby-motor.gif)
Sání
Sání u čtyřtaktu probíhá tak, že při pohybu dolů se otevřou sací ventily a díky rozdílu tlaků je do prostoru válce nad píst nasátý vzduch. Současně se vzduchem může být nasáto i palivo. Zde záleží na typu motoru a vstřikování.
Stlačení
Směs vzduchu a paliva, či vzduchu se nyní stlačí a to tak, že píst se pohybuje zpět vzhůru, kdy je již sací kanál zavřený a směs již nemá kam uhnout. Tím pádem dojde ke stlačení a také zvýšení teploty směsi. Zvýšení teploty zvedá výbušnost i hořlavost směsi.
Výbuch
Zde záleží zda se jedná o vznětový či zážehový motor. U zážehového motoru stlačenou směs zažehne zapalovací svíčka. Ta díky jiskře stlačenou směs vznítí. U vznětového motoru je do horké směsi vzduchu pod velkým tlakem vstříknuta nafta, která se vznítí. Tak či tak, dojde k výbuchu a píst je vymrštěn zpět dolů díky přeměně tepelné energie na mechanickou.
Výfuk
Nyní je třeba se zbavit vyhořelého paliva. K tomuto dojde tak, že píst se opět zvedá zpět vzhůru. Nyní se však neotevírá sací kanál, ale výfukový. Díky pohybu pístu vzhůru píst vytváří tlak a přes otevřený výfukový ventil je vyhořelá směs vyfouknuta ven.
![Čtyřdobý motor ilustrace](https://autotrip.cz/wp-content/uploads/2024/05/ctyrtakt-ilustrace.jpg)
Charakteristika čtyřdobého motoru
Olejový mazací okruh
Čtyřtaktní motory mají mazací okruhy, které mažou jejich útroby. Olejový okruh většinou pohání olejové čerpadlo, které udržuje tlak oleje v celé soustavě. Olej proudí soustavou, nejen za pomoci hadic, ale také olejových kanálů, které vedou z bloku, až do hlavy, kde bývají ještě rozstřikové trysky vytvářející olejovou mlhovinu. Olej v těchto motorech bývá uložen v olejové vaně a je třeba jej měnit v pravidelných intervalech.