Čtyřdobý spalovací motor – Jak funguje čtyřtakt a jeho výhody
Nyní se budeme bavit o nejrozšířenějším motoru ve vozech kolem nás a to o čtyřtaktním, nebo chcete-li čtyřdobém motoru.
Obsah Zobrazit
Co je to čtyřtaktní motor?
Čtyřtaktní motor je motor pracující na čtyři doby. Dá se i říci čtyři zdvihy pístu. K tomu všemu je třeba dvou otočení klikové hřídele. Čtyřtakty mohou být, jak vznětové, tak i zážehové.
Fáze čtyřtaktního motoru
Jak zaznělo výše čtyřtakt má čtyři fáze a to sání, stlačení, výbuch a výfuk.
Sání
Sání u čtyřtaktu probíhá tak, že při pohybu dolů se otevřou sací ventily a díky rozdílu tlaků je do prostoru válce nad píst nasátý vzduch. Současně se vzduchem může být nasáto i palivo. Zde záleží na typu motoru a vstřikování.
Stlačení
Směs vzduchu a paliva, či vzduchu se nyní stlačí a to tak, že píst se pohybuje zpět vzhůru, kdy je již sací kanál zavřený a směs již nemá kam uhnout. Tím pádem dojde ke stlačení a také zvýšení teploty směsi. Zvýšení teploty zvedá výbušnost i hořlavost směsi.
Výbuch
Zde záleží zda se jedná o vznětový či zážehový motor. U zážehového motoru stlačenou směs zažehne zapalovací svíčka. Ta díky jiskře stlačenou směs vznítí. U vznětového motoru je do horké směsi vzduchu pod velkým tlakem vstříknuta nafta, která se vznítí. Tak či tak, dojde k výbuchu a píst je vymrštěn zpět dolů díky přeměně tepelné energie na mechanickou.
Výfuk
Nyní je třeba se zbavit vyhořelého paliva. K tomuto dojde tak, že píst se opět zvedá zpět vzhůru. Nyní se však neotevírá sací kanál, ale výfukový. Díky pohybu pístu vzhůru píst vytváří tlak a přes otevřený výfukový ventil je vyhořelá směs vyfouknuta ven.
Charakteristika čtyřdobého motoru
Olejový mazací okruh
Čtyřtaktní motory mají mazací okruhy, které mažou jejich útroby. Olejový okruh většinou pohání olejové čerpadlo, které udržuje tlak oleje v celé soustavě. Olej proudí soustavou, nejen za pomoci hadic, ale také olejových kanálů, které vedou z bloku, až do hlavy, kde bývají ještě rozstřikové trysky vytvářející olejovou mlhovinu. Olej v těchto motorech bývá uložen v olejové vaně a je třeba jej měnit v pravidelných intervalech.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.