Historie motoru Boxer: Od Mercedes-Benz k Subaru a Porsche

Každý z nás někdy zaslechl, že některé vozy mají pod kapotou motor boxer. Neplést si prosím pojmenování slavné dodávky od Peugeotu, to je malinko jiný Boxer. Teď se bavíme o motorech a ty nalezneme hlavně pod kapotou značky Subaru.

Obsah Zobrazit

    Co je to motor boxer?

    Ty motoru boxer se liší především pohybem pístu. Ty se nacházejí v horizontální rovině a kmitají proti sobě (jakoby vzájemně bojovali). Díky tomu má tento motor těžiště krásně nízko, což zlepšuje stabilitu vozu. Stejně tak, u něj vždy nalezneme dvě hlavy válců s příčným průtokem. Vše obstarává jedna kliková hřídel. Motor boxer používá jedno ojniční ložisko na každý válec, to je velký rozdíl oproti vidlicovému plochému motoru. Nejčastěji jsou to čtyřválcové a nebo šestiválcové motory. Boxery mohou být jak vznětové tak zážehové.

    Kde se nejčastěji objevují boxery?

    Dříve jsme tyto skvosty mohli obdivovat v Alfě. Dále je především nalezneme v Subaru a taky v Porsche. Bohužel, co se týče Alfy, tam již boxer pomalu vymřel, což je velká škoda.

    Kdy vznikl typ motoru Boxer?

    Tento motor je perfektním inženýrským kouskem, a proto je třeba si něco o jeho historii říci. Psal se rok 1896 a nikdo jiný než Karl Benz vynalezl motor typu boxer. Ano ve světě automobilů psal historii Mercedes-Benz i zde a vynalezl inovaci, která se zapsala opět do historie automobilismu (celkem zajímavé, že se dostal až do Subaru, že ano?! 🙂). Ten jej nepojmenoval boxer, ale nazval jej „contra-motor“, kdy jeho premiéru představili ve voze „Dos a Dos“.

    Rozvody motorů boxer

    V dnešní době je většina těchto motorů vybavena rozvodem DOHC. Jako spojení vačkového a klikového ústrojí zastává většinou řemen. Může však být k vidění i řetěz.

    Výhody a nevýhody boxer moturů

    Pár vozů s motorem typu boxer

    • Subaru Impreza WRX Sti 2.gen – 2.5 boxer 206 kW (268 PS)
    • Porsche 911 typ. 996 – 3.4 V6 boxer 231 kW (300 PS)
    • Alfa Romeo 33 QV – 1.7 16v boxer 101 kW (131,5 PS)

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *