Porsche 356: Jak z lidového Brouka vznikla první legenda značky Porsche
Dnes bych vám chtěl představit jedno z nejlepších poválečných dvoudvéřových kupé. S ním se vzhledem k tomu, že jde o vůbec první model nesoucí jméno po člověku, kterého vám snad ani nemusím představovat, protože za něj koneckonců mluví jeho vozy, pojí poměrně bohatá historie.
Zobrazit
Co má 356 společného s Volkswagenem Brouk
Začněme ale tím, co jsem vyzdvihl už v nadpisu. Jde o známý fakt, který zde ale nesmím vynechat – 356 byla postavena na základech slavného lidového auta jménem Volkswagen Brouk. Motor tedy nebyl umístěn nikde jinde než vzadu, poháněl samozřejmě zadní kola, skládá se ze čtyř válců a je chlazený vzduchem. Podvozek byl nový, stejně tak jako karoserie. Je však dost dobře vidět, že karoserii pro Brouka i pro 356 navrhnul jeden a ten samý Erwin Komenda.
S plynoucím časem se od sebe tyto dva vozy začaly čím dál tím víc lišit. Výrazně k tomu přispělo, že hned v onom roce 1948 se jen pár dní po získání silniční certifikace 356 účastnila závodu v Innsbrucku, který vyhrála. Pro Porsche to byl pochopitelně významný moment a tento triumf pomohl položit základy závodní tradice automobilky, která pokračuje dodnes.
Dlouhý začátek
Ferry Porsche se aktivně věnoval, hlavně díky svému otci, autům celý život. Jeho snem bylo postavit svůj vlastní sporťák, což se mu nakonec povedlo, a to ve svých 39 letech (3 roky před smrtí jeho otce). Píše se rok 1948 a z dílny v Korutanech vyjíždí první prototyp. Výroba prvních 50 vozů pak trvá nekonečně dlouhé 2 roky – výroba probíhá ručně v malé továrně v rakouském Gmündu.
Po dvou letech byla továrna přestěhována do Zuffenhausenu, kde se přešlo z dosavadních hliníkových karoserií na ocelové. Tyto karoserie měla na starost společnost Reutter, ze které se mimochodem po jejím odkoupení automobilkou v roce 1963 stalo Recaro – část podniku si ponechala na výrobu sedadel.
Už začátkem 50. let se začal model prodávat ve větší míře, a to i v zámoří. Zákazníci totiž ocenili snadnou ovladatelnost, kvalitu konstrukce vozu i perfektní aerodynamiku. Teď tedy zpátky k závodění. V roce 1951 vyhrálo Porsche 356 ve své třídě Le Mans, což jen potvrzuje, jak skvělé podmínky pro jízdu auto nabízí. Jeho majitelé se tedy často účastnili menších závodů.
Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.