Ferrari se lepí smůla na paty
Letošní ročník seriálu závodů Formule 1 je již v plném proudu. Právě probíhající sezóna se vyvíjí nad míru zajímavě. Pokud ale někdo s jejím dosavadním průběhem není spokojen, jsou to fanoušci rudých vozů ze stáje Ferrari.
Tři závody, tři různé problémy
Ani jeden ze tří odjetých závodů nedopadl dle představ italského týmu. V prvním závodě postihlo selhání motoru finského závodníka Kimiho Räikkönnena. Ve druhém závodě se smůla pro změnu zakousla do druhého z pilotů Ferrari, Němce, Sebastiana Vettela. Ten se sice nemusel obávat plamenů šlehajících z motorového prostoru jak tomu bylo u Räikkönnena, Vettelovi se totiž nepodařilo dopravit svůj vůz ani do startovního slotu a byl nucen formuli odstavit již v zaváděcím kole. Říká se „do třetice všeho dobrého i zlého“. Že nejde jen tak o nějakou lidovou povídačku, se jezdci Ferrari přesvědčili ve třetí velké ceně letošní sezóny. Po nepříliš vydařené kvalifikaci, ve které Räikkönnen i Vettel chybovali, si chtěli oba piloti vše vynahradit vydařeným startem. Start se jim skutečně povedl. V nájezdu do první zatáčky se dokonce rvali o stupně vítězů. Náhle ale přišla pro fanoušky maranellské stáje infarktová situace. Oba vozy vzájemně kolidovaly. Následkem této srážky se Sebastian Vettel propadl v pořadí. Kimi Räikkönnen při tomto incidentu dokonce přišel o přední spoiler a byl nucen zajet do boxů, vinou čeho se propadl téměř až na samotný chvost závodního pole.
Podaří se Ferrari dohnat neohrožený Mercedes?
Po těchto nesnázích a velké dávce smůly není divu, že Ferrari hledá nové způsoby, jak dotáhnout na dosud suverénní Mercedes. Ferrari tak klade v současné době extrémní důraz na zvýšení výkonu pohonných jednotek. S pomocí přispěchal jeden z největších partnerů – Shell, který vyvinul upravené palivo zvyšující výkon. Ferrari navíc zintenzivnilo spolupráci s německou společností Mahle. Tato společnost vlastní patenty k technologii, zvané Jet Ignition. Jedná se o systém tryskového vstřikování, které umožňuje spalovaní ultra-chudé směsi. Díky tomu dokáže motor spalovat palivo s vyšší efektivitou a zároveň s nižší spotřebou a menším množství vypouštěných emisí a a pevných částic.
Dle našich informací se ale nejedná o nějaké převratné řešení. Velice podobný systém využívá dominantní Mercedes již od počátku éry hybridních, vidlicových šestiválců o objemu 1,6 litru.
Vylepšení již v Rusku!
Po pěti letech neustálého vývoje, společnost Mahle poskytla zmíněnou technologii Ferrari k dispozici, již během loňského závodu v Kanadě. Po velkých úpravách bychom se tohoto systému mohli dočkat v motorech Ferrari již velmi brzo. Italské zdroje dokonce hovoří o tom, že Ferrari nasadí tuto inovovanou pohonnou jednotku s vyšším výkonem do boje již během velké ceny Ruska, které se bude v Sochi odehrávat tento víkend.
Co by to pro Ferrari znamenalo?
Ve prospěch této volby samozřejmě hovoří citelný nárůst výkonu. V potaz bychom ale měli vzít i fakt, že v případě Sebastiana Vettela, který byl po zmíněném závadě nucen vyměnit pohonnou jednotku, by se jednalo již o třetí nasazený motor. Vzhledem k tomu, že má každý jezdec povoleno využít během sezóny jen 5 agregátů, mohla by pak každá závada znamenat skřížení plánů inženýrů Ferrari. Naštěstí pravidla pro Ferrari dovolují využívat i starší motory. Maranellské vozy by tak mohly během závodních víkendů absolvovat čtvrteční a páteční tréninkové jízdy se staršími pohonnými jednotkami a nové využívat pouze v kvalifikacích a závodech. Starší motory by ale mohly být nasazeny i do velkých cen, kde se neklade velký důraz na výkon motoru, ale spíše na šasi. Mezi tyto okruhy patří slavné Monako, nebo moderní okruh v Singapuru.
Ani Renault nepolevuje ve své snaze
Ve snaze o stažení náskoku Mercedesu není Ferrari samo. Na svých motorech usilovně pracuje i Renault a Honda. Francouzi dokonce hovoří o pokroku v laboratořích, kde se jim podařilo získat na brzdě o 35 koní vyšší výkon, než podává jejich aktuální pohonná jednotka. Tyto inovace by Renault rád uplatnil již během velké ceny Kanady. Samozřejmě jsou inženýři Renaultu realisté a vědí, že jejich monopost na souboj s Mercedesy a Ferrari prozatím nemá. Rádi by ale bojovaly ve středu pole s McLareny a Haasy a ne se Saubery a Manory, jak tomu bylo doposud. Želízkem v ohni Renaultu může být do jisté míry rakouský Red Bull. Jeho piloti v minulém závodě dokázali, že jim rychlost rozhodně nechybí. Někteří odborníci dokonce hovoří o tom, že pokud přehlédneme stránku motoru, vlastní Red Bull nejlepší monopost v současném startovním poli. Pokud by tedy Red Bull dostal výkonnější pohonnou jednotku, mohli bychom se těšit na souboj Red Bullu s Ferrari nebo dokonce i s Mercedesem.
Foto: Ferrari, Renault Sport