Honda NSX se vrací po deseti letech
Nová generace kultovního vozu NSX navrací Hondu po dlouhých letech mezi automobilky, chlubící se výrobou supersportu.
Krok do světa supersportů může být pro mnohé automobilky, které se do té doby soustředili na výrobu rodinných sedanů, poměrně náročný. Honda ale předvedla, že jako jeden z automobilových gigantů má zkušenosti a schopnosti postavit naprosto dokonalý supersport, prakticky ve všech ohledech.
Jak probíhá tvorba aerodynamické stránky vozu?
Jedním z nejdůležitějších elementů u stavby supersportu, pohybujícího se vysokými rychlostmi je tvorba přítlaku, při nízkém aerodynamickém odporu, stejně jako přívod studeného vzduchu k motoru a brzdám. Jak se Honda s těmito problémy vypořádala, nám sdělil Thomas Ramsey, specialista na aerodynamiku společnosti Honda.
„Projektování zcela nové Hondy NSX je v mnoha ohledech doslova modernistické, proto bylo pro specialistu na aerodynamiku opravdu zajímavé na takovém voze pracovat,“ říká Thomas Ramsay,
„Aby bylo možné naplnit ambiciózní cíle, vytvořit moderní design výbavy a nabídnout adekvátní styling, museli technici společnosti Honda zcela přepracovat technické provedení karoserie tohoto moderního supervozu,“ pokračuje Ramsey. „Toto nové komplexní řešení celkové aerodynamiky podporuje chlazení součástí a aerodynamiku a zároveň přispívá k ještě dynamičtějšímu stylingu.“
Počítačové simulace a americké i japonské větrné tunely
K optimalizaci tvarů karoserie konstruktéři využívali počítačové výpočetní simulace proudění vzduchu a testování modelů v měřítku 1:40 v aerodynamickém tunelu, ve vývojovém středisku Hondy v americké Ohiu. Veškeré poznatky byly aplikovány na tvar karoserie, vtokových a odtokových mřížek, výfukových otvorů. Následně byl sestaven model v reálné velikosti, který byl otestován v aerodynamickém tunelu s pohyblivou rovinou, který vlastní společnost Honda v japonském městě Tochigi.
Rozložení přítlaku
Pro skutečné testování je ovšem zapotřebí s vozem vyjet na silnici či na trať. Během testovacích jízd na okruhu bylo zjištěno, že pro ideální rozložení přítlaku, je zapotřebí, aby na zadní část vozu působila zhruba třikrát vyšší přítlačná síla, než na část přední. Takové úrovně přítlaku bylo dosaženo i bez přidávání velkých spoilerů či podobně. Japonským inženýrům stačilo chytře upravit výkon difuzoru, v kombinaci s úpravou decentního zadního spoileru.
Chlazení pohonného ústrojí
V útrobách Hondy NSX tepe 3,5 litrový vidlicový šestiválec s dvojicí kompresorů. Ten spolupracuje s devítistupňovou dvojspojkovou převodovkou DCT, rozdělovací převodovkou a dvojicí elektromotorů. Tento složitý systém pohonu je samozřejmě zapotřebí účinně chladit. K tomu NSX dopomáhá jeho deset chladičů. Otvory v přední části vozu je přiváděn chladný vzduch do hlavních výměníků tepla v přední části motoru. Následuje chladič elektromotorů a kondenzátorů, chladič převodovky a hybridní rozdělovací převodovky, chladič spojky a celý koloběh vzduchu je završen v pomocném chlazení motorového prostoru.
Zajímá vás, jak aerodynamický přítlak funguje? Neváhejte a přečtěte si náš článek, jenž vám tutomagii objasní.
Foto: Honda