Domů » Videa » Jak funguje aerodynamický přítlak?

Jak funguje aerodynamický přítlak?

0

Na našem webu můžete často zaregistrovat slůvko aerodynamika. Tento boj s odporem vzduchu je nejvíce patrný při vývoji závodních vozů. Zde se jejich konstruktéři snaží snoubit co nejnižší aerodynamický odpor, s co nejvyšším aerodynamickým přítlakem, který vůz drží na povrchu vozovky a umožňuje tak pilotovi projíždět zatáčky rychlostmi, která jsou pro nás, běžné smrtelníky prakticky nepochopitelné.

Jak funguje aerodynamický přítlak?

 

Jak tato černá magie bojující proti silám přírody vůbec funguje?

 

Přítlak lze generovat dvěma způsoby. První a ten nejlogičtější je přidáním spoilerů. Ty fungují na stejném principu jako křídla letadla, jen obráceně. Namísto aby vůz zvedala jako tomu děljí křídla na letadle vůz tlačí dolů k silnici. To je samozřejmě to co konstruktéři chtějí. Jenže křídla také velice zvyšují odpor a vůz tak musí generovat vyšší výkon aby mohlo s velkými křídly prorážet vzduch ve vysoké rychlosti.

 

Chapmanovo geniální řešení

Inženýři stavící závodní vozy si dlouho lámali hlavu nad tím, jak dokázat zvýšit přítlak bez zvýšení odporu vozu. S řešením tohoto problému přišel geniální konstruktér Colin Chapman.

 

Ten využívá tok vzduchu pod vozem. Ten správně umístěnými kanálky urychluje. Rychle proudící vzduch pod podlahou začne vytvářet podtlak, který „přicucává“monopost k trati. Největší výhoda tohoto způsobu zvyšování přítlaku je ten, že nezvyšuje aerodynamický odpor vozu. Naopak jeho úskalí tkví v prudkém snížení tohoto přítlaku při změně toku proudu vzduchu pod vozem. Stačí tedy aby se změnila výška mezi vozovkou a podlahou a veškerý přítlak, na který pilot spoléhal je ta tam.

 

V následujícím videu nám vše ohledně důležitosti bočnic a dalších okolností tohoto efektu, vysvětlí syn slavného Colina Chapmana – Cliv Chapman.

 

 

Foto: Youtube.com

Previous article Autosport International Show Birmingham
Next article Škoda Yeti vs Opel Mokka
Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Řidičské oprávnění

Řidičský průkaz – Velký přehled: od autoškoly až k psychotestům

0
Nejspíš se zrovna chystáte do autoškoly, nebo plánujete rozšíření svého řidičského oprávnění. V České republice máme hned několik skupin řidičského oprávnění, které určují, jakou...