Videa
🕓 2 min

Co se stane, když při jízdě zařadíte zpátečku?

Otázka, nad kterou si láme hlavu snad každý

I když řízení milujete, najdou se chvíle, kdy se každý čas od času za volantem začne nudit. V takovou chvíli přijdou řidiči na mysl mnohé otázky. Mezi ně jistě patří otázka, nad kterou si láme hlavu snad každý, který kdy řídil auto. „Co se asi stane, když při jízdě zařadím zpátečku?“

 

S manuálem nic nehrozí, co ale v automatu?

Zařadit zpátečku během jízdy s vozem s manuální převodovkou je prakticky nemožné. V převodovce existují mechanické ochrany, která brání posunu řadící páky do polohy „R“ během jízdy. U automatické převodovky je to ale jinak a volič jízdních stupňů lze i za jízdy posunout na polohu „R“. Co se ale stane? Díky youtuberovi, působícímu na kanále AutoVlog již známe odpověď.

 

Překvapení se nekoná

Během videa máme možnost sledovat jízdu po dálnici ve Fordu Fusion (v Evropě známý jako Mondeo) za stálé rychlost 70 mil v hodině (cca. 113 km/h). Po několika minutách řidič mění volič jízdy z pozice „D“ na „R“. Co se následně stane? Vůbec nic. Tedy vlastně něco ano. Vůz začne pozvolna zpomalovat a chová se jako by byl zařazen neutrál. Jedinou viditelnou změnou oproti režimu „N“ je sepnutí couvací kamery, která promítá svůj obraz na dotykové obrazovce ve středu palubní desky.

 

Proč je tomu tak?

Možná jste čekali, že auto se zasekne a bude následovat ošklivá havárie. Proč se tomu tak nestalo? Automobilky jednoduše předpokládají, že lidé nejsou neomylní. Elektronika tedy drží nad řidičem ochranou ruku a v podobných případech zasáhne tak, že převodovce nedovolí doopravdy zařadit zpátečku. Tedy ve vyšších rychlostech. Pokud se vůz pohybuje při nižší rychlosti, je možné, že se vůz zasekne na místě S tím má jistě mnoho z vás zkušenosti při parkování s vozem s automatickou převodovkou. Takovému jednání se ovšem rozhodně vyhýbejte, může totiž nenávratně poškodit celý systém převodovky. Závěrem se sluší připomenout, že podobné pokusy rozhodně nikdy nezkoušejte.

 

Duster versus Bentayga – Jak dopadne souboj Davida s Goliášem?

 

Foto: Pexels.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

2 Komentáře

  1. Mám Ford Fusion 1,4, manual. řazení, zpátečka je proti pětce a není nijak blokovaná, při pokusu zařadit za jízdy vpřed začne „počítat zuby“.

  2. Když je dost síly a zároveň málo rozumu a netechnické srdce, tak u manuálu zpátečku zařadit lze. Do určité rychlosti ta asi jen cukne. Od ní buď přijdou kolečka o zuby, nebo převodovka o kolečka i hřídele.
    „Chrochtání“ není mechanická ochrana, ale boj koleček o zuby.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *