Napraví Panamera svou reputaci?
Když v roce 2009 Porsche vypustilo do světa první generaci modelu Panamera vyvolalo to velkou vlnu diskusí. Polovina veřejnosti její tvary milovala a druhá nenáviděla. Musím se přiznat, že já sám jsem patřil a stále patřím k táboru, který považuje první Panameru za nevzhlednou napodobeninu velké verze 911. O to víc jsem se těšil na příchod nové generace.
Konečně je hezká!
A Porsche tentokráte již nezklamalo. Pryč je rozteklá zadnice a ostatní nehezké tvary. Nová Panamera je skutečnou pastvou pro oči a nebál bych se ji označit za jeden z nejhezčích vozů svého segmentu. Základní tvary sice zůstaly stejné. V porovnání s minulou generací ale ta nová působí štíhle, atleticky a dravost z ní jen srší. A to i přes to, že Panamera dost narostla. Na délku měří 5 050 mm, na šířku 1 935mm a na výšku 1 423 mm. Základní rysy nové Panamery jsou shodné s designovým jazykem, který nastolil malý crossover Macan, a kterého se drží většina vozů Porsche. O designové stránce vozu si ale musí udělat každý svůj názor. Budeme proto rádi, pokud nám v komentářích sdělíte, která generace vás svým vzhledem oslovuje více.
Interiér – přehlíka luxusu a techniky
Jen málokdo by čekal od interiéru Porsche něco jiného než nejkvalitnější materiály, prvotřídní zpracování a oku lahodící design. A přesně toho se v interiéru vozu dočkáte. Po usednutí za volant vás jako první oslovi perfektně tvarovaná sedadla, nabízející řidiči naprosto perfektní pozici. Před námi se otevírá pohled na elegantní kruhový volant. Může se zdát jako zbytečné zmiňovat, že volant má tvar kruhu. V dnešní době, kdy svět fandí zploštělým, rádoby sportovním volantům, mě velice potěšilo, že Porsche se drží stále jednoduchého kruhu. Jízdní informaci řidiči nabízí jedna z nejširších kapliček palubních přístrojů, kterou můžete potkat. Té dominuje centrálně umístěný otáčkoměr, v jehož spodní části nalezneme malou obrazovku, zobrazující informaci o rychlosti. Zmíněný otáčkoměr je zde jediným analogickým přístrojem. Všechny ostatní jsou vytvářeny virtuálně na digitálních obrazovkách a jejich rozložení lze libovolně upravovat. Zbytek palubní desky vozu působí dokonale jednoduše a čistě. Dlouhé horizontální linie dávají pocit veliké šíře vozu a kombinace leštěného hliníku, lesklého dekoru a pravé kůže jsem si naprosto zamiloval a loučení s tímto testovacím vozem pro mě osobně bylo skutečně bolestivým zážitkem.
Porsche Panamera je příjemný vůz
Za jednoduchost a čistotu palubní desky Panamera vděčí inženýrům Porsche, kterým se povedlo většinu tlačítek na středovém panelu a palubní desce buď zcela eliminovat a umístit jejich ovládání na centrální dotykový display nebo je alespoň přeměnit do podoby dotykového bodu na středovém panelu. Dvojici pohodlných křesel, prakticky stejných jako těch v přední řadě, nalezneme i za zády řidiče. S ohledem na klesající záď vozu je ale třeba počítat s tím, že osoby vyšší 185 cm mohou mít problémy s prostorem nad hlavou.
Nejlepší diesel současnosti
Pod kapotou námi testovaného vozu nalezneme dieselové osmiválcové véčko o objemu čtyř litrů s dvojicí turbodmychadel. Tento motor nalezneme například i v Audi SQ7, kde je navíc dopován kompresorem. Ten v Porsche odebrali a vyladili jej speciálně pro Panameru. Výsledkem je výkon 422 koní dostupný mezi 1 000 a 3 250 otáčkami a brutální točivý moment 850 Nm. Díky těmto hodnotám pohonné jednotky dokáže Panamera ve verzi Sport Chrono sprintovat z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy! To z ní dělá bezpečně nejrychlejší sériově vyráběné dieselové auto současnosti! Motor je skutečně chlouba Panamery 4S.
Královna dálnic
Pod vaší pravou nohou se nachází dostatek výkonu vždy, kdy ho potřebujete. Pokud se otáčky motoru nachází nad hranicí 3 000 otáček za minutu a vy poprvé zašlápnete plyn do podlahy nebudete věřit svým smyslům. Vůz vyrazí vřed jako vystřelená kulka. Vy jste masivní silou (kterou můžete stále sledovat na obrazovce, zobrazující přetížení) zatlačeni do sedadla. Krajina kolem vás se začne míhat, před vámi jedoucí auta nepředjíždíte, ale míjíte a začnete si připadat jako na palubě vesmírného korábu, cestujícího „hyperrychlostí“. Pro tuto vlastnosti bych se rozhodně nebál Panameru titulovat jako královnu dálnic. Pro cestování na dlouhé trasy skutečně lepší auto budete hledat jen obtížně. Motor je navíc překvapivě úsporný a vzduchový podvozek žehlí nerovnosti s neuvěřitelnou lehkostí i přes velká 21 palcová kola. Dost ale bylo jízdy po dálnici. Sjíždíme a uvidíme, jestli se dokážeme s Panamerou pobavit i na okreskách.
Jako velká 911?
Na dálnici se Panamera projevuje jako skvělý, pohodlný a hlavně rychlý dopravní prostředek. Jak tomu ale bude na okreskách? Vždyť Panamera je obrovská a váží bez mála dvě tuny! Sjíždíme na klikatou okresku. Přepínáme do režimu Sport+. V tu chvíli se vypíná stabilizace a pohon všech kol začne výrazně upřednostňovat zadní nápravu. A že je to znát! I přes těžký motor na přídi se Panamera do zatáčky vrhá nanejvýš lačně. Sebevědomě vykružuje zatáčku a po přidání plynu za apexem krásně vybočí zadkem a proklouže výjezdem jako nefalšovaný supersport. Při ostré jízdě má člověk až tendenci zapomínat, že je Panamera tak obrovská. Působí lehce, svižně a neuvěřitelně stabilně. Pokud si ji sami nerozhodíte, Panamera jede jako po kolejích a i v nemyslitelných rychlostech sedí na silnic jako přibitá. Možná by se dalo lamentovat, že Panamera působí sterilně a odměřeným dojmem a ona je to vlastně pravda. Po chvíli zvyku vás vzrušení z první zatáčky projeté bokem omrzí.
Panamera není zběsilým supersportem, nebudete s ní vymetat okresky. Panamera je prostě neuvěřitelně rychlým a luxusním korábem, se kterým se dá čas od času užít i zábava. Pokud ale hledáte opravdu sportovní svezení od Porsche, sáhněte raději po klasické 911.
Jak si v našem testu vedl Opel Astra 1.6 Turbo 200k?
Foto: Petr Míka, Porsche