Mechanická zabezpečení, jako zámky páky na volant nemá moc smysl. Zámek lze rozlomit, vypáčit, demontovat nebo přeříznout věnec volantu. Ale jde o ochranu dostupnou, za pár stovek. Zámky řadicích pák u starších či méně složitých systémů mohou postupně obtěžovat řidiče neustálým zamykáním a odemykáním zámku. Pak přestaneme často pravidelně zámek používat, může dojít k odcizení. Medvěd blok a jeho závorový zámek řazení slouží k ochraně vozidel a systém je založen na blokování mechanismu řadicí páky v poloze zpětného chodu – R u manuální převodovky nebo v poloze parking – P u převodovky automatické.
Nenechávejte nic uvnitř na odiv
První rada se týká spíš používání selského rozumu. Pokud s autem parkujete někde na ulici nebo na nehlídaném parkovišti, není dobrý nápad nechávat v něm viditelně žádné hodnotnější věci. Zloděje to může lákat, a možná vám neodjede s celým autem, ale přesto auto poškodí a navíc ho vybrakuje. Není rozhodně na škodě mít u povinného ručení připojištěné všechny skla automobilu, bohužel pojišťovna Vám už neuhradí to co jste měli v autě.
Medvěd blok
Blokace řadicí páky probíhá vyjímatelným trnem neboli závorou, a jde o vysoce odolnou a robustní konstrukci s oblibou u široké veřejnosti. Kompaktní zámek řazení Medvěd Blok je mechanické zařízení, které se ovládá tak, že zatlačíte na zámkový mechanismus, zařadíte R či P u automatu, vysune se blokovací čep a ten zafixuje mechanismus zámku. Značka Defend má škálu zamykání řadicí páky, třeba Pin Lock, který je asi nejžádanější. Zamyká se bez použití klíče, zatlačí se jen vložka zámku se současným pootočením. Pokud je auto zamčené v jedné rychlosti nebo na zpátečku, lze i přesto s vyšlápnutou spojkou auto tlačit. Pak naložit na odtahovou plošinu a rozebrat na náhradní díly. Ideální je kombinace více ochranných prvků.
Tajné vypínače či imobilizér
Dojde k přerušení důležitých kabelů, které zabrání v nastartování auta. Zloděj ale přesně ví, kam sáhnout. Dáte-li vypínač složitě třeba v kufru pod čalounění, sami jej časem nebudete používat. Zloděj pravděpodobně poničí auto, když se jej bude snažit nastavovat. Máte-li jeden klíč do zapalování i do dveří, čeká vás výměna celé sady. Imobilizér funguje na podobném principu. Rozpojuje obvody, většinou víc než jeden, obvykle až 3 různé okruhy. Ovládání cívky startéru, palivového čerpadla i vstřikovací jednotky. Imobilizér můžete ovládat dálkovým ovladačem nebo zakomponovat do klíče. Pro většinu zlodějů nemusí představovat vážnou překážku. Autoalarm kromě zvukového signálu nijak zásadně proti krádeži nepomůže. Levnější typy často zbytečně znervózňují falešnými poplachy.
Alarmy a napojení na bezpečnostní agenturu
Systémy napojené na bezpečností služby a agentury, kdy vyjíždí do terénu motorizovaná jednotka, která spolupracuje třeba, i s policií, vás budou již něco stát. Defend a jeho Locator je satelitní systém, který slouží ke sledování vozidel. Zajišťuje stálou ostrahu a v pravidelných třísekundových intervalech odesílá polohu GPS na základnu, kde se na serveru ukládají data a jsou v reálném čase zpracovávána. Společnost Sherlog používá vlastní rádiovou síť. Systém je namontován do auta, aby ani majitel nevěděl kam. To má podle výrobce ten důvod, že než se k němu narušitel dostane, aby jej eliminoval, centrála o vniknutí už bude dávno vědět.
Pasivní nebo aktivní
Jde o to, zda máte ve svém automobilu systém pasivní nebo aktivní. Pasivní zařízení znamená, že majitel volá po zjištění odcizení centrálu a začíná pátrání. Aktivní verze ihned indikuje narušení a systém začne vysílat nouzový signál. Po zjištění krádeže je vyslána na místo vyhledávací technika v obou případech. Jde o auto anebo sledovací letadlo. V ideálním společnost sama automobil vrací majiteli. Je to ale finančně náročnější na montáž i pravidelný servis.
Bezpečnostní systémy a GPS alarmy
Mohou signalizovat směrem k řidiči nebo majiteli vozidla. Sytém je zabudovaný do auta, které střeží čidly. Ta mohou v interiéru hlídat dveře či hlídat pokles napětí v síti automobilu. Když dojde ke vloupání, systém vyšle signál na předem definovaný mobilní telefon. Systém vybavený GPS sleduje pomocí počítačové aplikace trasu a lokaci vozidla. Společnost Jablotron nabízí řadu klasických autoalarmů i vysoce účinných GPS alarmů. GSM alarm CA-1803 BT ATHOS kombinuje v jednom zařízení několik jednotlivých systémů, imobilizér, GPS alarm, autoalarm a další. Vysílá také komunikaci na mobilní telefon, zajišťuje sledování provozu auta a pracuje s GPS souřadnicemi.
Ovládání i cena
Můžete jej ovládat vlastními dálkovými ovladači nebo původním dálkovým ovládáním automobilu. Také z nastavených mobilních telefonů pomocí textových zpráv či prozvoněním. Alarm reaguje na otevření dveří, zapnutí klíčku zapalování, otevření kufru či kapoty a na zapnutí spotřebiče ve vozidle, tedy na pokles napětí. Systém lze připojit k bezdrátovým detektorům, které mohou hlídat prostor vozu i jeho okolí. Po narušení auta je vyslán signál k majiteli a funguje jako zpožděný alarm při zavolání či sms na mobilní telefon. Kolem 10 000 lze pořídit výkonný GPS alarm i radiové sledování. Rádiové sledování auta s nepřetržitým provozem však přijde i na několik desítek tisíc korun.