Zajímavosti Žebříčky
🕓 8 min

Levné a spolehlivé: Výběr ojetin do 100 000 Kč

Dnes zabrouzdáme mezi ojetiny s budgetem do 100 000 Kč a zkusíme si nastínit pár možných variant, které lze za tuto částku sehnat.

Obsah Zobrazit

    Malé vozy

    V této kategorii jsou malé vozy spíše městského charakteru pro lidi, kteří nevozí větší náklady, nebo neřeší převážení více dětí.

    Škoda Citigo 1.0 MPI

    Citigo je skvělá ojetina, kterou pořídíme vcelku málo jetou a s dobrým datem uvedení na trh. Náklady na opravy jsou většinou v řádu stokorun za spotřební věci. Dokážete ji sehnat jak ve třídveřové, tak pětidveřové variantě. Motory jsou nenáročné, nepatří sice mezi hltače dálničních kilometrů, ale na jízdu po městě a příměstském okolí je však naprosto ideální. Karoserie je vcelku povedená a zatím je mnoho kusů, které nevyžadují speciální ošetření. Pozor si dejte na vozy, které například sloužili pro rozvoz zboží, nebo potravin. Spotřeba Citigo je nízká a dá se sní jezdit i kolem 5l/100 km. Výkon motoru je 44 kW a povinné ručení bude také přívětivé. Ideální vůz pro začátečníky.

    Škoda Citigo

    Dacia Sandero

    Dacii zmiňuji pro lidi, kteří by rádi za své peníze dostali co nejméně jetý a „poměrně“ nový vůz. V naší cenovce lze dohledat kousky s rokem výroby 2015, ale také i 2018. To dělá z Dacie poměrně dobrou volbu rozumu. Dá se sehnat s motory 1.0 SCE (někdy udávaná, jako MPI) – 54 kW, 1.2i 54 kW (zde je možná nalézt i verze LPG), nebo také 0.9 TCE 66 kW, která z trojlístku pojede nejlépe, však bude možná o něco více jetá. Všechny tyto motorizace jsou poměrně spolehlivé a dají se s klidem doporučit. Je vždy třeba dbát dřívějších výměn oleje (kvůli menší olejové náplni) a motory budou sloužit spolehlivě. Interiér není, tak dobře zpracován, jako u Citigo a je třeba brát v potaz, že kupujeme Dacii. Spotřeba se zde u všech motorizací pohybuje kolem 6l/100 km. Dostaneme solidní zavazadelník (na danou velikost vozu) a možnost umístit, až 3 dětské sedačky na zadní lavici, sice velmi těsně, ale dáte je tam.

    dacia sandero

    Ford Fiesta 6. generace

    Fiesta se s roky trošku zvětšila a nyní se z ní stala velmi dobrá ojetina, o proti její předchůdkyni se naladila na vlnu nového dizajnu, tak trochu Aston Martin. Za naše peníze můžeme opět nalézt vozy okolo roku výroby 2013. To znamená, že můžeme vybírat mezi 6. generací tohoto vozu. Základ tvoří spolehlivý atmosférický motor 1.25 l o výkonu 60 kW. Tohle vozítko je povedené a z našeho třílístku má za mne nejlepší jízdní projev, vlastnosti a vlastně i dizajn. Pozor si, ale dejte u nájezdů okolo 150 000 km, kdy je třeba ručně seřídit zdvihátka ventilů. Zajímavou variantou, však může být i motor 1.0 Ecoboost, který je spolehlivým agregátem, ale trochu ho trápí usazování karbonu. Karoserie vozu je dobře ošetřená vůči korozi, interiér je dobře zpracován a ani po letech nevykazuje větší opotřebení. Spotřeba vozu bude opět kolem 6l/100 km a náhradní díly jsou dostupné za příznivé ceny i kufr Fiesty dokáže spolknout nějaké to zavazadlo.

    Ford Fiesta 6

    Větší vozy nižší střední třídy

    Tyto vozy budou robustnějšího charakteru více rodině založené.

    Renault Megane 3

    Renault Megane 3 generace je povedené auto, jak z hlediska vzhledu, tak i prostoru ve variantě kombi. Dostat jej však můžete i ve verzi hatchback. Zde bych doporučil motor 1.5 DCI v jeho silnějších verzích s lepším vstřikovacím čerpadlem. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré a spotřeba motoru 1.5 DCI je velmi příjemná do 6l/100 km. Pokud si přejete verzi tohoto motoru bez DPF vybírejte verzi 78 kW do roku 2010 (pozor někdy do roku 2010 zazlobí ojniční ložiska), další verze 66 kW a 81 kW jsou již DPF filtrem vybaveny. Po stránce dynamiky, není vůbec žádný problém a běžnému řidiči postačí. Interiér je dobře zpracován a neurazí. Je dobré koupit vůz s historií a měnit oleje po 10 000 km. Občas zlobí startovací karty. Karoserie je dobře ošetřena vůči korozi a verze kombi nabídne dost místa i pro rodinu s dvěma dětmi. Pro milovníky benzínu je k dispozici verze 1.6 16v, která je celkem spolehlivá ,hlavně verze 74 kW, občas zazlobí proměnlivé časování ventilů u verze 81 kW, na které je třeba dát si pozor.

    renault megane 3

    Škoda Octavia 2 FL 1.9 TDI-PD

    Za mne se jedná o jednu z nejpovedenějších Octavií vůbec. Sám ji vlastním s nájezdem 410 000 km a stále je ve formě. Ideálním motorem pro tyto vozy je 1.9 TDI-PD s výkonem 77 kW. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré i podvozek je odolný a interiér ani po letech vykazuje nepříjemné zvuky. Věnujte pozornost historii vozu. Měňte oleje po 10 000 km se správnou specifikací. Motor PD je hlučnější. Rozhodně se vyhněte kouskům, které jsou vybaveny filtry DPF, protože tyto motory si s nimi nerozumí. Zvýšenou pozornost mějte i při kontrole karoserie, neboť vozy začínají reznout a pozor i na zadní víceprvkovou nápravu. Dostanete ji ve dvou verzích a to liftback a žádanější kombi. Kombi je ideální pro rodinu s dvěma dětmi, ale třetí dětskou sedačku zde nelze umístit. Je zde možnost koupit i verzi 4×4 haldex. Pozor si dejte na vozy z firemních flotil, stočené vozy, nebo bourané.

    Škoda Octavia 2

    Vozy střední třídy

    Tyto auta nabídnou více prostoru i vybavenosti než vozy uvedené výše.

    Renault Laguna 3

    Předchozí Laguny neměly velmi dobrou pověst, to se však s 3. generací změnilo.  Jedná se o povedený prostorný vůz, který nabídne hodně muziky za málo peněz. Její motory 2.0 DCI jsou vybaveny robustním řetězovým rozvodem a nabízí velmi příjemnou dynamiku a solidní spotřebu. Interiér je prostorný a zvenčí zaujme nadčasový vzhled. Nemá mnoho slabých stránek. Výhodou jsou chlazené ložiska turbodmychadel. Má bytelný EGR ventil, který nezlobí ani po velkých nájezdech. Verze motoru o výkonu 110 kW s EURO 4 se obešla bez DPF, ale i kdybyste nesehnali verzi s DPF, jsou tyto verze velmi dobře propracované a nevykazují poruchovost. Karoserie jsou odolné vůči korozi i po letech. Občas jej však zlobí přidírání ojničních ložisek, proto měňte olej včas. Ve verzi GT, je tvrdší podvozek a nenabídne tolik komfortu, ale za to dokáže velmi sebejistě držet stopu. Laguna je vhodná pro rodiny s dvěma dětmi a dokáže obstojně hltat dálniční kilometry.

    renault laguna 3

    Volkswagen Passat B6

    Passat B6 je povedenou a pohodlnou ojetinou. Jeho interiér měl vždy dostatečnou noblesu a na celkové zpracování vozu byl kladen důraz. Osobně bych u starších kousků volil motor 1.9 TDI-PD bez DPF, pokud by byl zájem o silnější motorizaci zaměřill bych se po motorech 2.0 TDI Common Rail. Zajímavá může být benzínová verze R32. Pozor si hlavně dejte na korozi, kdy tyto vozy reznou téměř všude. Občas zlobí elektronická ruční brzda a kabelové svazky. Jinak však Passat nabídne pohodlí, prostor a ve verzi Variant i dostatek prostoru v kufru. K dostání je tedy verze kombi nebo sedan. Vybírejte ověřené kousky s průkaznou historií a pozor si dejte i nabouraná a stáčená auta.  Vyhněte se motorům 2.0 TDI-PD, které mohou být problémové.

    Volkswagen passat b6

    Vozy s pohonem 4×4

    Nyní si ukážeme vůz s pohonem 4×4, který by mohl uspokojit rodiny z hor, nebo nadšené chataře.

    Honda CRV 2

    Honda CRV 2. generace je kus auta s poměrně spolehlivých systémem 4×4. Doporučil bych se poohlížet po vozech vyrobených po roce 2005, kdy přišly určité vylepšení. Spolehlivost zaručí benzínový motor 2.0 V-TEC s odolným řetězovým rozvodem a výkonem 110 kW, nicméně počítejte se spotřebou okolo 10l/100 km. Chybu však neuděláte, ani s dieselem 2.2 I-CDTI s výkonem 103 kW, ten bych označil vzhledem ke spotřebě vozu za lepší variantu. Je to poměrně spolehlivý agregát a lze jej zakoupit bez DPF. Celý vůz je naladěn na komfortní jízdu, ale ani lehkého terénu se rozhodně nezalekne. Výhodou je prostorný zavazadelník a robustní vzhled vozu. Problémy občas bývají s vlnícími se kotouči a diferenciálem, proto doporučuji tyto aspekty při koupi pečlivě kontrolovat a prověřit především pohon 4×4.

    honda crv 2

    Vozy pro větší rodinu

    Nyní si ukážeme dva kousky vozů pro rodiny s 3 dětmi a potřebou vozit více zavazadel.

    Ssangyong Rexton 1

    Ssangyong Rexton první generace je opravdový Goliáš mezi SUV. Většině vozů bije pod kapotou spolehlivý motor původem z Mercedesu 2.7 CDTI (zde 2.7 XDTI). Chybu neuděláte ani motorem 2.9, které oba rozhodně doporučuji. Nečekejte nízkou spotřebu, ba naopak spíše kolem 10l/100 km (možná i více dle stylu jízdy). Nabídne ovšem 3 plnohodnotné sedačky v druhé řadě, extrémní zavazadelník (875 l), pevný rám a pořádnou světlou výšku. Není špatný ani jako tahač, protože má na kouli opravdu velkou rezervu až 3500 kg. Není se třeba bát ani automatu. Po letech jej mohou trápit klasické neduhy naftových motorů a koroze. Jízda je komfortní a za zpracování interiéru se také stydět nemusí. Není se třeba bát ani servisního zastoupení.

    Ssangyong Rexton 1
    By Thomas doerfer – Own work, CC BY-SA 3.0

    Seat Altea XL

    Tento vůz seženeme za náš rozpočet v dobrém stavu. Bude o něco levnější, než jeho bratři z koncernu Volkswagen. Opět nabízí 3 plnohodnotné sedačky v druhé řadě s možností posunu. Nejlepší motorizací bude opět pohonná jednotka 1.9 TDI-PD bez DPF. Je známá svými výhodami i problémy. Díly na Alteu jsou dostupné a každý garážník ví, kam sáhnout. Zavazadelník je dost prostorný na kočárek, kufry a případně hračky pro vaše ratolesti. Kabina je prostorná a vzdušná. Díky její výšce je dobrý přístup na zadní sedačky, který ocení každý, kdo má děti.  Jízdní projev je jistý a komfort je na docela dobré úrovni. Trápí ji klasické příznaky, jako všechny koncernové vozy těchto let. Spotřeba vozu je také příznivá a to jí vzhledem ke všem plusům staví do role velmi dobré ojetiny.

    Seat Altea XL
    Par M 93 — Travail personnel, CC BY-SA 3.0

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *