Každý kdo se pohybuje kolem aut jistě slyšel pojem „atmosféra“. Většinou ve smyslu, to je ještě poctivá atmosféra či to je jenom atmosféra. Tyto motory jsou konstrukčně jednoduché, i když se v dnešní době „downsizingu“ již od jejich výroby upouští.
Co je to atmosférický motor
Atmosférický motor pracuje pouze s atmosférickým tlakem vzduchu. Není tedy přeplňovaný za pomocí turbodmychadla. Je jednoduchý konstrukčně a odpadá nám starost o turbo, či kompresor. Jeho výhodou je jednoduchá konstrukce. Může se jednat o dvoutaktní i čtyřtaktní motor a stejně tak jednoválcový, více válcový, vznětový i zážehový. Další výhodou je také jeho hmotnost, kdy malé lehoučké tříválce mohou krásně sloužit pro městský provoz.. Nevýhodou oproti přeplňovanému motoru je ve většině případů nižší výkon, než u motoru přeplňovaného ve stejném objemu a vrchol jeho točivého momentu se pohybuje až v maximálních otáčkách.
Jak funguje atmosférický motor?
Atmosférický motor funguje tak, že písty při vykonání pohybu dolů, otevírají sací ventily a je tudy nasáván vzduch. Vzduch je atmosférického tlaku, čili takový, jaký zkrátka je. Nasaje takové množství vzduchu, která se zkrátka do válce vejde. Pokud máme například válec o objemu 250 cm3, tak přesně takové množství je do válce nasáto a následně stlačeno.