Po závěrečných zkouškách nesmíte usnout na vavřínech. Je totiž obecně známo, že autoškola vás na běžné řízení zas tolik nepřipraví. Na trénink bude ale potřeba auto. Jak ho vybrat?
Na co se při výběru zaměřit
Mělo by jít o auto, u kterého vám nebude vadit, že ho holt občas někde škrábnete. Není tedy zrovna dvakrát rozumné si kupovat nějaké nové auto. Snad každý začínal s ojetinou za pár desítek tisíc.
Já osobně bych jako první auto po autoškole vybíral něco přibližně 15 let staré.
Existuje více faktorů, které musíte porovnat, abyste dospěli k závěrečnému rozhodnutí. Mezi ně patří především cena, ke které nesmíte zapomenout přičíst každoroční částku za povinné ručení (cca 7 tisíc). Dále je na seznamu využití a také bezpečnost vozu. Je totiž mnohem více pravděpodobné, že s prvním autem nabouráte, čímž vás nechci strašit, a pro takové případy je lepší mít vůz vybavený alespoň airbagy.
Ještě jeden, a snad nejdůležitější faktor je velikost. Pro začátečníka je beze sporu vhodné menší auto. Může jít třeba o nějaký hatchback, se kterým se vám bude mnohem snadněji parkovat a umožní vám lepší rozhled, nebo představu o poloze auta. Nicméně pokud hodláte klidně i v budoucnu využívat svoje auto mimo jiné i na vození větších věcí (kočárek, kola atd.), s větším autem se beztak budete muset naučit řídit, tak proč to oddalovat, že?
Manuál nebo automat?
V dnešní době vlastně nikdo pořádně neví, s jakou převodovku by bylo lepší se naučit jezdit. I když pravdou je, že s automatem to jde skoro samo, troufám si tvrdit, že je tady stále více lidí, kteří zastávají manuály.
Já osobně zastávám názor, že čím hůř na cvičišti, tím líp na bojišti a věřím, že většina řidičů nad třicet let, které už dnes můžeme považovat za starou školu, by se mnou souhlasila.
Ročník od ročníku je ovšem značně rozmazlenější a dokazuje to i největší prodejce ojetých aut v české republice. AAA Auto dle jejich statistik tvrdí, že když zrovna mladiství nechtějí rovnou automat, potřebují mít v autě mimo jiné senzory pomáhající jim při parkování, vyhřívané sedačky, nebo tempomat.
Manuálům proto v dnešní době upadá oblíbenost a navíc je dost možné, že generace Z, která si momentálně dělá řidičské průkazy, bude ve svých nejaktivnějších letech beztak už nucená jezdit v elektromobilech, a v nich manuál ani nenajdeme.
Už dnes se několik mladých lidí rozhodlo udělat si řidičák pouze na automat, čemuž trochu rozumím, protože pokud si nehodláte s autem při jízdě nijak hrát, nebo vám řazení zkrátka dělá problémy, je zbytečné si kvůli tomu ztěžovat práci.
Problémem je, že auta s automatickými převodovky stojí o něco víc, a ne všechna vozidla mají i verzi s takovou “vymožeností”. Cenově dostupná ojetina s automatickou převodovku se vám bude holt shánět mnohem hůř. Navíc je zde i větší riziko větších investic spojených právě s automatickou převodovkou.
Seznam aut vhodných pro začátečníky
Na vytuněné Mercedesy či Bavoráky můžete rovnou zapomenout. Nejvíce automobilů pro začínající řidiče vyrábí Škodovka, Ford, Volkswagen, nebo třeba Toyota. Třeba si vyberete jedno z mého seznamu, na kterém jsou jedny z těch nejdoporučovanějších a nejoblíbenějších aut mezi novými řidiči:
Škoda Fabia
Tento vůz tady nesmí chybět, a proto je umístěn hned na prvním místě.
V Česku je již po dlouhou dobu favoritem pro začínající řidiče první generace a důvodů je hned několik. Za prvé je to opravdu levná záležitost, se kterou se vejdete do 50 tisíc korun a za druhé je tak akorát velká a ti, kteří v ní jezdili tvrdí, že vás naučí dobře řídit. Ve své době byla navíc jedním z nejbezpečnějších aut na českých silnicích.
Pokud byste si chtěli dopřát třeba druhou či třetí generaci, počítejte s rostoucí cenou. Nad 200 tisíc se snad ale nedostanete.
Ford Fiesta
Historie tohoto vozu sahá až do sedmdesátých let. I přes jeho americký původ je to malé auto, které je tak všestranné, že si ho několik řidičů nechá i poté, co se s ním naučí jezdit. Velikostně je vlastně úplně jedno, kterou z celkových sedmi generací si koupíte. Předpokládám ale, že se budete chtít vyhnout vyššímu riziku rozbití, a přesně z toho důvodu bych doporučil pátou nebo šestou generaci z let 2002 až 2019. Cenově se budete pohybovat mezi 90 a 150 tisíci, což vzhledem ke sportovnosti i vzhledu vozu není vůbec špatné.
Opel Corsa
Tento hatchback má své generace označené podle písmenek od A do F. Z těchto šesti generací bych osobně opět doporučil nejvíc ty D a E (2006 až 2019). Generace D dokonce získala v Česku roku 2007 titul Auto roku. Nabízí jak tří, tak i pětidveřovou verzi. Většina motorů je čtyřválec v rozpětí 1 až 1,4 litru a má manuální pěti nebo šestistupňovou převodovku. Co se ceny týče, jsme tady mezi 50 až 300 tisíci. Záleží hodně na počtu naježděných kilometrů a ročníku.
Fiat 500
Je jasné, že tento možná až přehnaně malý hatchback zaujme spíše více slečen, než dospívajících kluků. Problém s řízením velkých aut můžou mít ale samozřejmě obě pohlaví, takže já bych se za zas tolik nestyděl. Spíš naopak. Jedná se o stylové auto, se kterým v Itálii jezdí každý druhý. Dokonce se s ním učil řídit i jezdec Formule 1 Charles Leclerc. Usnadní vám parkování a díky nízké hmotnosti z něj budete schopni vytěžit dobrý výkon. Verzi z 50. let bych si jako začátečník rozhodně nekupoval, a to už z důvodu vyšší ceny. Navíc by to byla potom škoda, odřít takovýhle hezký veterán.
Druhá verze vyráběná během posledních 20 let je podle mě skvělá volba. Má v sobě dvou až čtyřválcový benzínový motor. Problém začíná když padne řeč o ceně…pětistovku z roku 2007 koupíte do dvou set tisíc, zatímco ta z roku 2023 může přesahovat klidně i 350 tisíc korun.
Volkswagen Golf
Na tomto seznamu rozhodně nesmí chybět nejprodávanější auto v Evropě.
Třetí a čtvrtou generaci z devadesátek koupíte i pod sto tisíc, nicméně mně se tady opět nejvíc zamlouvá novější šestá a sedmá generace. Ty byly vyráběny mezi lety 2008 až 2019. Obě najdete bez problému pod 300 tisíc, což je možná o něco víc, než u jiných zmíněných aut, nicméně je to stejně jako Fiesta opravdu všestranný vůz, takže to ve výsledku není tak špatné. K tomu všemu Golf žere poměrně málo a díky jeho rozšířenosti nebudou ani případné opravy drahé.
Volkswagen Polo
Když už padla řeč o Golfu, Polo tady také nesmí chybět. Jedná se o dost podobné auto. Poradil bych vám tady koukat spíš po páté generaci, která se vyrábí od roku 2009 až dosud. Můžete si vybrat mezi tří nebo pětidvéřovou verzí. Obě jsou malé, takže s parkováním by opět neměl být problém.
S cenou se vejdete do dvou set tisíc a provozní náklady také nejsou nijak vysoké.
Toyota Yaris
Yaris má čtyřválcový motor s objemem 1,3 litru. Třetí generace z let 2010 až 2020 má oproti těm předešlým sportovnější vzhled, což mnohé z mladých rodičů jen potěší.
Yaris byl oproti předešlým autům vybaven nespočtem bezpečnostních prvků z Toyota Safety Sense C, takže další bod k dobru. Tohle auto najdete v bazarech do dvou set tisíc.