Co je to Launch control? Vysvětlíme vám, jak funguje

0
50
Co je to Launch control
Co je to Launch control

Jak co nejrychleji vystartovat z místa bez zbytečného prokluzu kol? Použijte systém Launch control. Tedy samozřejmě v případě, že ho vaše auto má a máte před sebou dostatek místa pro bezpečný raketový start. Jak ale systéme Launch control funguje? Nic složitého na tom vlastně není a už dlouho není pouhou výsadou supersportů.

Jak funguje Launch control?

Ačkoliv se může zdát, že se jedná o něco nesmírně složitého, tak opak je vlastně pravdou. Tedy když pomineme samotné konstrukční řešení. Po aktivaci systému Launch control většinou stačí pouze silně šlápnout na brzdu a sešlápnou plyn na podlahu zároveň. Auto si samo nastaví ideální otáčky a i s plynem na podlaze třeba nebude točit více než 3 500 otáček. Poté už jen pustíte brzdu a vydáte se dopředu. Tuto výsadu nemají jen automatické převodovky, ale Launch controlem mohou disponovat i automobily s manuální převodovkou. Akorát zde místo brzdy držíte stlačenou spojku a po puštění auto bez zbytečného protáčení kol vyrazí vpřed.

Mají ho i rodinné kombíky

Systémem Launch control disponují i vozy, u kterých byste to například vůbec nečekali. Jen tento systém bývá skrytý a vy si musíte dohledat, jak ho aktivovat. Například u Škody Superb s motorem 3.6 litru spustíte Launch control tak, že přepnete převodovku do sportovního režimu S a vypnete kontrolu trakce. V mnoha rodinných autech už ale dnes Launch control aktivuje jednoduše tak, že šlápnete na současně na brzdu a plyn.

Efekt se může lišit podle druhu převodovky a motoru

Launch control je pro auto poměrně komplexní úkon. Většinu úspěšného provedení má na svědomí řídící jednotka. Ta během přípravy nastaví ideální otáčky motoru pro rozjetí a zároveň se stará o to, aby u automatických převodovek zbytečně neprokluzoval měnič momentu. Dále spolupracuje s čidly ABS, přes která přibržďuje protáčející se kola i když je vypnuta kontrola trakce. Když se bavíme o ideálních otáčkách, tak je potřeba zmínit, že ideální jsou zde přeplňované motory. Turbo či kompresor se totiž při přípravě roztočí a už od prvních metrů poskytuje plný tah.

Nepřehánějte to

Jasné ale každému je, že při něčem takovém spousta komponent vozu trpí. I proto je v případě dvouspojkové skříně lepší mokrá spojka, která si mnohem lépe poradí se zvýšenou teplotou. A věřte tomu, že se spojka při opakovaných startech pořádně zahřeje. Celá tahle situace je jednodušší u hydroměniče. V případě převodovky s hydroměničem je totiž připravena na prokluzování i během normální jízdy. Ptáte se, kde například můžete najít Launch control spárovaný s manuální převodovkou? Krásným příkladem jsou americké vozy, kde je čas na čtvrtmíli ten nejlepší prodejní argument. Příkladem je tak třeba Ford Mustang nebo Chevrolet Camaro. Launch control už dnes najdete třeba i u Volkswagen Golf s motorem 1.5 TSI.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno