Většina z nás považuje elektromobily za výdobytek současné doby a dost možná i za jedinou možnost automobilového průmyslu budoucna. Pravdou ale je, že elektromobily jsou téměř o padesát let starší, než první automobil se spalovacím motorem na světě. Za první elektromobil na světě je považován holandský stroj z roku 1835, postavený profesorem Sibrandusem Stratinghem, a jeho asistentem Christopherem Beckerem. Za zmínku stojí i fakt, že v roce 1895 byl sestaven první elektromobil v Čechách a to slavným inženýrem Františkem Křižíkem.
Od úspěchu ke krachu
Jednou z prvních průmyslových společností na stavbu elektromobilů, byla americká společnost Detroit Electric. Její vznik se datuje do roku 1907. Po úspěšném počátku výroby ale začal zájem o elektřinou poháněné automobily opadat. To se dá přičítat na vrub vylepšením spalovacích motorů a jejich spolehlivostí v porovnání s tehdejšími elektromobily. Roku 1939 tak přišel nevyhnutelný konec, kdysi známého výrobce.
Znovuzrození díky Lotusu
Ale stejně jako bájný Fénix, Detroit Electric v roce 2008 povstal z popela a navrátil se tam kam patří, mezi výrobce elektřinou poháněných čtyřkolových skvostů. Při pohledu na první novodobý model této značky, jistě Vás napadne, že jste podobný vůz již někdy viděli. A je to pravda. Detroit Electric totiž za své znovuzrození vděčí především britskému Lotusu a nový elektromobil SP:01 není nic jiného, než elektrická verze Lotusu Exige.
Dle slov výrobce se bude jednat o nejlehčí a nejrychlejší dvousedadlový elektromobil, který svět kdy spatřil. Z 0 na 100 km/h by měl dokázat sprintovat v čase 3,9 vteřiny.
Američané utřou
Američtí fanoušci si jistě museli poskočit při prvních zprávách o znovuvzkříšení Detroit Eletric. Nyní to pro ně již tak dobře nevypadá. Společnost totiž vydala prohlášení, že se chystá zaměřit především na trhy v Asii a Evropě. Podle posledních informací se USA nedočká ani pocty tento vůz vyrábět. Jeho stavba bude totiž probíhat v továrně v britském městě Royal Leamington Spa.
Zdroj: Detroit Electric Group