Pro řidiče
🕓 3 min

ESP je dobrý sluha, ale špatný pán, někdy se vyplatí elektroniku omezit

Standardní výbavou většiny nových aut je elektronická stabilizace a kontrola trakce. V mnoha případech jsou velkým přínosem bezpečnosti. Mrazivé počasí se spoustou sněhu ukazuje, že není vždy dobré je mít zapnuté. Všechna nová auta v EU musí mít, až na malé výjimky, elektronickou stabilizaci a kontrolu trakce. Stabilizace pomáhá při přibržďování kol srovnat smyk ještě v začátku. Kontrola trakce zamezí protáčení kol pomocí přibržďování i omezením výkonu motoru. Zejména stabilizace dokáže zabránit průšvihům. Občas ale mohou tyto systémy i uškodit, a to zejména na sněhu.

Jak vypnout ESP

Hodně automobilů už nemá možnost vypnout stabilizaci, někdy ani kontrolu trakce. Některé stroje, jako třeba předokolky koncernu Volkswagen, jisté Fordy a Mercedesy, mají ale vypínání kontroly trakce v palubním počítači. Auta jako Peugeoty a Citroeny mají funkci, kde se kontrola trakce a stabilizace zapne v 50 km/h. Vozy, jako Škoda Citigo, Volkswagen Caddy s předním pohonem a Renault nemají možnost vypnutí. Pokud chcete vypnout stabilizaci, často musíte tlačítko držet hodně dlouho. U vozů Opel je to asi 10 sekund. Navíc vám často vozy napíšou, že je vše vypnuté, ale není to tak. U koncernových předokolek, jako Audi A4 a Seat Leon Cupra, se nevypne naplno kontrola trakce a auto dál zasahuje do řízení. U jiných vozů se sice zobrazí ESP OFF, ale reálně stabilizace dál funguje. Nemáte 100 % jistotu. Volkswagen Golf R má elektroniku zcela vypnutou, ale když ve smyku šlápnete na brzdu, zase se zapne.

Vypínat či nevypínat

Má ale i tak smysl systémy vypínat. Není vždy pravda, že elektronika zvládne vše nejlépe. Ve většině případů je dobré elektroniku nevypínat. Pokud se ale pohybujete ve sněhu na horských silnicích, může se vám to hodit. Kontrolu trakce je dobré vypnout při rozjezdu. Máte pak větší šanci, že se ze sněhu opravdu vyhrabete. Lépe se rozjedete do křižovatka, neboť s udušeným motorem elektronikou se do zasněžené křižovatky sunete jen stěží. Lepší je se prohrabat na více přilnavý povrch. Popsané udušení kontrolou trakce je dost nebezpečné a zcela kontraproduktivní. Jste-li zdatný řidič, je pro vás mnohem lepší jezdit na sněhu zcela bez stabilizace. Jízda je plynulejší a zbytečně nebudete dupat na brzdu. Elektronika stabilizuje auto za každou cenu, a to i ve chvílích, kdy vám ono pozvolné sklouznutí zádi dobře pomůže do zatáčky.

Co třeba ruční brzda

Výjimkou je Volkswagen Passat, který sklouznout záď nechá a pomáhá autu zatočit vždy. Ruční brzdu, kterou používáte i jako možnost ovládání auta, nechte raději u stabilizace stranou. Když auto na ledu v nízké rychlosti v zatáčce začne nezvladatelně utíkat nedotáčivě do příkopu, často zcela intuitivně řidič potáhne ruční brzdu, aby se záď auta mírně sklouzla a byla navrácena přilnavost předním kolům. Tím pak lze projet zatáčku ve správném směru. Stabilizace ale zachytí toto sklouznutí a pošle vás do příkopu. Je dobré si zkusit ve svém autě na sněhu, jak se chová s elektronikou a s vypnutou kontrolou trakce a stabilizace. Každé auto se chová jinak.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *