Speciální F12 je konečně venku!
Již od svého vzniku roku 1947 jsou vozy nesoucí jméno Enza Ferrariho synonymem elegance, exkluzivity, luxusu, výkonu a rychlosti. Všechna tato adjektiva platí víc než dvojnásob pro limitované a speciální edice. Stačí si jen vzpomenout na známé 458 Speciale a mnoho dalších. Nyní se do rodiny těchto exkluzivních strojů se vzpínajícím se hřebcem na kapotě přidává další jedinečný vůz. Ten je založen na všem dobře známém Ferrari F12 Berlinetta.
Veřejné tajemství
O jeho vývoji jsme byli v průběhu předcházejících měsíců zpraveni několikrát. Internet se pravidelně plnil špionážními fotografiemi i video záznamy upravené Berlinetty. Motorističtí redaktoři celého světa se tak předháněli v odhadech použité techniky a hlavně, jaký název vůbec tento stroj ponese. Většina z novinářů se shodla, že jako nejvhodnější název pro tento supersport se jeví označení F12 Speciale nebo F12GTO. To jsme se ale všichni šeredně spletli. Ferrari totiž vůz pojmenovalo Ferrari F12tdf.
Tajemná písmena tdf
Ptáte se, co ta trojice záhadných písmen znamená? To je velice jednoduché. Písmena „tdf“ jsou zkratkou slovního spojení Tour de France. Nemusíte ale propadat panice. I když verze tdf „obléká žlutý trikot“ nejedná se o žádnou edici pro Chrise Frooma nebo jiné cyklisty. Slova „Tour de France“ odkazují na slavný automobilový závod šedesátých let, kde kralovaly právě vozy z Maranella.
Stoprocentní nárůst přítlaku
Na první pohled si jistě každý všimne v porovnání s klasickou F12 Berlinetta mnoha karosářských úprav. Ty byly provedeny pod přísným dohledem inženýrů aerodynamického oddělení. Italská automobilka se tak nyní chlubí až stoprocentním nárůstem aerodynamické efektivnosti. Při rychlost 200 km/h vůz generuje přítlačnou sílu 230 kg. To je o celých 107 kg více, než u běžné verze F12 Berlinetta.
Když je 740 koní málo
S tou sdílí rovněž i vidlicový dvanáctiválec s objemem 6262 ccm. Ten byl ale ještě vyladěn italskými inženýry. Nyní produkuje při 8 500 otáčkách za minutu 780 koní. To znamená nárůst 40 koní oproti klasické verzi.
Co se týče jízdních výkonů i zde došlo k velkým změnám. Po značné odtučňovací kúře je tdf v porovnání s běžnou Berlinettou o celých 110 kg lehčí. Díky tomu dokáže sprintovat z 0 na 100km/h za úžasných 2,9 vteřiny a hodnota maximální rychlosti sahá až k hodnotě 340 km/h. K tomu také přispívá fakt, že po značné úpravě převodovky se řazení nahoru zrychlilo o 30% a u podřazování dokonce o 40%.
Exkluzivita na prvním místě
O konečné ceně zatím italská automobilka oficiálně neinformovala. Dá se ovšem očekávat, že bude astronomická. Produkce je omezena na 799 vyrobených kusů a dostanou se tak do rukou pouze zaběhlým zákazníkům Ferrari.
Foto zdroj: Ferrari