Ze dne na den kultem
Jméno Pagani patří v automobilovém světě mezi nejslavnější a nejopěvovanější jména. Tato malá italská automobilka vznikla teprve před třiadvaceti lety. Za tak krátkou dobu se podařilo Horaziu Pagani vybudovat si takové jméno, po jehož vyslovení se automobilovým fanatikům zastavuje dech.
Nikoli Itálie ale Argentina
Ač zde mluvíme o italské automobilce Pagani, její příběh začíná zcela jinde. Jen málokdo totiž ví, že Horazio Pagani se narodil 10. listopadu 1955 v argentinském městě Casilda. Jeho otec byl drobný pekař, který veškerou svou energii investoval do budování vlastního pekařství. Naopak jeho matka byla volnomyšlenkářská umělkyně a malířka. Horazio tak od útlého věku sledoval střet dvou různých životních směrů.
Jak to tak bývá u slavných automobilových vizionářů, automobily ho přitahovali již od útlého věku. Již jako malý chlapec si ve své dílničce kreslil své vize futuristických silničních a závodních vozů. Tyto kresby poté dokázal přenést do skutečného světa v podobě balzových a dřevěných modelů.
Ve svých dvaceti letech dokázal Pagani v rámci svého studia navrhnout a postavit funkční závodní monopost Formule 3, který absolvoval celou sezónu argentinského mistrovství. V tomto prostředí se Horazio Pagani seznámil s bývalým mistrem světe F1, Juanem Manuelem Fangiem, jehož velice zaujala Paganiho práce. Na Fangiovo doporučení se stává mladý Pagani zaměstnancem italské automobilky Lamborghini.
Služba v Lamborghini
Ve službách automobilky sídlící v Sant'Agatě začínal jako zaměstnanec třetí úrovně v karosárnách. To ale netrvalo dlouho. Pagani se díky své zručnosti, vytrvalosti a houževnatosti velice brzy vypracoval a stal se ředitelem nově vzniklého oddělení kompozitových materiálů.
Pagani se tak velmi významně podílel na stavbách vozů LM002, Jalpa nebo Countach Evoluzione, což byl první silniční vůz na světě, jehož základ tvořily uhlíková vlákna. V roce 1988 vznikl Paganiho projekt s názvem Pagani Composite Research. Tento krok ještě více prohloubil spolupráci s Lamborghini. Pagani se takto podílel na projektech jako Countach Anniversary, Diablo, L30, P140 nebo Diablo Anniversary.
Definitivní osamostatnění
I přes práci pro automobilku Lamborghini, si Pagani stále snil svůj dětský sen. Touha postavit vlastní supersport, který se bude hrdě tyčit na plakátech v pokojích milionů chlapců byla opravdu silná. Proto v roce 1992 Pagani ukončuje veškeré své aktivity v Sant'Agatě, zakládá vlastní automobilku, Pagani Automobili S. p. A. a začíná se věnovat stavbě svého dětského snu.
Silniční stříbrný šíp
Jako předobraz si vybral slavné vozy Sauber-Mercedes závodní skupiny C Le Mans z devadesátých let, které byly tradičně přezdívány „stříbrné šípy“. Pagani tak chtěl spojit ducha a vzhled extrémního závodního stroje do vozu, který se bude moci prohánět po běžných silnicích.
Fangio opět zasahuje
Pří výběru použité techniky a pohonné jednotky Pagani využil svých známostí. Opět mu pomohl již zmíněný Juan Manule Fangio. Ten jak je dobře známo pro Mercedes vybojoval titul mistra světa. Proto pro něj nebyl problém, zajistit pro svého oblíbence, Paganiho, brutální šestilitrové dvanáctiválce AMG s válci umístěnými do V.
Tento agregát s výkonem 394 koní byl umístěn, pro perfektní rozložení hmotnosti, mezi nápravy, zároveň byl uložen nezvykle nízko k šasi. Díky tomu se posunulo celkové těžiště vozu. Veškerý výkon byl přenášen skrze pětistupňový manuál na zadní kola.
Zonda přichází
V roce 1999, sedm let po zahájení vývoje, hrdě prezentoval Horazio Pagani na mezinárodním autosalonu v Ženevě svůj extrémní supersport s názvem Zonda. Ten automobilku okamžitě katapultoval mezi smetánku automobilového průmyslu.
Zdroj: Pagani