Zodpovědné je Lamborghini
Historii italské automobilky Lamborghini jsme se na našem webu již jedenkráte věnovali. I tentokráte nahlédneme pod tajemný závoj historie obklopující automobilku s rozzuřeným býkem ve znaku. Pro dnešek se ale zaměříme jen na jeden konkrétní model.
Tím je vůz, kterého jsme minule svou prohlídku do historie ukončili. Tomuto vozu se často přezdívá jako první supersport světa. Pravým jménem se ale tato legenda jmenuje Lamborhini Miura.
Vyvíjena za zády Ferrucia
Již samotný zrod tohoto supersportu byl plný dramat. Ferrucio Lamborghini byl v přístupu k stavbě závodních automobilů vždy příkrý. Důvodem, proč se Lambirghinimi nikdy do stavby závodního vozu nechtělo byla jeho zášť k automobilce vedené Enzem Ferrari. Maranellská stáj vždy investovala nemalé peníze do vývoje závodních technologií a strojů které následně přenášela i na běžné silnice.
A přesto, že Ferrucio Lamborghini prohlásil, že jeho vozy se nikdy nezúčastní žádných závodů, nedokázal vyhnat touhu postavit závodní vůz z myslí svých inženýrů. Ti se ho pokusili obejít a ve svém volném čase připravovali návrh závodního vozu s motorem uprostřed.
Ferrucio Lamborghini, se ale vše jako správě vedoucí společnosti dozvěděl. Důkladně si prostudoval technické nákresy inženýrů a vydal rozhodnutí, které od něj nikdo nečekal. Namísto toho, aby práce vedené za jeho zády a proti jeho vůli potrestal, inženýry v jejich práci podpořil.
Úspěch jaký čekal jen málokdo
V roce 1965 byl na turínském autosalonu představen první produkční supersport s motorem uprostřed, který kdy spatřil světlo světa. Jeho omračující karoserii měl na starosti tehdy teprve pětadvacetiletý návrhář Marcello Gandini, který navrhl i známou Lancii Stratos. Jméno Miura vůz získal po rase bojovných býků miura.
V čem byla Miura skutečně revoluční je již zmíněné uložení motoru mezi nápravami. V dnešní době se jedná o běžnou konstrukci supersportů. Jenže v roce 1966 kdy Miura poprvé sjela z výrobního pásu šlo o opravdovou senzaci a věhlasné automobilce Ferrari se podařilo úspěšně postavit vůz s motorem uprostřed až o celých sedm let později než se to povedlo konstruktérům v Sant'Agatě.
Foto: wikimedia.com