Pro řidiče
🕓 3 min

Klimatizace a jak na ni?

Každý z nás někdy zažil kremaci za živa, kdy usedal do automobilu, které bylo vystaveno přímému letnímu slunci po dobu několika hodin. V kombinaci s formálním oblečením se tento zážitek stává mimořádně silným, a pokud jste mužského pohlaví, s vysokou pravděpodobností pravým hákem vyexpeduje vaše geny z evolučního ringu. V dnešní době však naštěstí již jen s obtížemi hledáme vozy, které nemají klimatizaci, ovšem palčivou otázkou v dané situaci zůstává, jak kabinu vašeho auta s její pomocí co nejrychleji zchladit a stihnout ještě důležitou schůzku a zároveň významně neohrozit, pakliže jste mužského pohlaví, svoji hemživost. V tomto článku bychom právě chtěli představit kroky, jak postupovat, aby vaše jednání mělo v tomto směru maximální efekt.

1. Když už parkujete někde na slunci, nechte lehce pootevřená okna.

Teplota se v kabině šplhá k bodu varu železa proto, že nedochází k žádné cirkulaci vzduchu. Odstranění z kabiny horkého a vlhkého vzduchu, díky kterému se při usazení do sedadla cítíte jako v prádelně pekla, bude prvním krokem k tomu, abyste v nejbližších chvílích nelekli jako ryba.

2. Nechte okna pootevřená i ve chvíli, kdy do rozpáleného auta nastupujete a odjíždíte. Klimatizační systém funguje tak, že odvádí horký vzduch z kabiny a tím, že zároveň nějaký rozpálený vzduch necháte uniknout okny, pomůžete mu k efektivnějšímu fungování. Otevřete částečně i okénka zadní, aby vznikl průvan, který mimořádně horký vzduch vymete ze všech zákoutí vozu.

3. Rozjeďte se. Aby klimatizace fungovala optimálně, měl by být motor v běhu na vyšší než volnoběžné otáčky. Podstatně tak zkrátíte čas potřebný k ochlazení interiéru kabiny.

4. Vypněte vnitřní cirkulaci vzduchu v kabině. Díky tomu umožníte horkému vzduchu uniknout skrze ventilační systém vozu. Jakmile je pokles teploty v kabině znatelný, zapněte opět vnitřní cirkulaci, díky čemuž nebude již ochlazený vzduch z kabiny unikat ven a zároveň nebudete nasávat ventilací horký vzduch z venku.

5. Z počátku zapněte klimatizaci na „plné koule“ a až ve chvíli, kdy se teplota vzduchu blíží teplotě vám vyhovující, nastavte ovládáním klimatizačního systému teplotu požadovanou. Tento manévr je důležitý proto, že klimatizační systém vyhodnocuje pomocí čidel aktuální teplotu a pokud ta je již blízká teplotě, kterou jste nastavili, svoji činnost zpomalí a do cíle už jen pozvolna „doklusá“. Pokud však budete mít klimatizaci zapnutou na „plné koule“ až do dosažení požadované teploty, do cíle se spíše vřítí. 

Picture of Václav Trávník

Václav Trávník

Spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. V autech vyhledávám rychlost, bezpečnost a pohodlí. Mezi mé oblíbené značky patří BMW a Audi. Na Autotripu primárně řeším inzerci a chod magazínu po obchodní stránce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *