Dnes už si většina z nás jízdu v autě bez klimatizace neumí představit. V létě ochladí, v zimě zatopí. Jak ale celý systém funguje? A kdy se vlastně v automobilovém průmyslu začala používat? V článku se podíváme i na nejčastější problémy s klimatizací a co se s nimi dá dělat.
Krátká historie klimatizace v automobilech
Úplně první vozy s klimatizací byly ty od značky Packard z roku 1939. O instalaci se starala externí společnost Bishop and Babcock Co. Náklady byly příliš vysoké, což se odrazilo i na výsledné ceně vozu. Zákazníky to tenkrát rozhodně nepřilákalo, a tak první klimatizace v automobilu příliš neoslovila.
Pokud byste se však ptali po úplných začátcích klimatizačních systému, tak bychom se museli vydat ještě kousek do minulosti. Konkrétně na počátek 20. století. První krůčky učinil věhlasný technik a konstruktér William Carrier. Ten však klimatizace vůbec nevymýšlel pro automobilky. Ale pro tiskařské společnosti, které bojovaly s příliš velkou vlhkostí vzduchu v dílnách – ta jim totiž neustále ničila papír.
Jelikož však klimatizace při provozu používaly jedovatý čpavek, lidé se jim spíše vyhýbaly. Vývoj šel naštěstí dopředu. Časem klimatizace upustily od čpavku a zmenšila se i jejich velikost. Jsme ve třicátých letech a tento vynález je konečně připravený k použití v klasickém automobilu Packard.
Po debaklu této „novinky“ nabídli výrobci zákazníkům jiný klimatizovaný vůz. Tentokrát však byla chladící vychytávka v příplatkové výbavě. Šlo o Chrysler Imperial z roku 1953. Klimatizační systém se jménem Airtemp ovládal tři rychlosti a díky lepší konfiguraci nabízel i větší uživatelské pohodlí. Následovaly automobilky Oldsmobile, Buick a Cadillac.
Klimatizace bohužel stále měla jednu velkou vadu. Jelikož byla umístěná vzadu, zmenšovala zavazadlový prostor. Vpředu umístěnou klimatizaci představil o rok později vůz Nash Ambassador.
Jeho systém byl vybavený elektrickou spojkou a dal se ovládat na palubní desce. Kromě klimatizace ovládal i topení a ventilaci, tedy tak, jak to známe dnes. Po této inovaci zažily klimatizace raketový start. Na konci šedesátých let ji měla více než polovina vozidel v USA.