Mikrospánek za volantem – 5 rad, jak se mu vyhnout

Mikrospánek hrozí hlavně unaveným. Jenže přijít může i na řidiče z povolání nebo během dlouhé, monotónní jízdy na dálnici. Existuje několik opatření, které vás před ním ochrání. Pojďme se na ně podívat.

Obsah: Mikrospánek. 5 rad, jak se mu vyhnout Zobrazit

    Co je mikrospánek

    Mikrospánek? Mně se přeci něco takového nemůže stát.

    Aspoň to si myslí většina řidičů. Určitě i vy. Ač se do statistik moc často nepromítá a nehody jeho vinou nebývají tak časté, jedná se o nebezpečnou situaci. A když už k nějaké srážce kvůli mikrospánku dojde, následky bývají fatální.

    Nejhorší na tom je, že zdaleka neohrožuje jen spánkem deprivované, jak by si člověk mohl na první dobrou myslet. O co se vlastně jedná?

    Jedná se o stav, kdy usnete. Mozek přestane vnímat okolí a reagovat. Wikipedie uvádí, že epizoda může trvat i do 30 sekund, nejčastěji je to jen okolo 3 až 15. Mikrospánek je, když během epizody člověk ztrácí vědomou kontrolu nad svým výkonem.

    Mikrospánek, zatímco řídíte může být pro vás extrémně nebezpečný. Zejména kvůli krátkému času, kdy přestanete vnímat, můžete udělat za volantem závažnou chybu. Například při rychlosti okolo 50-80 km, pokud vás na 3 sekundy postihne mikrospánek, tak můžete jet náhle špatným směrem, vyjet úplně ze silnice nebo do protisměru a do druhého jízdního pruhu.

    Dost zrádné je, že můžete upadnout do mikrospánku jak se zavřenýma, tak otevřenýma očima. Takže spolujezdec nemusí hned poznat, že vlastně spíte.

    Ano, ohrožuje hlavně nevyspalé řidiče. Ale způsobit ho může i nadměrný stres, monotónní jízda (dálnice), jízda ve tmě (zejména mezi 2 a 4 ráno) či v horku. Obezřetní by měli být nejen ti z vás, kdo se chystáte na dlouhý přejezd do zahraničí. Ale i profesionální řidiči a lidé, kteří pracují na směny.

    Hlídejte si příznaky

    Mikrospánek většinou nepřichází jako blesk z čistého nebe. Ohlašuje se různými příznaky. Mezi ně patří zívání, pálení a bolest očí, a neklidné sezení – protahování, škrábání se atd. Často si všimnete i toho, že se vám neobvykle pohybuje hlava, trochu padá na stranu, uskakuje, cuká atd.

    Jestli na sobě pozorujete, že jste unavení a že už nemůžete udržet pozornost na 100 %, může se vám stát, že do mikrospánku upadnete.

    jak dochází k mikrospánku

    5 rad, jak mikrospánku předcházet

    Asi nejdůležitější je, abyste byli před každou jízdou dostatečně odpočatí. Jestli vás čeká dlouhá cesta, klidně si přispěte. Jestli jste několik dní před cestou bujaře oslavovali, organismus může být stále unavený. I když už žádný alkohol v krvi nemáte.

    Během cesty můžete podniknout několik opatření, která vás před spánkem ochrání.

    • Dělejte si pravidelné pauzy. Ideálně každé 2 až 3 hodiny. Protáhněte se a trochu se procvičte.
    • Komunikujte se spolujezdcem. Jestli to jde, střídejte se v jízdě.
    • Poslouchejte podcasty, pořady nebo energické skladby. Vyhněte se monotónní hudbě.
    • Větrejte, používejte klimatizaci. Snažte se, ať je v autě příjemně a svěží vzduch. Horko a vydýcháno vás bude uspávat.

    A když už jsme na cestách, nesmíme zapomenout na jídlo. To by mělo být snadno stravitelné a lehké. Vyhněte se těžkým jídlům. Jak určitě dobře víte, i pořádný nášup uspává. Koukněte se, jaké jídlo připravit na cesty.

    No a jestli cítíte, že už to opravdu nezvládnete, prostě přestaňte řídit. Zařiďte si noc v motelu u cesty. Nebo se na chvíli vyspěte v autě. Potom pokračujte v jízdě.

    Jak již bylo zmíněno, na dlouhých cestách je důležitá vyvážená strava. Vyhněte se těžkým a tučným jídlům, která mohou způsobit ospalost během trávení. Během jízdy byste také měli konzumovat tzv. hydratační potraviny. Mezi ně patří nakrájená zelenina nebo ovoce. Ideální jsou například citrony, protože do nich můžete čas od času kousnout a určitě se vám bude chtít spát. Nezapomínejte také dostatečně pít. Z hlediska pitného režimu je pro vaše tělo nejlepší obyčejná voda. Mějte u sebe dostatek vody a dbejte na to, abyste ji pili včas a pravidelně. Podívejte se na další tipy, jak neusnout za volantem.

    Na kofein a cukr moc nespoléhejte

    Káva, energetické nápoje, zelený čaj a sycené limonády vás sice na chvíli mohou probrat, ale po nějaké době vyprchají. Na to tělo reaguje ještě větší únavou než předtím. Jestli tedy potřebujete dojet do cíle, který je nedaleko, klidně jich využijte. Ale z dlouhodobého měřítka se nejedná o dobré řešení. Tím je opět jenom spánek.

    Ospalec stejně nebezpečný jako opilec?

    Podle studie AAA (AAA Foundation for Traffic Safety, USA) se u řidičů, kterým chybí 2 až 3 hodiny spánku denně, zvyšuje riziko nehody. A to až 4krát v porovnání s řidiči, kteří spí standardních 7 hodin. Ospalý řidič se stává stejně nebezpečným jako řidič, který je pod vlivem alkoholu. Únava zhoršuje pozornost a prodlužuje reakční dobu. Zvládnout smyk a další nebezpečné situace se stává nadlidským výkonem.

    K obdobným závěrům došly i Bořiči mýtů, Mythbusters, Tory Bellaci a Kary Byron, ve své televizní show. Řidiči, kteří předešlou noc probděli, byli za volantem nebezpečnější než ti, co požili alkohol. Hrozil u nich mikrospánek a celkově se zhoršila pozornost.

    Nejčastější dotazy

    Co způsobuje mikrospánek?

    Únava a také monotónní jízda. Podle studií a testů je unavený řidič stejně, nebo dokonce víc, nebezpečný než řidič pod vlivem alkoholu. Právě kvůli riziku mikrospánku a také kvůli zpožděným reakcím.

    Jak se projevuje mikrospánek?

    Ohlašuje se jako běžná únava – zíváním, pálením a bolestí očí, neklidným sezením – protahování, škrábání se atd. Často si všimnete i toho, že se vám neobvykle pohybuje hlava, trochu padá na stranu, uskakuje, cuká atd.

    Jak se vyhnout mikrospánku?

    Nejjistější prevencí je dostatečný spánek a odpočatost. Proti usnutí vás může jistit i spolujezdec, dostatečné větrání, energická hudba nebo pořady v radiu, které udrží vaši pozornost.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *