Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf?
Škoda Octavia je již od svého uvedení na trh, v roce 1996, stala modlou českého národa a pro mnohé se stala představou o ideálním autě, spojující v sobě kvalitní jízdní zážitky, pohodlí, bezpečí, praktičnost a možná i jistou dávku sportovnosti. Mohlo by se zdát, že Octavia si v Čechách žije bezstarostným životem, tak tomu ale ani zdaleka není. Již mnozí z nás pochopili, že Octavia se v České republice dosti přeceňuje a začínají se poohlížet po tom, co nabízí konkurence. A kdo že pro Octavii může představovat největšího nepřítele? Největším sokem Octavie není nikdo jiný než Golf mateřského Volkswagenu. Ten se může zdát v porovnání s Octavií zbytečně drahý, to ale jen na první pohled. Abyste pochopili, co tím máme na mysli, pojďme nahlédnout do ceníků obou zmíněných vozů.
Doby, kdy byla Škoda levnou náhradou Volkswagenů, jsou dávno pryč
Doby, kdy byl Volkswagen v porovnání s mladoboleslavskou Škodovkou nekřesťansky drahý, jsou již dávno pryč. To neznamená, že by se Volkswagen rozhodl jít s cenami níže, naopak, Škoda podražila. Základní variantu Octavie s titěrným motorem 1,2 TSI o výkonu 63 kW si můžete pořídit za 354 900 Kč. Se stejným motorem vychází Golf v základní výbavě o 18 tisíc dráž, konkrétně na 372 900 Kč. Pokud ale porovnáváme další motorizace a výbavové úrovně, váhy se přiklání na stranu Golfu. Například dieselový dvoulitr 2.0 TDI o výkonu 110 kW pořídíte v Octavii ve výbavě Ambition za 563 900 Kč, zatímco Golf s identickým motorem a podobnou výbavovou úrovní pořídíte za 549 900 Kč. Pokud porovnáme základní ceny dvoulitrových dieselů s pohonem všech kol, zjistíme, že koupě Golfu vychází o 22 tisíc výhodněji.
Jak jsou na tom s příplatky?
Prozatím jsme se ale bavili jen o základních cenách, které nejsou vždy tím nejvěrnějším obrazem skutečnosti. Je proto nutno nahlédnout i na ceny příplatkové výbavy. Mohlo by se zdát, že dražší Octavia bude nabízet alespoň vyšší výbavu. To je ale chyba lávky. Golf nabízí již ve výbavě Trendline dvouzónovou klimatizaci, rezervní kolo, systém XDS, palubní počítač, podélné nosiče, elektronická parkovací brzda s funkcí Autohold, kontrolu tlaku v pneumatikách, nebo systém pro rozpoznávání únavy řidiče. U Octavie samozřejmě můžete získat stejnou výbavu, ovšem budete si za ni muset pořádně připlatit. Pokud tedy projdeme výbavu nejlevnějšího Golfu, a pokusíme se spočítat hodnotu stejně vybavené Octavie, zjistíme, že celkem je nutné připlatit navíc téměř 35 000 Kč. Pokud nahlédneme do vyšších výbav, zjistíme, že tento trend má stoupající tendenci ve prospěch německého rivala. Octavia nahání alespoň částečně plusové body u příplatků, kterými jsou například osmnáctipalcová kola, jenž jsou u Škody o 8 000 Kč levnější než u Volkswagenu. Škoda nabízí také navigaci o 1 300 Kč levněji než v případě Volkswagenu, levnější jsou rovněž i bi-xenonové světlomety o 5 000 Kč. Vše ale není tak jednoznačné. Adaptivní tempomat může být v Golfu váš za 12 400 Kč, zatímco Škoda jej do Octavie nabízí za celých 17 000 Kč.
Volkswagen drží trumfy, Octavia sází na pověst
Je to ale logické. Octavia těží v Čechách a na Slovensku ze svého jména. Volkswagen tedy potřeboval, aby zajistil slušnou prodejnost i svého Golfu. Cenová výhodnost ale není jediným esem v rukávu Volkswagenu. Golf Octavii zastíní i co se týče jízdních vlastností. Na ty má velký vliv zadní náprava. Octavia se sice chlubí novou zadní nápravou, ovšem Golf disponuje novou víceprvkovou, které nabízí vyšší komfort i stabilitu během jízdy. Na druhou stranu Octavia zas převyšuje Golf velikostí svého zavazadelníku, což je hodnota, na kterou čeští zákazníci slyší opravdu dobře.
Foto: wikimedia.org