Historie
🕓 3 min

Panamera nebyla první limuzína Porsche

Porsche – revolucionář automobilismu

Pro mnohé je německá automobilka Porsche synonymem pro setrvávání na jednom místě. Vždyť současná generace „devět set jedenáctky“ se od svých předků z minulého století v zásadě příliš neliší. Někomu je trnem v oku i designový styl Porsche, kterého se ve Stuttgartu drží zuby nehty a aplikují jej i na svá SUV, crossovery, limuzíny i hypersporty. Praví automobiloví znalci ale vědí, že automobilka Porsche patří mezi opravdové automobilové průkopníky. Porsche jako první přišlo se supersportem s motorem umístěným za zadní nápravou, postavilo první supersport s přeplňovaným motorem, jako první vypustilo sportovní vůz do pouštních rally, postavilo první hybrid světa a 918 Spyder se chlubí titulem nejrychlejší hybrid, co kdy kroužil po Nürburgringu. Historie Porsche je skutečně obsáhlá. Pojďme se ale podívat alespoň na historii jednoho dnes velmi oblíbeného modelu, jehož kořeny sahají dále, než se zdá.

 

Prapůvod Panamery

Porsche Panamera bylo světu představeno v roce 2009 a dopomohlo automobilce úspěšně dobýt další část automobilového trhu. Mnozí Panameru nazývali zcela revoluční a přirovnávali ji úspěchu, který Porsche zažilo s uvedením první generace Porsche Cayenne. Nápad na postavení čtyřdveřové limuzíny Porsche, se přitom zrodil již v roce 1989. Jednalo se ovšem jen o koncept, což je hlavní důvod proč vůz upadl v zapomnění.

 

V osmdesátých letech se Porsche vezlo na úspěšné vlně, vyvolanou prodejností modelu 928. Aby automobilka dokázala na tyto úspěchy navázat, padlo rozhodnutí o zahájení vývoje čtyřdveřového sedanu na bázi sportovního kupé 928.

 

Inspirace pro další léta

Šéfem tohoto nového ambiciózního projektu byl jmenován Dr. Ulrich Bez. Pod jeho vedením vznikly čtyři prototypy, nesoucí interní označení 932. Design karoserie měl na starosti Harm Lagaay. Ten se při své tvorbě nechal inspirovat hned několika vozy Porsche. Na voze můžeme pozorovat hned několik stylistických podobností s modelem 911. Zároveň můžeme na sedanu, později známém jako Porsche 989 pozorovat několik prvků, které se o několik let později objevily na modelech 993 a 996.

 

 

Šéf inženýr projektu Bez nechal pro model 989 vyvinout zcela nový, vředu uložený motor, který poháněl zadní kola (přesně jako v případě Panamery). Jednalo se o vodou chlazený vidlicový osmiválec, jehož výkon se pohyboval kolem tří set koňských sil.

 

Projekt ukončen

V roce 1991 opustil stuttgartskou automobilku šéf projektu 989, Ulrich Bez. To byla rána nejen pro celou automobilku, ale zejména pro vývoj čtyřdveřové limuzíny, která měla v blízké době zamířit do sériové výroby. Další ranou pro model 989 byl návrat modelu 911 a snížený zájem o model 928 a jeho deriváty. Po několika rozsáhlých studiích se vedení automobilky rozhodlo, že tato doba je pro zahájení prodeje čtyřdveřového sedanu na bázi vozu 928 až příliš nevlídná a celý projekt tak shrnul ze stolu.

 

Panamera konečně kráskou

 

 

Na příchod první sériově vyráběné, čtyřdveřové limuzíny Porsche jsme si museli počkat až do roku 2009. Tehdy svět poprvé oficiálně spatřil novou Panameru (ačkoli její podoba na veřejnost prosakovala již od roku 2007). Není sporu o tom, že Panamera první generace je velice povedeným a úspěšným vozem. Není ale žádným tajemstvím, že krásy Panamera mnoho nepobrala. To je ale nyní pasé. Porsche totiž nedávno představilo zbrusu novou generaci Panamery, která se chlubí o mnoho pohlednější karosérií, inspirovanou nejnovější generací Porsche 911 a Porsche Macan.

 

Foto: Wikimedia.org, Porsche

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *