Elektromobil Vozidlo
🕓 4 min

Plug-in hybrid – jak funguje a komu se vyplatí

Ekologičtější jízda je trendem posledních let a měsíců. Po Evropě se rychle rozmáhají nové elektromobily i nejrůznější hybridy. Řadí se k nim i takzvané plug-in hybridy, které zpravidla využívají kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru. Narozdíl od klasických hybridů je možné je přímo nabíjet ze zásuvky, podobně jako elektromobil. Po městě tedy může každý využívat výhody elektrického pohonu a na dlouhé cesty se pak můžete vydat s klasickým spalovacím motorem.

Emisní normy Evropské unie jsou stále přísnější a automobily stojí před nelehkým úkolem, který se týká snižování produkovaných skleníkových plynů. I to byl jeden z důvodů, proč se BEV, PHEV nebo třeba HEV vlastně začaly vyrábět.

Obsah Zobrazit

    Co je Plug in hybrid?

    Plug-in hybrid (často označovaný jako PHEV, což je zkratka z anglického „Plug-in Hybrid Electric Vehicle“) je typ hybridního automobilu, který kombinuje spalovací motor s elektrickým motorem a baterií, kterou je možné nabíjet z externího zdroje elektrické energie pomocí kabelu. To znamená, že může jezdit na čistou elektřinu po určitou dobu nebo vzdálenost, než se baterie vybije, a poté pokračovat v jízdě s využitím spalovacího motoru.

    Plug-in hybrid je jakýmsi mezistupněm mezi klasickými hybridy a elektromobily. Je velkou konkurencí pro mild hybridy. Mezi nejznámější plug-in hybrid vozy se řadí například VW Golf GTE, Toyota Prius PHEV, BMW i8 nebo Mitsubishi Outlander PHEV.

    Výhody plug-in hybridů

    Užívání plug-in hybridů s sebou nese pozitiva i negativa. Pokud se řidič rozhodne zakoupit klasický plug-in hybrid, může zejména na krátké vzdálenosti jezdit s převážně nabitým akumulátorem. Tím bude produkovat méně emisí a sníží se tím i spotřeba paliva. Řidiči tak mohou v takových případech šetřit nemalé náklady, které se týkají tankování běžných pohonných hmot. Pokud si elektřinu do auta dobijete doma ve své garáži z obnovitelných zdrojů, budou ušetřené peníze ve finále ještě vyšší.

    Další výhodou je také většinou vyšší výkon a větší kapacita baterie oproti klasickým hybridům. Plug-in hybrid je také možné dobíjet z externích zdrojů, stejně jako elektromobil.

    Velkou výhodou plug-in hybridů je také jejich SPZ s písmeny EL. Není tedy potřeba, aby provozovatel vozu měl nějaká jiné speciální oprávnění k parkování. Nemusí si zařizovat trvalý pobyt ani plnit jakékoliv jiné podmínky. To se však může ale do budoucna změnit.

    Nevýhody plug-in hybridů

    Nyní už k nevýhodám, které souvisí zejména s vybitou baterií. V takovém případě totiž roste spotřeba paliva, neboť auto musí s sebou táhnout velmi těžkou techniku. Vybrané plug-in hybridy se zároveň začnou automaticky dobíjet pomocí spalovacího motoru. Kvůli tomu ale vzrostou emise oxidu uhličitého a spotřeba paliva dosáhne i dvojnásobku běžné benzinové jednotky. Vždy ale záleží na konkrétním modelu.

    Vůz zároveň ztrácí svou papírovou dynamiku. Jakmile je baterie vybitá a auto je odkázáno pouze na spalovací motor, negativně to dopadá na celkový výkon, zrychlení i maximální rychlost. Většina plug-in hybridů ani nepodporuje rychlonabíjení a řidiči jsou tak odkázáni na mnohdy velmi pomalý střídavý proud.

    Pro plug-in hybridy je také typické, že jejich akumulátory jsou velmi těžké. Kvůli vysoké celkové hmotnosti vozu se zhoršuje brzdný účinek i chování v zatáčkách. Jako nevýhodu je možné uvést i celkovou průměrnou ujetou vzdálenost na elektřinu. V případě průměrného elektromobilu se vzdálenost blíží zhruba 400 kilometrům, u plug-in hybridů jde ale pouze o čtyřicet až šedesát kilometrů.

    Jaký je nejlevnější plug-in hybrid v Česku?

    Nabídka aut s plug-in hybridním pohonem je v Česku každoročně větší a větší. Tím nejlevnějším plug-in hybridem na českém trhu nyní je městské SUV Renault Captur, jehož základní cenovka aktuálně vychází zhruba na 783 tisíc korun. Nabízí elektronicky ovládanou zubovou spojku, čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor. Meziročně se však jeho cena zvýšila o 60 tisíc korun.

    Pro koho je vhodný plug-in hybrid?

    Plug-in hybrid je ideální pro člověka, který bydlí v rodinném domě s vlastním wallboxem, ze kterého má možnost čerpat elektřinu vyrobenou ze solárních panelů. Během dne najezdí jen pár kilometrů do práce a spalovací motor se tedy skoro ani nedostane do provozu. Pokud ale řidič najezdí za jediný den desítky až stovky kilometrů, měl by se poohlédnout jinde. Baterii by totiž měl věčně vybitou.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *