Stává se to pořád. Jedno světlo nefunguje, druhé svítí napůl, a řidič o tom často ani neví. Možná to zní jako maličkost, ale není tomu tak, právě kvůli špatnému osvětlení můžete přijít nejen o tisíce korun, ale i o body a v krajním případě zůstat stát na místě. Policie totiž bere nefunkční osvětlení velmi vážně.

Vadné světlo? Auto je podle zákona technicky nezpůsobilé!
Jedna prasklá žárovka a problém je na světě!
Zákon č. 341/2002 Sb. totiž mluví jasně. Pokud má vozidlo nefunkční potkávací, brzdové nebo zadní obrysové světlo, považuje se to za závadu ohrožující bezpečnost provozu. A pokud jde o světlo na straně přivrácené ke středu silnice, může policie vaše auto rovnou označit za technicky nezpůsobilé!
Problém ale není jen v tom. Stejně vážně se posuzuje i situace, kdy nelze přepnout dálková světla na potkávací, dále kdy světlomety oslňují ostatní řidiče, nebo když jsou svítilny namontovány či upraveny nelegálně, například svítí dopředu jinou barvou než bílou (s výjimkou žlutých mlhovek) nebo dozadu jinou barvou než červenou.
Zákon pamatuje i na případy, kdy jsou svítilny chybně zapojené, nebo když jsou špatně propojené světelné obvody mezi tažným a přívěsným vozidlem. I to je závada, která může znamenat pokutu a například i zákaz další jízdy.
Jaké vám hrozí pokuty?
Pokud vás policie s nefunkčním světlem zastaví, může vaše vozidlo prohlásit za technicky nezpůsobilé, dále hrozí následující pokuty.
- Pokuta na místě od 2 500 do 3 500 Kč.
- Ve správním řízení od 4 000 až 10 000 Kč.
- A k tomu 6 trestných bodů do bodového systému.
A pokud by vozidlo mělo více závad (např. nesvítí obě světla nebo oslňuje protijedoucí), může policie na místě zabavit osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz) a označit vůz za technicky nezpůsobilý k provozu.
Jak často kontrolovat světla na autě?
Potkávací, dálková, zadní, mlhovky, blinkry… Světel má dnešní auto víc než dost. I když to zní přehnaně, ideálně by se jejich funkčnost měla kontrolovat před každou jízdou. V praxi to ale dělá málokdo. Proto se aspoň občas vyplatí auto obejít a zkontrolovat, jestli všechna světla svítí, jak mají.
Moderní vozy mají určitou výhodu, samy upozorní kontrolkou na palubní desce, když se přestane chovat správně některé světlo. Na palubní desce se většinou rozsvítí kontrolka žluté žárovky. U starších aut to ale poznáte jen pohledem, nebo až ve chvíli, kdy vás na to někdo upozorní.
A zatímco u starších vozidel bývá výměna žárovky jednoduchá záležitost, kterou zvládnete sami během pár minut, u moderních aut s LED nebo složitějšími světlomety už často pomůže jen servis. Výměna tam bývá časově i finančně náročnější, o důvod víc, proč světla pravidelně kontrolovat, než vás to překvapí na silnici.

Jaká světla má auto a k čemu slouží?
Přední část vozu je vybavena celou řadou světel: patří sem tlumená (potkávací) světla, dálková světla, světla pro denní svícení, obrysová světla, mlhovky a také směrová světla, která najdete nejen v nárazníku, ale často i v zrcátkách.
Zadní část vozu toho má neméně – brzdová světla (včetně centrálního), obrysová světla, směrová světla, osvětlení registrační značky, zadní mlhové světlo a couvací světla, která pomáhají nejen při parkování, ale také upozorňují okolí, že se chystáte couvat.