Prasklá hlava motoru – jak se projevuje a jak problém řešit?

Postrach pro řidiče. Tak přesně to je prasklá hlava válců motoru, která se řadí mezi nejzávažnější mechanické poruchy u aut vůbec. V tomto článku se proto podíváme na to, jaké jsou možné příčiny prasknutí hlavy válců a jak se tato potíž v praxi přímo projevuje. Odhalíme i možnosti řešení a předběžný finanční rozpočet.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Hlava motoru je jednou z klíčových součástí každého vozidla se spalovacím motorem. Jde také o jeden z nejvíce citlivých a namáhaných komponentů, a to nejen mechanicky, ale i po teplotní stránce. Když dojde k prasknutí hlavy motoru, může to způsobit vážné problémy s funkčností a tato potíž tak vyžaduje okamžitou pozornost. Pokud není problém řešen včas, mohou se na něj následně nabalit i další nesnáze. 

    Příčiny prasknutí hlavy motoru

    Prasklá hlava motoru může nastat z několika důvodů a ty nejčastější jsou uvedeny níže. Odborné servisy často říkají, že vůbec nejčastěji praská hlava válců kvůli přehřátí a nedostatečnému chlazení, a i proto by měl řidič motorový prostor ve svém voze pravidelně kontrolovat. Díky tomu může předejít větším opravám i finančním výdajům.

    • Přehřátí motoru. Vysoké teploty mohou podle odborníků způsobit, že se kovová hlava motoru rozpíná a následně se smršťuje, což vede k mikrotrhlinám, a nakonec i ke skutečnému prasknutí celkové hlavy válců.
    • Problémy s chlazením. Nedostatečné chlazení motoru nebo nesprávná hladina chladicí kapaliny mohou vést k přehřátí a tím i k prasknutí hlavy.
    • Korozní poškození. Oxidace a koroze mohou po čase oslabit kov hlavy motoru, což rovněž zvyšuje riziko prasknutí hlavy válců.
    • Dlouho neřešené závady těsnění hlavy motoru. Těsnění hlavy motoru odděluje komoru spalování od chladicího systému. Jeho poškození nebo nesprávná instalace může způsobit únik chladicí kapaliny do válců, což zvyšuje tlak a teplotu a může vést ke skutečnému prasknutí hlavy.
    • Konstrukční vady jako třeba špatně tvarované kanálky, vlivem čehož dochází k nedostatečnému oběhu chladící kapaliny.

    Jak poznat prasklou hlavu motoru

    Existuje několik možností, díky kterým můžete snadno zjistit, že hlava vašeho motoru praskla. Po konzultaci s odborníky jsou v tomto článku uvedeny ty nejčastější, možných indicií ale může být v praxi samozřejmě mnohem víc.

    • Ztráta chladící kapaliny. Pokud vaše vozidlo pravidelně ztrácí chladící kapalinu a nejsou viditelné žádné úniky, může to být známka, že chladicí kapalina uniká do motoru prostřednictvím praskliny v hlavě motoru.
    • Bílý dým z výfukového potrubí. Prasklá hlava může způsobit, že chladicí kapalina vstoupí do válců a spálí se, což může vést i ke vzniku bílého dýmu ve výfukovém systému. Pokud tedy třeba před sebou vidíte vůz s typickým bílým výfukovým dýmem, je velmi pravděpodobné, že se jeho vůz potýká s prasklou hlavou motoru.
    • Zvýšená teplota motoru. Prasknutí hlavy může způsobit, že motor se rychle přehřeje. Pokud vám tedy přijde, že v motorovém prostoru je větší teplo, než by mělo, může za tím být právě i prasklá hlava motoru.
    • Znečištěný oleje. Únik chladící kapaliny do oleje může způsobit změnu barvy a konzistence motorového oleje. Jestliže váš olej tedy mění strukturu, konzistenci nebo třeba barvu, mějte se na pozoru a poraďte se s odborníky, jestli to náhodou nesouvisí s prasklou hlavou motoru.

    Jak řešit prasklou hlavu motoru

    Pokud máte podezření, že vaše hlava motoru praskla, je důležité jednat co nejdříve. Ignorování tohoto problému může způsobit další poškození a zvýšit náklady na opravu. Zde je několik možností, jak s tímto problémem naložit.

    • Oprava hlavy motoru. V některých případech je možné prasklinu na hlavě motoru opravit. To může zahrnovat svařování nebo použití speciálního těsnění, aby se problém vyřešil.
    • Výměna těsnění hlavy motoru. Pokud prasklina vznikla kvůli problémům s těsněním hlavy motoru, je možné provést výměnu těsnění, což může být relativně levná oprava. Záleží ale samozřejmě na voze, lokalitě, konkrétním servisu i typu motoru. 
    • Výměna celé hlavy motoru. V případech vážnějšího poškození hlavy motoru může být nejlepší volbou její úplná výměna za novou.

    Myslete každopádně na to, že všechny výše uvedené možnosti opravy či výměny by měly být prováděny ze strany profesionálního servisu. Laický přístup k problému by potíže mohl ještě zhoršit, a proto jej důrazně nedoporučujeme. 

    Vyplatí se výměna prasklé hlavy nebo je lepší to radši opravit?

    Rozhodnutí o výměně nebo opravě hlavy motoru závisí na závažnosti poškození, stáří vozu a nákladech. Pokud je hlava motoru již léta stará a má za sebou několik stovek tisíc kilometrů, může být rozumnější volbou výměna za novou. V opačném případě, pokud je poškození menší a auto je v dobrém stavu, nemusíte se bát ani opravy.

    Rozhodnutí o výměně nebo opravě je každopádně velmi subjektivní a rozhodnout byste se měli i po dohodě s odborným servisem, který bude mít takovou opravu na starosti.

    Kolik stojí oprava prasklé hlavy

    Ceny opravy nebo výměny hlavy motoru se liší v závislosti na značce a modelu vozidla, závažnosti poškození, lokalitě i servisu. Je ale každopádně potřeba myslet na to, že výměna prasklé hlavy se řadí mezi nejvíce náročné servisní úkony vůbec. Samotný díl je velmi drahý, a i na vrakovištích se jeho cena pohybuje v řádu několika tisíc korun. Výměna či oprava hlavy je zároveň velmi časově náročná, a proto se vám případně taková oprava citelně prodraží. U menších a starších automobilů se může jednat o částky mezi 10 a 20 tisíci korun. U větších a novějších motorů se částka může vyšplhat až k 50 tisíci korun.

    Jak se liší prasklé těsnění od prasklé hlavy motoru?

    Prasklé těsnění hlavy motoru a prasklá hlava motoru jsou dvě různé věci, a to i přesto, že mohou mít podobné symptomy.

    Těsnění hlavy motoru odděluje komoru spalování od chladícího systému. Pokud praskne, může to vést k úniku chladicí kapaliny do válců motoru. Jde ale o relativně běžný problém a může být vyřešen pouhou výměnou těsnění. Prasklá hlava válců je mnohem vážnější problém, který může vyžadovat opravu nebo výměnu celé hlavy motoru. Jde tedy o finančně i časově náročnější závadu, která umí velmi potrápit řidiče, peněženku i odborný servis.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *