Tankování zná dokonale každý motorista. Jednou za čas prostě klesne hladina pohonných hmot pod příjemnou hranici a je potřeba navštívit čerpací stanici. Tam si ve většině případů vybíráte mezi naftou a benzínem. Jenže určitě víte, že čerpacích pistolí je tam hned několik, i když si vlastně vybíráte mezi dvěma druhy paliva. Je tomu tak proto, že v případě benzínu i nafty si můžeme vybrat mezi klasickou verzí a prémiovou "aditivovanou" variantou.
Která paliva se aditivují?
Pohonné hmoty se samozřejmě aditivují již při výrobě, aby splňovaly různé požadavky i normy. Aditiva jsou schopny velice výrazně upravit vlastnosti paliva, ale jsou také pro výrobce paliv velice drahé. Proto jsou pohonné hmoty aditivovány tak, aby zvládly projít kontrolou. V takové podobě je následně tankujeme. Množství renomovaných sítí čerpacích stanic ale nabízí i speciální možnosti, kterými jsou právě takzvaná prémiová paliva s větší příměsí aditiv. Zmínit můžeme například Shell, MOL nebo Benzinu.
Tip: Aktuální ceny benzínu a nafty
Proč se pohonné hmoty aditivují?
V případě prémiových paliv můžete tedy natankovat upravené pohonné hmoty, které mají (nebo by měly) mít lepší vlastnosti a označovány bývají nějakým obchodním názvem, které je od klasických paliv odliší. Ty mívají nízký obsah přidaných aditiv, jichž stačí klidně 0,3 ml na litr paliva a znatelně změní vlastnosti. V případě prémiových paliv se dostaneme do úplně jiných čísel. Vysoce aditivovaná nafta či benzín obsahuje klidně i 3 ml aditiv na litr nafty. Přesné množství a složení jsou výrobním tajemstvím výrobců.
Prémiová paliva na našich benzínkách
Znát můžete například Verva Diesel od Benziny, u MOL je to prémiová nafta EVO Diesel+ a OMW nabízí MaxxMotion Diesel. Poslední dva zmínění výrobce používají velice kvalitní základní složky, při jejichž výrobě jsou využívány nákladné postupy. Cetanové číslo takové nafty je až 60, přičemž obyčejná nafta se pohybuje kolem 51. Velkou výhodou je fakt, že neobsahují biosložku a méně pění. V neposlední řadě se vyjímají svou odolností vůči mrazu, tudíž jsou skvělé jako zimní nafta. Zmínit musíme i prémiový benzín 95 Shell V-Power Nitro+.
Bude vás zajímat: Kde tankovat naftu bez biosložky?
Co očekávat při tankování prémiových paliv?
Přidaná aditiva u nafty výrazně zlepší mazivost, což sníží zátěž na vstřikovače. Důležité je ale zlepšení spalování, což se pozitivně odrazí na projevu motoru a vylučovaných spalinách. U prémiových benzínů je též potvrzena čistící vlastnost a jsou tak schopny zbavit váš motor usazeného karbonu (do určité míry), což má za následek navrácení výkonu motoru, čistší chod a nižší spotřebu. Prémiová paliva obecně brání usazování ve vstřikovacích tryskách, zlepšují průběh spalování a brání usazování karbonu ve výfukovém traktu. Díky tomu se sníží pravděpodobnost zatuhnutí regulace turba, což je častý problém u moderních naftových motorů.
Čemu věřit?
Proto se setkáte s názory, že někdo okamžitě po natankování cítí, jakoby mu přirostly další válce. Je to pouze pocit. Vyčistění motoru není okamžité, a většinou budou potřeba čtyři nádrže aditivovaného paliva. Zmínit je potřeba i vysokooktanové benziny, jako jsou Benzina Verva 100, Shell V-Power Nitro+ Racing a OMW MaxxMotion 100+. Už podle oktanového čísla jde poznat, že se jedná o závodní benzíny, ale natankovat je můžete i do klasického auta. Ani tady ale nečekejte zvýšení výkonu, ale spíše čistější motor. Jejich výhodou je, že neobsahují etanol, který na sebe váže vodu, tudíž je to vhodné palivo pro zazimování. U aut se stářím kolem 14 si řídící jednotka nedokáže poradit s rozdílnými vlastnosti tohoto paliva, jelikož má vyšší odolnost proti detonačnímu spalování.
A co aditiva do nafty?
Většina z prodejců přidává do prodávané motorové nafty bio příměsi. Ty sice snižují množství vypouštěných emisí, ale bohužel mají negativní dopad na chod motoru samotného. Snadno se tak dá říct, že biosložka opět snižuje kvalitu tankované nafty, Největšími problém je tvoření zvýšeného množství usazenin v nádrži, snížením provozuschopnosti motoru během chladných zimních měsících či zvýšené riziko ucpání palivového filtru. Kvalitní aditiva do nafty jsou schopny do určité míry potlačit negativní vlivy této složky a vylepšit celkové vlastnosti. Více se dočtete ve článku: Jaká aditiva do nafty používat a jak je vybrat?
Často opomíjená aditiva do benzínu
Aditivovat samozřejmě můžeme i benzín. K tomu se v poslední době přiklání více a více řidičů. V dřívějších dobách byl totiž benzín bez biosložek, míval i vyšší oktanové číslo a neopomeňme také to, že byl kladen menší důraz na emisní normy. Aditiva do benzínu jsou schopné bojovat s negativním vlivem biosložek a navíc čistí palivovou soustavu, spalovací prostor i výfukový systém. Aditiva do benzínu proto doporučujeme používat hlavně z preventivních důvodů.
" ["post_title"]=> string(70) "Prémiová paliva: Spíše než vyšší výkon čekejte něco jiného" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(57) "premiova-paliva-spise-nez-vyssi-vykon-cekejte-neco-jineho" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-23 11:53:42" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-23 09:53:42" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=15817" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [1]=> object(WP_Post)#14916 (24) { ["ID"]=> int(12081) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2020-11-08 08:52:59" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2020-11-08 07:52:59" ["post_content"]=> string(9267) "Zima s sebou přináší mínusové teploty a na ty se musí připravit také majitelé dieselů. Ti by měli do nádrže natankovat zimní naftu. Ta disponuje odpovídajícími vlastnostmi, abyste se nedostali do potíží. Krutá zima totiž dokáže být na auta pořádně náročná a ani diesely nejsou trápení ušetřeny. Před zimou nestačí pouze přezout na zimní pneumatiky, doplnit zimní výbavu do kufru a dolít nemrznoucí kapaliny. Zklamat vás totiž může letní nafta v nádrži.
Zamrzlá letní nafta v nádrži dokáže zkazit den
Vy byste tak po otravném škrabání sedli do auta a při startování se nic neděje. Říkáte si, že to přece není možné. Auto ještě včera fungovalo bez problému a podle točení startéru je v pořádku i autobaterie. Problém je ale v nádrži, kde máte místo zimní nafty stále letní, která "ztuhla". Letní nafta je v čerpacích stanicích až do 30. září a teprve v období 1. října až 15. listopadu ji vymění nafta třídy D s filtrovatelností do -10 stupňů Celsia. Vlastníky benzínových vozů nic takového netrápí, jelikož benzín má bod tuhnutí až pod -40 stupni.
Co je to ona filtrovatelnost nafty?
Takzvaná filtrovatelnost je vlastnost nafty, která má obrovský vliv na to, jestli ráno v mrazech vůbec nastartujete. Nafta totiž v nízkých teplotách tuhne a může se stát, že neprojde palivovým filtrem automobilu. Tento test se simuluje sítem, které má stejné vlastnosti jako filtr. Jiř při teplotě kolem -7 stupňů Celsia se může nafta srážet a tvořit krystalky. Ty mohou následně ucpat palivovou soustavu a vy se nikam nedostanete.
V zimě tankujte plnou nádrž
Svému autu můžete také pomoci tím, že jednoduše natankujete plnou nádrž. Mnozí tankují po stovkách a brání se tím, že jezdí krátké vzdálenosti. Pokud totiž necháte auto s trochou nafty odstavené na delší dobu v mrazu, tak mohou přijít potíže. V poloprázdné nádrži se snadno kondenzuje pára, jež může zamrznout. Tyto krystalky ledu (tudíž vody) nejsou pro vůz nic dobrého. Negativně ovlivní chod motoru a mohou ucpat nejrůznější hadičky a podobně. Pokud natankujete plnou, tak je pravděpodobnost kondenzace vodních par výrazně nižší.
Kde se tedy zimní nafta tankuje?
Většina sítí čerpacích stanic se snaží, aby zimní naftu nabízely již 1. prosince. Tohle rozhodnutí není nijak ovlivněno teplotami. Zimní nafta už se do stanic dováží od poloviny listopadu, aby se do prosince důkladně propláchly skladovací nádrže a kompletní systém. Díky tomu máme jistotu, že od 1. prosince tankujeme naftu, která má filtrovatelnost až do -20 stupňů Celsia. Bez jakýchkoliv obav si tak můžete zajet k tankovacím stanicím Benzina, EuroOil a Shell. Existuje i takzvaná arktická nafta třídy 2, jejíž filtrovatelnost je až do -32 stupňů Celsia. U každé benzínky ji ale nenajdete a prodává se pouze v místech, kde se takové teploty očekávají. Prémiové aditivované nafty jsou výborné v tom, že díky aditivaci je jejich filtrovatelnost nesmírně lepší a je tak vhodná do teplot až -35 stupňů Celsia.
4 druhy nafty
- Od 15. dubna do 30. září tankujeme naftu třídy B, které se také říká letní. Její filtrovatelnost je kolem 0°C.
- Od 1. října do 15. listopadu a od 1. března do 15. dubna se prodává nafta třídy D s udávanou filtrovatelností -10°C.
- Od 1. prosince. do 28. února je pro nás na čerpacích stanicích nachystána zimní nafta třídy F s filtrovatelností -20°C.
- V některých lokalitách se nabízí také arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností - 32 °C.
Kdy přidat zimní aditivum do nafty?
Pokud vám v nádrži po letním období zůstane letní nafta či nafta přechodová, tak ji vylévat samozřejmě nemusíte. Dotankujte ji naftou zimní a po promíchání by to již mělo být v pořádku. Pokud máte pochybnosti o míchání zbytku letní nafty s nově natankovanou zimní, tak můžete do nádrže přidat aditiva do nafty. Na každé čerpací stanici můžete koupit "Super diesel aditiv zimní". Potřebné množství vypočítáte podle množství nafty a v nejlepším případě aditivum v nádrži rozmíchejte přitankováním nafty. Na aditivum do nafty musíte myslet předem. Zimní aditivum do nafty zamrzlou naftu v nádrži rozpustit nedokáže a vám nebude zbývat nic jiného, než počkat na povolení. Během extrémních mrazů se prodává také takzvaná arktická nafta. Ta disponuje filtrovatelností až do -32 stupňů Celsia. U nás se ale prodává jen krátkodobě.
" ["post_title"]=> string(67) "Kde se tankuje zimní nafta - Je potřeba zimní aditivum do nafty?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(26) "kde-se-tankuje-zimni-nafta" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:24:51" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:24:51" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=12081" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [2]=> object(WP_Post)#14902 (24) { ["ID"]=> int(15694) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2020-11-02 14:40:39" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2020-11-02 13:40:39" ["post_content"]=> string(13394) "Teploty se pomalu ale jistě dostávají k minusovým hodnotám a je tedy na čase udělat kontrolu vozu před zimou. Běžně to znamená přezout na zimní pneu, přebít autobaterii a natankovat zimní naftu. Často přehlížená, ale neméně důležitá, je kontrola hladiny nemrznoucích směsí. Přitom to může mít vážné důsledky. Nemrznoucí směs najdeme nejen v chladiči vozu, ale před zimou by v nádrže ostřikovače neměla též chybět zimní nemrznoucí směs.
Co je to chladící kapalina a k čemu se používá
Co je to chladící kapalina a k čemu se chladící kapalina motoru používá? Chladící kapalina nebo také jako nemrznoucí směs je speciální kapalina, která předchází přehřátí a chladí motor. Kapalina se při své cestě motorem ohřeje teplem produkovaným při chodu motoru a následně se dostane do chladiče, kde své teplo odevzdá a ochladí se.
V případě použití špatné směsi může ve vašem vozidle dojít ke korozi, usazeninám či dokonce prasknutí bloku motoru. A proto obyčejná voda z kohoutku tak nepřichází v úvahu. Z toho důvodu se používají speciální chladící směsi, které obsahují speciální příměsi pro ochranu motoru a proti zamrznutí. Chladící kapalina se vyrábí buď z etylenglykolu nebo propylenu, dále vody a některých dalších ochranných přísad.
Jak se kontroluje chladící kapalina?
Hladinu chladící směsi můžete velice snadno zkontrolovat. Stačí otevřít kapotu auta a najít expanzní nádržku. Na jejím boku jsou dvě linky určující ideální hladinu směsi. Pokud budete nádržku otevírat, tak si dejte obrovský pozor, aby byla chladící směs studená. Podle označení "expanzní" je jasné, že je v ní tlak. Mohla by vám tak do obličeje vystříknout voda o teplotě 90 stupňů Celsia.
U každého auta je potřeba jednou za čas chladící směs doplnit. Rozumný úbytek je přirozený jev, kterému se dá vyhnout jen velice těžce. Pokud ale kapalinu doplňujete třeba na týdenní bázi, tak je něco špatně. Snažte se najít jakoukoliv netěsnost v okruhu, Můžete zkusit zkontrolovat i víčko oleje, jestli se na něm ze spodní strany nedělá výparek. Pokud ano, tak se chladící kapalina vlivem prasklého těsnění či jiného poškození dostává do oleje a je připraveno na velké problém. Navštivte proto okamžitě servis.
Jak vybrat správnou chladící kapalinu?
V případě potřeby doplnění se nejspíš vydáte do obchodu s auto-moto potřebami či na benzínku. Tam zjistíte, že se nejčastěji vyrábějí v barvách červená/růžová, modrá a zelená. Opomenout nesmíme ani průhlednou Stabil pro stará auta. Výběr podle barvy je možný, ale ne zcela přesný. Je totiž pouhou příměsí a ne vždy se modrá bude kamarádit s modrou. Autu byste dokonce mohli i uškodit a při smíchání špatných kapalin by se mohla vytvořit emulze a dojít k přehřátí.
A proto je nejdůležitější výběr správné chladící kapaliny, aby byla zajištěna perfektní ochrana vašeho motoru. Máte několik možností, jak chladící kapalinu vybrat:
- Použijte chladící kapalinu schválenou přímo od automobilky vašeho vozidla.
- Hledejte informace o správné chladící kapalině v manuálu vašeho vozidla.
- Další možností je víčko chladiče nebo přepadová nádržka, která vám ukáže, jakou barvu chladící kapaliny v autě momentálně máte. Avšak znečištěná chladící kapalina může libovolně měnit barvu nebo majitel před vámi mohl použít nesprávnou kapalinu do vašeho vozidla.
- Poslední možností je navštívit automechanika, který vám s výběrem té správné chladící kapaliny jistě pomůže.
Jak na to jít správně?
Pokud si nejste jisti s druhem kapaliny, tak nikdy nemůžete šlápnout vedle s kapalinou schválenou přímo automobilkou. V manuálu hledejte něco jako u automobilky Renault označení 41-01-001/-T, u Kia a Hyundai specifikaci Hyundai MS 591, v případě VW a Škoda TL-774-J G13 a takový Ford vyžaduje WSS-M97B44-D. Tyto informace se nacházejí v každém manuálu k automobilu. Označení a terminologie se u různých výrobců mění a když se podíváme na růžovou kapalinu u koncernu Volkswagen, tak jí odpovídající tři různé chladící směsi. Podle informace na obalu zjistíte, do jaké teploty je jisté, že chladící kapalina nezamrzne. Pokud si koupíte koncentrát, tak ho zřeďte dle instrukcí s destilovanou vodou.
Jak často měnit chladící kapalinu?
Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Většinou to záleží na typu vašeho vozidla. Obecně se doporučuje vyměnit kompletně celou chladící kapalinu každých 3-5 let. Avšak se odborníci nejvíce shodují, že pro bezpečnost vozidla je to každé 2 roky. Chladící kapalina se zahřívá, ochlazuje, tudíž to po čase vede ke změně vlastností kapaliny. Informace o výměně byste měli také najít v návodu k obsluze vašeho vozu.
Chladící kapalinu je nutné vždy vyměnit kompletně celou. To znamená vypustit chladící kapalinu a poté znovu celý chladící systém naplnit. Tím se odstraní všechny nečistoty a rez, které by mohly chladící systém ucpat.
Podívejte se na náš článek, když kontrolka chladící kapaliny svítí červeně, co dalšího hrozí při jejím nedostatku nebo naopak vysoké teplotě.
Co je to zimní kapalina do ostřikovačů
Při přípravě vozidla na zimní měsíce nezapomeňte také na kontrolu a doplnění zimní kapaliny do ostřikovačů. Je v zimě obrovsky důležitá nejen pro auto, ale i pro vaši bezpečnost. Její kvalita a schopnost očistit sklo má obrovský vliv na to, kolik toho na silnici vlastně vidíte.
V létě je vhodné do nádobky lít letní směs, jež většinou bývá žlutá. Naopak v zimě by mohla tato kapalina způsobit velké problémy, jelikož neobsahuje přísadu proti zamrznutí. Před zimou je tedy potřeba letní směs vypotřebovat a dolít směs zimní.
Takové zamrznutí a poškození čerpadla ostřikovačů přitom může být nepříjemně drahá oprava. V zimních plískanicích by se vám toto opomenutí mohlo stát osudným, neboť výhled čelním sklem by po rozmazání nečistot byl prakticky nemožný.
Jak vybrat správnou zimní směs do ostřikovačů?
Před zimou je tedy potřeba letní směs vypotřebovat a dolít novou zimní směs. Poznáte ji podle modré barvy a zápachu po ethanolu nebo methanolu. Mnozí výrobci si proti zákonům pomáhají nebezpečným methanolem nebo acetonem. I ty mají na ostřikovací aparaturu negativní vliv, který můžete zmírnit rozředěním destilovanou vodou. Bývají vyráběné i pro teploty hluboko pod -20 stupni Celsia.
Přečtěte si také článek: Co s letní kapalinou v ostřikovačích?
" ["post_title"]=> string(71) "Chladící kapalina a zimní směs do ostřikovačů. Zima se blíží!" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(16) "nemrznouci-smesi" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-12-29 15:18:18" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-12-29 14:18:18" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=15694" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Post)#14903 (24) { ["ID"]=> int(8123) ["post_author"]=> string(2) "10" ["post_date"]=> string(19) "2020-11-01 06:20:08" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2020-11-01 05:20:08" ["post_content"]=> string(6842) "Více než padesát procent všech vozů, které se pohybují na našem území využívají dieselové motory. Majitelé těchto vozů v posledních letech stojí před nelehkým rozhodnutím. „Využívat nebo nevyužívat aditiva do nafty?“ O tom, co vůbec aditiva jsou, jak se dělí a jak se využívat, to se dozvíte v následujících článcích.
Co jsou to aditiva do nafty?
Pojem „aditiva“ označuje chemické látky, které jsou přidávány do pohonných hmot, zejména do nafty, za účelem zlepšení jejích funkční a provozní vlastnosti.
Proč aditiva využívat?
Využívání aditiv v posledních letech souvisí především ve vztahu s kvalitou prodávané motorové nafty na českých čerpacích stanicích. Z oficiálních průzkumů vychází, že její kvalita se drží dlouhodobě na úrovni, odpovídající nastaveným normám. Pokud se ovšem objeví problém, bývá většinou významných rozměrů. Zároveň je třeba si uvědomit, že ačkoli prodávaná motorová nafta odpovídá současným zákonným normám, ty již dávno neodpovídají nárokům moderních motorů. Například norma, určená pro mazivost nafty, absolutně neodpovídá současným potřebám agregátům se vstřikováním Common Rail. Většina z prodejců se bohužel snaží dodržovat pouze zákonem stanovené normy. Většina prodávané motorové nafty také dnes obsahují bio příměsi. Ty sice snižují množství vypouštěných emisí, bohužel mají negativní dopad na chod motoru samotného. V konečném důsledku tak z pohledu motoristy biosložka opět snižuje kvalitu tankované nafty, zejména pokud je nafta s touto složkou skladována déle než tři měsíce. Největšími problémy nafty s biosložkami je tvoření zvýšeného množství usazenin v nádrži, snížením provozuschopnosti motoru během chladných zimních měsíc nebo zvýšené riziko ucpání palivového filtru. Kvalita nafty také padá nevhodnou manipulací, přepravou a skladováním, kdy se do ní mohou dostat škodlivé příměsi.
Dělení, využití a pozitiva aditiv
Veškeré tyto problémy, spojené se sníženou kvalitou motorové nafty řeší přípravky, známé jako aditiva do nafty. Ty přidáváme přímo od palivové nádrže vozu. Aditiva do nafty dělíme dle jejich použití na zimní a letní. Zimní aditiva do nafty se většinou od těch letních liší pouze v množství látek, ovlivňující bod, kdy začíná nafta tuhnout. Aditiva zvyšují cetanové číslo nafty. To udává kvalitu spalování motorové nafty. Čím je číslo vyšší, tím je spalování nafty efektivnější, dochází k lepšímu startování a postupnému nárůstu výkonu motoru, při snížení spotřeby. Aditiva také působí jako čistič vstřikovacího systému paliva od usazenin a ochraňují prostor motoru před vznikem nových usazenin. Výhodou aditiv je také redukce pěnivosti nafty v palivové nádrži, což vede k usnadnění tankování. Opomenout nesmíme ani vliv na odstranění koroze, bráněná vzniku další.
Kde aditiva pořídím?
Aditiva lze zakoupit ve specializovaných internetových i kamenných obchodech. Aditiva jsou ale i povinným prodejním sortimentem každé kvalitní čerpací stanice. Mezi známé společnosti, vyrábějící aditiva patří VIF nebo Castrol. Cena aditiv se pohybuje od 90 po 500 Kč. Cenu ale nelze brát jako hlavní ukazatel kvality. Některé přípravky jsou totiž určeny k použití pouze pro několik litrů nafty, zatímco jiné vám vystačí až na 500 litrů nafty. Na základě ceny se tedy rozhodně nedá určit, která jsou ta nejlepší aditiva do nafty, pro váš motor.
Foto: Pexels.com
" ["post_title"]=> string(50) "Jaká aditiva do nafty používat a jak je vybrat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(30) "jaka-aditiva-do-nafty-pouzivat" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-08 10:34:09" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-08 08:34:09" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(27) "https://autotrip.cz/?p=8123" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "1" ["filter"]=> string(3) "raw" } [4]=> object(WP_Post)#14917 (24) { ["ID"]=> int(13230) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2019-03-20 16:48:20" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-03-20 15:48:20" ["post_content"]=> string(5127) "V dnešní době má s vlečením auta zkušenosti jen malé procento řidičů. Většinou se totiž nouzové situace řeší rychlými odtahovými službami. Může se ale stát, že bude vlečení bezodkladně potřebné a je několik věcí, které byste měli vědět. Pojďme se tak podívat na několik užitečných rad. Vlečení nepojízdného vozu za autem udělají bezpečnější a snadnější.
Důležitá je komunikace
Klíčová je souhra obou řidičů. Vlečení zahrnuje dva pohybující se vozy a v případě nedorozumění se mohou srazit. Dojít k tomu může při rychlém brzdění nebo při neočekávaném zatáčení. Před samotným odjezdem se domluvte na trase a na znameních. Ty jsou důležité právě pro oznámení změny plánu. Mohlo by to skončit nejen jedním nepojízdným vozem, ale i dvěma. Mějte totiž na paměti, že ani ve vlečeném voze není legální držet telefon v ruce. Vyřešit to může handsfree souprava.
Obecné rady jak táhnout automobil
Během jízdy je důležité konstantní napnutí lana. Předejdete tak poškození a cukání. Maximální rychlost během tažení automobilu je stanovena na 60 km/h a nesmí se dít na dálnici. U vlečeného automobilu je důležitá schopnost brzdit a zatáčet. V opačném případě je neřiditelné a je potřeba řešit přivolání odtahové služby. To stejné platí u vozů s propadlou STK, nepřihlášení nebo bez značek. Pro ty je potřeba sehnat podvalník. Při vlečení nebrzdícího vozu na tyči musí být pohotovostní hmotnost vlečného vozidla vyšší než vlečeného.
Jak tedy na to?
Každý vůz by měl být vybaven tažným okem vepředu i vzadu. U novějších vozů je budete muset ručně našroubovat a najdete je v kufru. Dejte si pozor na opačný závit. Auta tedy spojíme vlečným lanem. To musí být delší než 2,5 metrů a kratší než 6 m. Lano provlečte okem a zajistěte kolíkem. Mělo by také být vybaveno červeným praporkem o velikosti 30x30 cm. Tažný vůz musí standardně svítit a za zadní okno taženého vozu uložte výstražný trojúhelník. Nikdy nezapínejte varovná světla, jelikož znemožní využití blinkrů.
Tažené vozidlo následně odbrzděte a zařaďte "neutrál". V případě automatické převodovky zapněte zapalování zařaďte "N". V určitých případech bude potřeba povolit pojistku automatické převodovky. Během jízdy mějte na paměti horší akceleraci a také horší výrazně brzdění. Projíždění křižovatek na poslední chvíli tedy nepřipadá v úvahu a počítejte také s horším výhledem z tažného vozu.
Ne všechna auta mohou vléct bez problému
K některým vozům se vážou také omezení. Ty jsou způsobené konstrukcí vozu, který má funkci vlečného. Ukažme si to na příkladu. Vozidla s automatickou převodovkou mohou táhnout maximální rychlostí 50 km/h. Omezená je také vzdálenost. Tyto důležitá čísla najdete v manuálu automobilu.
Foto: BezpečněNaCesty.cz
" ["post_title"]=> string(63) "Jak správně táhnout automobil a předejít dalším škodám" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(54) "jak-spravne-tahnout-automobil-a-predejit-dalsim-skodam" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-08 10:15:27" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-08 08:15:27" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=13230" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [5]=> object(WP_Post)#14918 (24) { ["ID"]=> int(12714) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2019-02-08 14:34:10" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-02-08 13:34:10" ["post_content"]=> string(8954) "Značení paliv bylo pár let zpátky na půdě Evropské unie sjednoceno. Cestování po Evropě je díky tomu hned snazší. Víte, jaké symboly ukazují na jaká paliva? Zjistěte, co hledat a jak se nesplést!
V roce 2018 se v rámci Evropské unie sjednotilo značení paliv. Až se vám při cestě na dovolenou rozsvítí hladové okénko, nemusíte panikařit. Symboly jsou totiž stejné jako u nás v Čechách. Ať už jedete na služební cestu do Rakouska nebo křižujete s partnerkou Španělsko. Poradíme, jak se v tom vyznat a na čerpací stanici natankovat vždy to, co potřebujete.
V hlavní roli tvary a písmenka
Paliva jsou rozdělená do tří skupin. Jednotlivé skupiny jsou od sebe přehledně odlišené geometrickými tvary.
- Naftová paliva jsou označena čtvercem a písmenem B (pro parafinovanou naftu je označení XTL),
- benzínová paliva najdeme v kruhu s písmenem E
- a plynná paliva jsou pak v kosočtverci s příslušným označením druhu.
Mám benzínové auto
Pokud jste byli zvyklí na označení Natural 95, tak si stačí zapamatovat E5, což je symbol, který ho nahradil.
Řekněme si také, co tyto dva alfanumerické znaky znamenají. První je tedy E, což je počáteční písmeno slova ethanol. To je čistý líh, který se získává kvašením z rostlinných zdrojů.
Druhý znak je číslo 5. Ten značí podíl biosložky v palivu, který je tedy v tomto případě 5 %. E5 postupně nahrazuje E10 coby ekologičtější alternativa. Podíl biosložky je 10 %. Na symbol E10 narazíte hlavně u nadstandardně aditivovaných benzinů, které spadají do kategorie benzinů 98 a vyšších.
Problémem je, že tato ekologičtější paliva dělají problémy majitelům starších aut. Jejich motory nemusí být pro E10 homologované a mohou se dostavit technické potíže. Vyřešit by to mělo používání dražších prémiových paliv.
Určit přesně modelové roky, jichž se to týká, není možné. Automobilka Škoda ale uvedla, že E10 rozhodně není vhodné pro Felicie.
Potom tu máme ještě E85, což je další ekologicky šetrná pohonná hmota. Skládá se z 85 % z ethanolu a 15 % Naturalu 95. E85 zajistí nižší emise a vyšší výkon.
Mám naftový motor
V tomto případě tedy hledejte čtverec s písmenem B a číslem. Ptáte se proč zrovna písmeno B? Vždyť ve slovech nafta ani diesel ho nenajdeme. Je to ale první písmeno ve slově biosložka. U číselného označení platí to stejné jako u benzínových paliv. Značí tedy podíl biosložky v palivu, tudíž u B7 je podíl 7 %. V případě B10 je podíl už procent 10, B20 podíl 20 % atd. Narazíte i na B100.
Pod označením XTL najedeme naftu parafinovanou, tedy plně syntetickou, která nepochází z ropy.
Natankovali jste naftu do benzínového auta? Poradíme, co s tím.
Mám vůz na plynná paliva
A nyní se dostáváme k palivům plynným. Ty se označují kosočtvercem, tedy čtvercem postaveným na hranu. Uvnitř tohoto geometrického tvaru se vždy nachází označení paliva. Jednotlivé zkratky znamenají:
- H2 – stlačený vodík
- CNG – stlačený zemní plyn
- LNG – zkapalněný zemní plyn
- LPG – zkapalněný zemní plyn
Kdybyste měli pochyby, jak v zahraničí, ale i u nás, tankovat LPG, koukněte se na náš článek >> Jak tankovat LPG.
" ["post_title"]=> string(38) "Značení paliv. Jak se v tom vyznat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(48) "nove-znaceni-benzinu-a-nafty-jak-se-v-tom-vyznat" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:13:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:13:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=12714" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [6]=> object(WP_Post)#14913 (24) { ["ID"]=> int(12009) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2018-11-21 15:34:36" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2018-11-21 14:34:36" ["post_content"]=> string(5078) "Extrémní teploty autům jednoduše neprospívají. Nejsou pro ně dobrá obrovská horka ani mrazivé teploty. A právě ona zima je teď aktuálním tématem. Pojďme se tedy podívat na součástky, které zimou trpí nejvíc. Také si poradíme jak jejich trápení zmírnit.1. Autobaterie
Vždyť to znáte z vlastních zkušeností. Kdy se častěji setkáte s nestartujícím autem? Rozhodně to bude v zimě. Příčinou bývá v drtivé většině případů vybitá autobaterie. Jak se lidově říká: "mráz vám mi vybil baterii". Nejdůležitější parametr autobaterie je totiž její kapacita. V praktické situaci je to elektrická energie, která pomáhá roztočit motor a tím nastartovat. Tato kapacita se ale mění na základě podmínek. A jednou z podmínek, které ji negativně ovlivňuje, je chlad. Klesá-li teplota, tak klesá také kapacita vaší autobaterie. Můžeme si to krásně ukázat na příkladu. Během příjemných 25 stupních je kapacita 100%. Pokud teplota spadne na takových -20 stupňů, tak se kapacita zmenší sotva na polovinu. Vše má své vědecké opodstatnění. S klesající teplotou se zvyšuje hustota elektrolytu a snižuje se pohyblivost iontů.Baterii si můžete snadno přeměřit
Jako výsledek těchto zajímavých chemických pochodů tady máme nestartující automobil. To je obecně nejjednodušší situace, podle které poznáte, že se kapacita snížila pod možnosti akumulátoru. Klidové napětí i hustotu elektrolytu si můžete přeměřit. Potřebujete k tomu ale multimetr a hustoměr. Oba stojí několik stovek korun a koupíte je snad v každém obchodu s autopotřebami. Jako základní hodnoty u nové baterie berte napětí v rozmezí 12,60 až 12,70 Voltů. V případě hustoty elektrolytu by se čísla měly pohybovat mezi 1,26 až 1,28 g/cm kubických.Kdy ji dobít?
Pokud se tedy dostanete k měření, tak si zapište také mezní hodnoty autobaterie. Za hranici se dá považovat 50% nabití. To se vám na měřidlu ukáže jako 12,24 až 12,36 Voltů. A hustota bude ukazovat 1,20 až 1,22 g/cm kubických. U některých bezúdržbových autobaterií se k elektrolytu nedostanete. Musí vám proto stačit údaj o napětí. Pokud se tedy dostane na 12,30 Voltů, tak baterii urychleně nabijte nabíječkou. Stačí připojit kabely a nechat nabíjet.Co baterii ničí nejvíce
Tou nejhorší věcí pro baterii jsou v zimě krátké přejezdy. Alternátor nestihne během bleskového přejezdu baterii dobít na původní hodnoty a vás budou čekat problémy před dalším startováním. Dá se říci, že každá cesta by měla mít minimálně 13 kilometrů. S tím ale často nic udělat nemůžeme. Co se ovlivnit dá vždy, tak to je množství zapnutých spotřebičů elektřiny. Myslíme tím topení, vyhřívání skla, zpětných zrcátek, sedadel, rádio, navigace a mnoho dalších. Mnoho moderních motorů navíc disponuje i systémem, který si po nastartování začne předehřívat chladící kapalinu. Vy díky tomu můžete rychleji topit a má to kladný dopad také na emise.2. Alternátor
Rychlejší vybíjení baterie a zvýšený odběr si vybírá svou daň také na alternátoru. Ve voze se nechází jednotka řízení elektrické energie, která pečlivě sleduje veškerý odběr elektrické energie. Podle toho začne pracovat tak, aby ho vyrovnala. Proto si můžete všimnout, že při volnoběhu se po zapnutí vyhřívání sedaček samovolně zvýší otáčky.3. Startér a setrvačník
Slabší akumulátor nutí startér točit motorem déle. Následkem toho je vyšší opotřebování a vy ho dříve budete muset měnit za nový. Jak totiž přibývají roky a starty, tak startér postupně stárne. Jak ale zima může negativně ovlivňovat setrvačník? Samozřejmě se tady bavíme o dvouhmotovém setrvačníku. Spouštěč je nucen pracovat delší dobu a hlavně v nízkých otáčkách, které jsou zrovna pro dvouhmotový setrvačník to nejhorší. " ["post_title"]=> string(27) "Jak zima ničí vaše auto?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(23) "jak-zima-nici-vase-auto" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:10:30" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:10:30" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=12009" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [7]=> object(WP_Post)#14912 (24) { ["ID"]=> int(10958) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2018-06-29 14:35:50" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2018-06-29 12:35:50" ["post_content"]=> string(11405) "Tankování jednoduše k provozu automobilu patří. Nikoho s řidičským oprávněním to nemine. Paliva nejsou úplně levná, takže se na místo priority dostává cena. Ta by ale neměla ovlivňovat výběr správného paliva pro váš vůz.
Kvalita na úkor ceny
Stále si musíme dávat pozor, zda vůbec tankujeme správné palivo. Všechna jsou kontrolována podle přísných směrnic, ale víme, že některá jsou lepší než jiná. Ta horší mohou mít nepříjemný negativní dopad. Bavíme se o snížení životnosti motoru až jeho nevratnému poškození. A tohle už je důvod k zamyšlení.
Jaké palivo tankovat?
Dalším důležitým parametrem paliva je absence či obsah biosložky. To nás zajímá u nafty. Čeká nás také velká změna, po které budeme tankovat E5, B7 nebo například E10. No a co si vybrat? Pojďme se tím postupně prokousat.
Nafta bez biosložky
Dle zákonů musí být do celoročního objemu nafty i benzíny přimíchán určitý podíl biosložky. Samo o sobě by to problém nebyl, ale právě biosložky mají neblahý vliv na palivový systém. Jsou mastnější, tudíž zanášejí vstřikovací trysky. Producenti paliv se tomuto snaží předcházet přidáváním aditiv. Je vůbec nafta bez biosložky ještě někde k mání?
Musíme se vrátit k tomu, že určitý podíl biosložek je závislý na objemu paliv. Přesně díky tomu je možné natankovat naftu bez biosložky. Ptáte se jak? Krásně to má vymyšlené stanice EuroOil. Prodávají stoprocentní bionaftu a bioethanol, takže mohou nabízet i naftu bez biosložky. Jsou ale jediná na trhu.
Obsahují prémiová paliva biosložku?
Ne. Mají ještě více výhod. Neobsahují tedy biosložku negativně ovlivňující kvalitu palivu a stav motoru, ale jsou navíc výborně aditivovaná. Do takové míry, že se dá označit za nadstandardní a producenti paliv to dělají v podstatě z dobré vůle, jelikož jsou většinou vysoko nad minimální hodnotou dle norem.
Tyto paliva odstraňují karbonové usazeniny, čistí spalovací prostor, vstřikovací trysky a ventily. Mazací přísady navíc snižují tření pohyblivých částí motoru. Prodlužují tak životnost motoru. Přínosem těchto aditiv je také vyšší oktanové číslo u benzínu nebo ocetanové u nafty.
Jak je na tom kvalita
Česká obchodní inspekce neustále kontroluje kvalitu pohonných hmot prodávaných na našich benzínových stanicích. Pokud palivo neodpovídá normám, tak ČOI uděluje vysoké pokuty. Stanice, které se nějakým způsobem prohřešily, můžete nalézt na jejich webu. Jak akutní kvalita je?
Při malých odchylkách se v podstatě nic nestane. Možné problémy odezní okamžitě po natankování nového a kvalitního paliva. Opakem je ale dlouhodobé používání. Pokud cítíte, že se vozidlo (potažmo motor), chová neobvykle měli byste okamžitě zastavit a nechat ho odtáhnout do servisu. Kvalitu paliva reklamujte u stanice pohonných hmot, kde jste je zakoupili. Častá je kontaminace paliva vodou, či smíchání nafty s benzínem.
Změny označení
Čekají nás také změny označení pohonných hmot na čerpacích stanicích. Jak to tedy bude vypadat. Natural 95 bude označen jako E5, což znamená 5% podíl biosložky. V různých částech Evropy se můžete setkat i s E10. Během několika následujících let se dostane i k nám. Na co si člověk u E10 musí dát pozor je fakt, že nesmí být natankován do staršího vozu. Nafta nově ponese označení B7.
Aby bylo rozlišení benzínu a nafty ještě jednodušší, tak budou označeny geometrickým obrazcem. Kruh u benzínu, čtverec u nafty a čtverec postavený na vrcholu u plynných paliv. Uprostřed obrazce bude označení paliva a číslo (bude udávat podíl biosložky).
Je to myšleno dobře
Důležité je také pochopit, že tyto normy nezakazují používání jiných označení. Jejím cílem je pouze sjednotit označení paliv pro řidiče cestující napříč Evropou.
A co taková stoprocentní bionafta?
Pokud se snažíte za každou cenu vyhnout biosložkám v klasickém fosilním palivu, tak nad bionaftou ani nepřemýšlejte. Tohle ekologické palivo rostlinného původu se v poslední době používá častěji a častěji. Je možné jezdit i na fritovací olej. Hlavně v Evropské unii jeho využívání a spotřeba roste. Myslíte, že vy ho nepoužíváte? Tak tahle bionafta je v podstatě koncentrované biosložka, která se v 5% podílu nachází v klasické naftě vyrobené z ropy.
Do jakého auta je možné tankovat bionaftu?
Na bionaftu reagují i automobilky. Dodávají informace o tom, které modely mohou či nemohou jezdit na bionaftu. Třeba takový Peugeot a Citroën se nechal slyšet, že jejich motory HDI mohou spalovat směs se 30% podílem biosložky. Takových 5% považují za konzervativní, a nevidí důvod, aby se koncentrace nezvedla. Scania a Volkswagen dokonce umožňují využívání stoprocentní bionafty. Taková směsná motorová nafta je tak pro tyto motory vhodná. Obsahuje 31% biosložky a 69% motorové nafty.
Jaké jsou výhody bionafty?
Jako výhody bionafty jsou často označovány vysoká mazací schopnost a lepší proces hoření. Mazací vlastnosti paliva jsou důležité hlavně pro rotační vstřikovací čerpadla, jelikož ty nejsou mazány olejem, ale přímo palivem. Měla by také prodlužovat životnost vstřikovacích jednotek a díky mazacím schopnostem snižovat opotřebení motoru. Jenže každá mince má i druhou stranu.
Není to jen pohádka
Funguje totiž také jako silné rozpouštědlo, což s sebou nese nebezpečí uvolnění usazenin z palivového potrubí. To může způsobit ucpání vstřikovacího ústrojí, či jiné poškození. Předchází se tomu poměrně těžko. Výrobci doporučují měnění palivového filtru po přechodu na bionaftu, což by mělo tohle nebezpečí z části eliminovat. Bionafta může také poškodit přírodní kaučuk a cokoliv vyrobené z polyuretanu. Nadšence do nízkých emisí také nepotěší fakt, že při spalování vzniká více oxidu uhličitého.
" ["post_title"]=> string(41) "Nafta bez biosložky, víte kde tankovat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(37) "nafta-bez-bioslozky-vite-kde-tankovat" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:06:34" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:06:34" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=10958" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "4" ["filter"]=> string(3) "raw" } [8]=> object(WP_Post)#14911 (24) { ["ID"]=> int(7715) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2017-01-30 11:00:59" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2017-01-30 10:00:59" ["post_content"]=> string(7276) "Zima je tady a nejen, že se musíme začít víc jinak oblékat, je potřeba se začít i starat o naše automobily. Nejvíce to během mrazů odnáší autobaterie. Pokud tak chcete předejít stavu, kdy ráno nenastartujete, naučte se, jak pečovat o autobaterii v zimním období. Náš článek vám s tím pomůže.
Něco málo o autobateriích
Autobaterie, jinak akumulátor, je zdroj elektrické energie. tradiční (údržbová) baterie se skládá z několika částí a článků. Každý z článků má kolem 2,1 V. V současné době jsou více populární bezúdržbové autobaterie 45Ah.
Nabízejí celou řadu výhod:
- větší stabilita
- menší samovybíjení
- není potřeba kontrolovat hladinu elektrolytu a odpařené vody
- elektrolyt obsahuje i jiné chemické prvky, př. kalcium - zpomaluje odpařování vody z roztoku
Hlídejte věk i stav autobaterie
Na začátek je důležité si uvědomit, že životnost autobaterie je 3 až 5 let. Čím lépe se o ní budete starat, tím déle vám vydrží a v zimě zvládne velké a tuhé mrazy. Ačkoliv je většina autobaterií bezúdržbových i o tento druh je nutné pečovat a pravidelně je kontrolovat.
Před každou zimou je potřeba zkontrolovat napětí v baterii a veškeré součástky, které se baterie týkají a souvisejí s ní. Krokem, který zvládnete sami doma je postříkání elektrických kontaktů speciálním sprejem. Ten je běžně k dostání na čerpacích stanicích. Sázkou na jisto je ovšem návštěva servisu, kde vám zkontrolují nejen autobaterii, ale i další součástky náchylné na zimu.
Co způsobuje nefunkčnost baterie?
- zpomalené chemické procesy, kvůli tomu je startovací výkon baterie pouhých 40 %
- studený motor, ztuhlý olej a palivo přitéká pomaleji - trvá tak déle než motor naskočí, což způsobuje větší odběr proudů a větší vybíjení
- dobíjení v mrazu není tak efektivní, proto dobíjejte doma v teple
Jak poznat problémovou autobaterii?
Prvním varovným signálem je, že u při běžných teplotách máte problémy se startováním. Jak již bylo řečeno životnost baterií je omezená, varovným signálem je tak její stáří, zvláště při mrazivých nocích není dobré pokoušet štěstí a raději dosluhující autobaterii vyměnit.
Pro případ potřeby je dobré mít, a to nejen v zimě, v automobilu startovací kabely. Ty s pomocí jiného auta, které má autobaterii v pořádku využijete k dobití vaší autobaterie. Další možností, jak autobaterii nabít, je vzít jí domů do tepla a tam ji nechat dobít.
Kdy hrozí, že automobil nenastartuje?
- jezdíte-li krátké trasy po městě často startujete a autobaterii pravidelně nedobíjíte (alespoň 1 měsíčně)
- je-li autobaterie starší 5 let
- je-li automobil delší dobu mimo provoz (dny, týdny)
- necháte zapnuté spotřebiče jako nabíječka mobilu, rádio nebo světla či navigace
- startuje-li automobil až na podruhé, na potřetí, a to už při mírných mrazech
Jak nabít autobaterii?
Akumulátor se nabíjí proudem 0,1 celkové kapacity I = 0,1xC, nebo nižším proudem do úplně nabitého stavu. K nabíjení se nabízejí nabíjecí zařízení s konstantním napětím 14,4 V,, pro baterie 6 V je to 7,2. po dobu maximálně 30 hodin, a také podle stupně vybití.
Zcela vybitý akumulátor se musí dobít v nejbližší době. Je to z jednoduchého důvodu, u vybité autobaterie dochází k sulfataci elektrod a tím dochází k znehodnocení akumulátoru. Důležité je nechat autobaterii po nabití ještě dvě hodiny v klidu. Díky tomu se rozptýlí přebytečný vodík a při montáži nedojde k výbuchu.
Gelové akumulátory se nabíjejí speciálním nabíječem a maximální napětí nesmí překročit hodnotu 14,4 V, v opačném případě by došlo k jeho poškození a znehodnocení. Baterie vždy dobíjejte nabíjecími zdroji, které jsou schválené a postupujte dle pokynů výrobců nabíječe i autobaterie.
" ["post_title"]=> string(49) "Autobaterie v zimním období - Jste připraveni?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(43) "autobaterie-v-zimnim-obdobi-jste-pripraveni" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-02 11:52:44" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-02 09:52:44" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(27) "https://autotrip.cz/?p=7715" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [9]=> object(WP_Post)#15128 (24) { ["ID"]=> int(4360) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2015-11-21 21:58:33" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2015-11-21 19:58:33" ["post_content"]=> string(3906) "LPG - co je pravda a co ne?
Palivo v podobě LPG vzbuzuje u řady řidičů stále určitou nedůvěru. Řadíte-li se do skupiny řidičů, kteří váhají, zda si nechat tento systém zakomponovat do vašeho benzínového vozidla, přinášíme vám několik praktických informací a pokusíme se vyvrátit několik nejvíc rozšířených mýtů o LPG Systémy LPG dnes nejsou tím, čím bývaly před mnoha lety, což do značné míry eliminuje jejich předchozí neduhy, s nimiž se už vůbec nesetkáte. Vsadíte-li na to správné provedení.Snížení výkonu vozidla
Tento mýtus je mezi motoristy velmi rozšířený, nicméně již dávno neplatí. Při aplikování moderního řešení vás LPG přestavba nepřipraví o žádný výkon, jak je mezi neznalými obvykle zmiňováno. Vliv na to má správné naladění směsi, které ovšem musí provádět zkušení odborníci s letitými dovednostmi v oboru.Výrazné zvýšení spotřeby
Mezi často opakovaný mýtus patří i údajné zvýšení spotřeby po přestavbě na LPG. Je pravdou, že u starších systémů docházelo ke zvýšení spotřeby až o 10%. U nových systémů přestaveb se ovšem o tak velkém nárůstu spotřeby nedá hovořit. Zpravidla se uvádí možné zvýšení o 2-3% oproti benzínu. Přestavba LPG je proto spojena s velice brzkou ekonomickou návratností. Je tomu tak i proto, že náklady na LPG jsou podle současných cen benzínu a nafty zhruba o 40 % až 45 % pod náklady za benzín.Nádrž s LPG zabírá místo
V minulosti skutečně byla velká válcová nádrž LPG předmětem, který zabíral v kufru vozu veškeré místo. Dnes již mezi běžné varianty patří umístění toroidní nádrže místo rezervy, kde zůstává skrytá. Rezervu je v tomto případě ovšem nutné nahradit nouzovou sadou.Konec tankování benzínu
Necháte-li si přestavět vůz na LPG, určitě nevěřte tomu, že již nemusíte tankovat žádný benzín. Ten je využíván při startování automobilu a při jízdě se studeným motorem. Se spotřebou se však budete pohybovat v řádu decilitrů na sto kilometrů. V letním období se LPG aktivuje prakticky okamžitě po nastartování. I tak se ovšem tankování benzínu nevyhnete.Bezpečnost LPG
Mezi poslední a zároveň nejdůležitější mýtus patří často zmiňovaná bezpečnost. Řidiči v tomto případě mohou být naprosto v klidu, jelikož tlakové nádoby na LPG jsou dnes již velmi odolné vůči mechanickému poškození a vylučují možnost úniku paliva. Dokonce se dá říci, že LPG je dnes mnohem bezpečnější, nežli využití benzínu. [su_carousel source="media: 4372,4373" link="lightbox" title="no" mousewheel="no" autoplay="0"][/su_carousel]Specialisté na LPG přestavby
Chcete-li se přesvědčit o kvalitách tohoto dnes již bezpečného řešení, jímž je kupříkladu prověřený systém LPG Magic poslední generace G4, pak se obraťte na profesionální odborníky. Levnelpg.cz je zárukou nejnižší ceny na trhu, přestavby šité na míru a dlouhodobého snížení nákladů na provoz vozidla." ["post_title"]=> string(19) "Mýty a fakta o LPG" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(4) "open" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "myty-a-fakta-o-lpg" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 09:27:46" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 07:27:46" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(27) "https://autotrip.cz/?p=4360" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } } ["post_count"]=> int(10) ["current_post"]=> int(-1) ["before_loop"]=> bool(true) ["in_the_loop"]=> bool(false) ["post"]=> object(WP_Post)#14915 (24) { ["ID"]=> int(15817) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2020-11-25 16:27:14" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2020-11-25 15:27:14" ["post_content"]=> string(10510) "Tankování zná dokonale každý motorista. Jednou za čas prostě klesne hladina pohonných hmot pod příjemnou hranici a je potřeba navštívit čerpací stanici. Tam si ve většině případů vybíráte mezi naftou a benzínem. Jenže určitě víte, že čerpacích pistolí je tam hned několik, i když si vlastně vybíráte mezi dvěma druhy paliva. Je tomu tak proto, že v případě benzínu i nafty si můžeme vybrat mezi klasickou verzí a prémiovou "aditivovanou" variantou.
Která paliva se aditivují?
Pohonné hmoty se samozřejmě aditivují již při výrobě, aby splňovaly různé požadavky i normy. Aditiva jsou schopny velice výrazně upravit vlastnosti paliva, ale jsou také pro výrobce paliv velice drahé. Proto jsou pohonné hmoty aditivovány tak, aby zvládly projít kontrolou. V takové podobě je následně tankujeme. Množství renomovaných sítí čerpacích stanic ale nabízí i speciální možnosti, kterými jsou právě takzvaná prémiová paliva s větší příměsí aditiv. Zmínit můžeme například Shell, MOL nebo Benzinu.
Tip: Aktuální ceny benzínu a nafty
Proč se pohonné hmoty aditivují?
V případě prémiových paliv můžete tedy natankovat upravené pohonné hmoty, které mají (nebo by měly) mít lepší vlastnosti a označovány bývají nějakým obchodním názvem, které je od klasických paliv odliší. Ty mívají nízký obsah přidaných aditiv, jichž stačí klidně 0,3 ml na litr paliva a znatelně změní vlastnosti. V případě prémiových paliv se dostaneme do úplně jiných čísel. Vysoce aditivovaná nafta či benzín obsahuje klidně i 3 ml aditiv na litr nafty. Přesné množství a složení jsou výrobním tajemstvím výrobců.
Prémiová paliva na našich benzínkách
Znát můžete například Verva Diesel od Benziny, u MOL je to prémiová nafta EVO Diesel+ a OMW nabízí MaxxMotion Diesel. Poslední dva zmínění výrobce používají velice kvalitní základní složky, při jejichž výrobě jsou využívány nákladné postupy. Cetanové číslo takové nafty je až 60, přičemž obyčejná nafta se pohybuje kolem 51. Velkou výhodou je fakt, že neobsahují biosložku a méně pění. V neposlední řadě se vyjímají svou odolností vůči mrazu, tudíž jsou skvělé jako zimní nafta. Zmínit musíme i prémiový benzín 95 Shell V-Power Nitro+.
Bude vás zajímat: Kde tankovat naftu bez biosložky?
Co očekávat při tankování prémiových paliv?
Přidaná aditiva u nafty výrazně zlepší mazivost, což sníží zátěž na vstřikovače. Důležité je ale zlepšení spalování, což se pozitivně odrazí na projevu motoru a vylučovaných spalinách. U prémiových benzínů je též potvrzena čistící vlastnost a jsou tak schopny zbavit váš motor usazeného karbonu (do určité míry), což má za následek navrácení výkonu motoru, čistší chod a nižší spotřebu. Prémiová paliva obecně brání usazování ve vstřikovacích tryskách, zlepšují průběh spalování a brání usazování karbonu ve výfukovém traktu. Díky tomu se sníží pravděpodobnost zatuhnutí regulace turba, což je častý problém u moderních naftových motorů.
Čemu věřit?
Proto se setkáte s názory, že někdo okamžitě po natankování cítí, jakoby mu přirostly další válce. Je to pouze pocit. Vyčistění motoru není okamžité, a většinou budou potřeba čtyři nádrže aditivovaného paliva. Zmínit je potřeba i vysokooktanové benziny, jako jsou Benzina Verva 100, Shell V-Power Nitro+ Racing a OMW MaxxMotion 100+. Už podle oktanového čísla jde poznat, že se jedná o závodní benzíny, ale natankovat je můžete i do klasického auta. Ani tady ale nečekejte zvýšení výkonu, ale spíše čistější motor. Jejich výhodou je, že neobsahují etanol, který na sebe váže vodu, tudíž je to vhodné palivo pro zazimování. U aut se stářím kolem 14 si řídící jednotka nedokáže poradit s rozdílnými vlastnosti tohoto paliva, jelikož má vyšší odolnost proti detonačnímu spalování.
A co aditiva do nafty?
Většina z prodejců přidává do prodávané motorové nafty bio příměsi. Ty sice snižují množství vypouštěných emisí, ale bohužel mají negativní dopad na chod motoru samotného. Snadno se tak dá říct, že biosložka opět snižuje kvalitu tankované nafty, Největšími problém je tvoření zvýšeného množství usazenin v nádrži, snížením provozuschopnosti motoru během chladných zimních měsících či zvýšené riziko ucpání palivového filtru. Kvalitní aditiva do nafty jsou schopny do určité míry potlačit negativní vlivy této složky a vylepšit celkové vlastnosti. Více se dočtete ve článku: Jaká aditiva do nafty používat a jak je vybrat?
Často opomíjená aditiva do benzínu
Aditivovat samozřejmě můžeme i benzín. K tomu se v poslední době přiklání více a více řidičů. V dřívějších dobách byl totiž benzín bez biosložek, míval i vyšší oktanové číslo a neopomeňme také to, že byl kladen menší důraz na emisní normy. Aditiva do benzínu jsou schopné bojovat s negativním vlivem biosložek a navíc čistí palivovou soustavu, spalovací prostor i výfukový systém. Aditiva do benzínu proto doporučujeme používat hlavně z preventivních důvodů.
" ["post_title"]=> string(70) "Prémiová paliva: Spíše než vyšší výkon čekejte něco jiného" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(57) "premiova-paliva-spise-nez-vyssi-vykon-cekejte-neco-jineho" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-23 11:53:42" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-23 09:53:42" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=15817" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } ["comment_count"]=> int(0) ["current_comment"]=> int(-1) ["found_posts"]=> int(85) ["max_num_pages"]=> float(9) ["max_num_comment_pages"]=> int(0) ["is_single"]=> bool(false) ["is_preview"]=> bool(false) ["is_page"]=> bool(false) ["is_archive"]=> bool(true) ["is_date"]=> bool(false) ["is_year"]=> bool(false) ["is_month"]=> bool(false) ["is_day"]=> bool(false) ["is_time"]=> bool(false) ["is_author"]=> bool(false) ["is_category"]=> bool(true) ["is_tag"]=> bool(false) ["is_tax"]=> bool(false) ["is_search"]=> bool(false) ["is_feed"]=> bool(false) ["is_comment_feed"]=> bool(false) ["is_trackback"]=> bool(false) ["is_home"]=> bool(false) ["is_privacy_policy"]=> bool(false) ["is_404"]=> bool(false) ["is_embed"]=> bool(false) ["is_paged"]=> bool(true) ["is_admin"]=> bool(false) ["is_attachment"]=> bool(false) ["is_singular"]=> bool(false) ["is_robots"]=> bool(false) ["is_favicon"]=> bool(false) ["is_posts_page"]=> bool(false) ["is_post_type_archive"]=> bool(false) ["query_vars_hash":"WP_Query":private]=> string(32) "8c5fbea3f80e4fbda25ae72599bfd343" ["query_vars_changed":"WP_Query":private]=> bool(true) ["thumbnails_cached"]=> bool(false) ["allow_query_attachment_by_filename":protected]=> bool(false) ["stopwords":"WP_Query":private]=> NULL ["compat_fields":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(15) "query_vars_hash" [1]=> string(18) "query_vars_changed" } ["compat_methods":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(16) "init_query_flags" [1]=> string(15) "parse_tax_query" } }