Pokud vozům nerozumíte, ale rádi byste měli přehled a vše v pořádku veďte si průběžný deníček s opravami a výměny olejů a rozvodů. Pomůže vám to získat lepší přehled o voze a jeho stavu.
Olej
Alespoň jednou měsíčně, bychom měli zkontrolovat olej ve vozidle, kdy je ideální, aby vůz stál na co nejrovnějším povrchu a byl nějakou dobu, alespoň 2h uveden do klidu, abychom měli jistotu, že je olej v co největší míře stečen do olejové vany. K tomuto úkonu nemusíme být znalci vozů a pokud si nejsme jistí, kde měrku nalézt, podívejte se na výše zmíněný článek s výměnou oleje.
Měření proběhně vyjmutím měrky, otřením jí a jejím spátečním vsunutím a opětovným vyjmutím. Ideální hladina oleje je mezi max. a min. znázorněnými na měrce. Vhodné je také sledovat trend, zda je kapaliny pořád plus mínus podobně nebo zda naopak neubývá (v některých případech může kapalina naopak i přibývat).
Chladící kapalina
Chladící kapalina se nachází v expanzní nádobce v motorovém prostoru a je označena patřičným logem (symbolem). Většinou stačí jen pohled zvenčí, bez jakékoliv nutnosti ji otevřít pro ověření množství kapaliny, zde by opět měla kapalina být mezi min a max. Nikdy neotevírejte nádobku na zahřátém voze ! Kapalina je vřelá a může vás popálit (kdy na vás pod tlakem vyletí), pokud musíte dolévat nechejte vůz zchladnout, nebo dolévejte na vychlazeném voze, který je odstaven, alespoň 6h.
Ideální je výměna kapaliny co 3 až 5 let a před zimou zkontrolovat, její vlastnosti pomocí testeru chladící kapaliny, který je dostupný za pár korun a nebo tento úkon nechat jednou za rok na servisu.
Brzdová kapalina
Nádobka na brzdovou kapalinu se také nachází v motorovém prostoru (také je označena svým symbolem). Její hladina by opět měla být mezi min. a max., pokud je na max. tak se nic extra neděje. I zde bychom měli jednou za rok testerem na brzdovou kapalinu její vlastnosti vyzkoušet a ideálně ji nechat co dva až tři roky vyměnit, nebo při nájezdu větším než 30 000 km.
Voda do ostřikovačů
Možná se vám to bude zdát, jako hloupost, ale i zde bychom neměli nechat prázdnou nádobku na vodu do ostřikovačů bez povšimnutí, její dlouhodobá absence v nádobce vede k reznutí motorků a pokud se budeme snažit odstřikovat bez kapaliny můžeme motorky spálit. Také pokud projedete houfem hmyzu a začne nás oslňovat zapadající slunce přes šmouhy na okně, začne pro nás být řízení vozu se znečištěným oknem otravné a nebezpečné. Proto jednou za čas kapalinu dolejte, stojí pár korun a na výběr je mnoho variant.
V létě použijte letní a v zimě zimní (pokud moc nejezdíte nestane se nic pokud budete používat zimní celý rok). Před zimou je ideální letní kapalinu vystříkat a nalít zimní , aby vám soustava nezamrzla a nezpůsobila škody .
Motorový prostor
Pokud jednou za čas otevřeme motorový prostor dejte pozor i na celkový vzhled, zda není zamazaný od oleje, či jiných kapalin, nebo maziv. Kontrolujte i možné viditelné poškození hlodavci (děravé hadice, obnažené kabely, potrhané tlumící hmoty atd.). Pozor dejte i na hromadění vody v určitých částech motorového prostoru. Pokud vidíte řemeny, či různé otáčivé komponenty, prohlédněte je zda nejsou roztřepené, nebo nějak vizuálně nevykazují opotřebení.
Podvozek
Podvozek je důležitý, pro celkovou funkci vozu a jeho bezpečnost, i když nemáme zkušenosti s auty je dobré čas od času se laicky na „spodek“ auta podívat a zjistit jak na tom je, případě jednou či dvakrát za rok nechat jeho stav prověřit v servisu.
Vizuální kontrola podvozku
Chápu, že mnozí třeba neví, jak který komponent pracuje, ale to nevadí. Vezměte si něco na kleknutí, abyste se neušpinili a podívejte se na podvozek. Je zde několik věcí, které je třeba prohlédnout.
Něco trčí a šourá po zemi
Pokud uvidíte nějaký komponent nepatřičně trčet nebo se dotýkat země jistě to není v pořádku. Pokud je to ve stavu, že to doslova neblokuje jízdu rozhodně navštivte svého mechanika a věc řešte, můžete předejít fatálním škodám.
Něco je tam mastného rozlitého
Ani to není dobře a je třeba zjistit původce, pokud je to v oblasti motoru, může jít o únik jeho kapalin, pokud je to v oblasti kol, může to znamenat protrhlou manžetu nebo vyteklý tlumič, či únik brzdové kapaliny. I zde je ideální neprodleně navštívit servis.
Koroze
Pokud si všimnete děravých a nadměrně zkorodovaných součástí podvozku je dobré na to urychleně upozornit servis, situaci jim popsat a zjistit, zda se nejedná o nosné části vozů ohrožující vaši bezpečnost.
Kola
Pokud po jízdě máme pocit, že jsou kola nadměrně horká a při jízdě ještě hučí nebo pískají je dobré věc nechat okamžitě prověřit servisem. Zde se může jednat od přibržďování až po vadné ložisko, což je třeba řešit.
Nepatřičné zvuky od podvozku
Pokud jedeme a slyšíme bouchání, kovové skřípání, při zatočení ťukání a klepání, tak to není v pořádku. Podvozek, by neměl projevovat nadměrnou hlučnost, ano některé rány děr se nám mohou promítnout do kabiny, ale pokud slyšíme něco, co dříve nebylo, je dobré navštívit servis a nechat podvozek zkontrolovat.
Pneumatiky
U kol (pneumatik) je dobré, alespoň jednou za čas nebo před delší jízdou zkontrolovat stav dezénu. Abychom jej změřili, tak nám buď stačí šuplera, nebo měřidlo hloubky dezénu. Letní pneu by měli mít minimálně 1,6 mm a zimní pneu minimálně 4 mm. Berte to však, jako absolutní hranici téměř nepoužitelných pneu a raději vždy měňte pneu, alespoň s 1 mm předstihem, neboť zdraví máte jen jedno. Nejezděte na přestárlých penu a kontrolujte tzv. DOT . Pokud je pneumatiky starší více než 5 let, ztrácí své jízdní vlastnosti a stává se méně bezpečnou.
Při kontrole pneumatik se zaměřte i na jejich vnitřní část, která se může opotřebovávat více než viditelná vnější část.
Vybouleniny a poškození
Pokud na pneumatikách uvidíte abnormální boule a poškození (praskliny, odlepující se vzorek, trčící dráty, atd.), okamžite kontaktujte pneuservis a pokud máte tu možnost a zdatnost, pneumatiku vyměňte za dojezdovou a neprodleně navštivte servis. Pokud jsou navíc pneumatiky nerovnoměrně sjeté, vždy navštivte servis, jednak tím můžete přejít velkému poškození a druhak to může ohrozit vaši bezpečnost.
Vnitřní vybavení vozu
Pokud nám něco nefunguje uvnitř nebývá to zpravidla velký problém, ale pozor pokud v jednom momentě odejde více zařízení a začnou se nám např. objevovat chyby na palubním počítači zbystřeme, zda nemůže jít o zkrat, který může poškodit další komponent, je proto dobré nechat věc zkontrolovat.
Nepodceňujme prázdnou klimatizaci
Pokud budeme dlouhodobě jezdit s prázdnou klimatizací, může dojít k zadření klimakompresoru a jeho zatuhnutí, které nás ve výsledku může přijít draze. Je dobré nechat klimatizaci, alespoň jednou za dva roky naplnit. Většina slušných servisů provádí tlakovou zkoušku při plnění a následně si nás zvou na kontrolu úniku, kdy pak můžeme situaci následně řešit s daným servisem. Alespoň jednou za rok nechejte měnit kabinový filtr , není to drahá záležitost a může velmi pomoci.
Co když se něco stane při jízdě?
To se stává velmi často a není to nic neobvyklého, ale správná reakce mnohdy dokáže ušetřit mnoho dalších financí.
Pokud vůz při jízdě začne dýmit , je třeba zjistit, zda nemáme filtr DPF a nedochází zrovna k jeho regeneraci, to lze ověřit kontrolou aktuální spotřeby, a nebo upozorněním na regeneraci, kterou některé vozy mají.
Pokud vás někdo potáhne na laně nezapínejte varovné blikání! Znemožníte tím vozům za vámi poznat, kam budete odbočovat. Vždy umístěte výstražný trojúhelník za zadní okno.
Pokud však DPF nemáme a vůz začal nesmírně kouřit a navíc se nám zdá že ztrácí výkon , tak je nejlepší řešení odstavit vůz a zavolat do servisu a případně odtah. Žádný zkušený z nebe nespadl a není žádná hanba, raději počkat a zjistit co se děje, než se hnát dál. To platí i pokud máme pocit, že najednou začal vůz vyluzovat hrozné zvuky, které navíc ovlivňují jeho výkon, tak zastavme, stejně tak když v zrcátku uvidíme, že nám z vozu něco teče . Vždy se raději hned poraďte se servisem a případným odtahem, protože pokud byste i vy sami začali krvácet, nebo se vám udělalo velmi slabo rozhodně byste neprodleně volali lékaře, či se nechali zavést do nemocnice.