Historie
🕓 3 min

Škoda 130 RS typ 739 – Skokan zelený byl otázka vkusu

Převratně navržené kupé Škoda 130 RS typ 739, které mělo nahradit úspěšný vůz Škoda 130 RS. Jeho design byl ale natolik nezvyklý, že ho to nakonec spolu se změnou pravidel FIA stáhlo ke dnu. Kvůli „očím“ a zelené barvě tomuto vozu bylo přezdíváno „skokan zelený„. A přitom se při jeho navrhování inspirovali u italských sportovních vozů.

Ambice byly velké

Neúspěch tohoto vozu má za následek, že se velice často v rodokmenu ani nezmiňuje. Za nástupce Škody 130 RS je většinou označována Škoda 130 LR se čtyřmi dveřmi. Znalci s tímto ale samozřejmě souhlasit nebudou. Mezi těmito vozy se totiž objevil ještě jeden. Je to takový mezikrok mladoboleslavských sportovních vozů. Pracovalo na něm oddělení zaměřující se na výrobu zvláštních modifikací. Jejich projekty dopadly většinou jako malosériovka či jako prototyp. Pro celkový vývoj automobilů Škoda ale byly velice důležité.

Překážkám se vyhnout nedá

Výborné nápady a myšlenky často tvrdě narazily na složitost technického provedení. Jmenovat můžeme turbem přeplňovaný čtyřválec, který prostě nebylo možné vypilovat. Neúnavně se na něm pracovalo, ale spolehlivost byla neustále mizerná. Pak tady byly pravidla motorsportu. Dobře známé předepsané počty vozů homologační série, nebo změny pravidel FIA.

Škoda 130 RS typ 739 a vývoj metodou pokus-omyl

Ještě než se Škoda řady 739 dočkala prototypu, tak byl vytvořen model v měřítku 1:5. Na menším autě se mohly snadněji provádět změny snadněji a postup by se dal popsat jako funguje-nefunguje. Ojedinělé též bylo, že úpravy začaly testem v aerodynamickém tunelu. Problémem ovšem bylo, že nebyly žádná data, se kterými by bylo možné úpravy porovnat. Cílem tedy bylo dosažení co nejnižšího koeficientu aerodynamického odporu a snížení vztlaku přední nápravy. Ta měla za následek špatnou stabilitu ve vysokých rychlostech a zatáčkách.

Škoda 130 RS typ 739

Měla dostat výklopná světla

Určitě vás zajímá i původ pro Škodu neobvykle tvarované přední části automobilu, která nápadně připomíná sportovní vozy Porsche. Začalo se s klínovitým profilem, jež doplnily vystouplé široké blatníky a světla dostaly kryt z plexiskla. Jak se ale při testování ukázalo, tak se příliš neosvědčily a sériová verze už měla být vybavena světly výklopnými.

Zajímavé jízdní schopnosti

Úpravy na motoru, podvozku a aerodynamice se pozitivně projevily. Typ 739 dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za pěkných 9,25 sekund. V porovnání s předchozí verzí navíc spotřeba v rychlosti 150 km/h klesla o 30%, což bylo nějakých 5 litrů. Maximální rychlost se dostala až na 191 km/h a nejspíš se zrovna ptáte, co tuto Škodovku zastavovalo. Na přední nápravě byly kotouče s vnitřním chlazením a čtyřpístkové brzdy.

Změny pravidel FIA znamenaly konec

Typ 739 měl klasickou Škodu 130 RS nahradit v roce 1981. Osud chtěl ale něco jiného. Přišla nenadálá změna v pravidlech FIA a kolem roku 1980 byla zrušena příloha J, což jednou ranou zrušilo i kategorii A2. Vozy Škoda 130 RS 735 a 739 se tak staly nepotřebné a zanikly.

Škoda 130 RS typ 739

Foto: Jan Splídek

Picture of Josef Fencl

Josef Fencl

Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *