ŠKODA Fabia 3 vs. Hyundai i20. Duel s jasným vítězem?
Nový model Hyundai i20 a nová Škoda Fabia byly v říjnu 2014 představeny na autosalonu v Paříži a už teď v prosinci je budete moct potkat v provozu. Na našem trhu se jedná o přímé konkurenty, neboť v předcházejících generacích byla ve své třídě Fabia nejprodávanější a Hyundai i20 se pyšnilo stříbrnou medailí. Pojďme si je zběžně představit.
Boj o první pozici se přiostřuje. Obě automobilky do něj vytasily zbraně nejtěžšího kalibru. Že jsou tyto modely pro každou z nich důležité, není pochyb. Automobilky jakoby od sebe opisovaly a hlídaly se. Jakoby si dávaly velký pozor na to, aby právě ten jejich model v něčem, byť i sebemenším nezaostal.
Hlavně pohodlně
Tam, kde Fabia třetí generace válcuje nové Hyundai i20 výbornými jízdními vlastnostmi, ukazuje Hyundai sílu zase svým velkým vnitřním prostorem. Podvozek je oproti minulé generaci komfortněji naladěn a posádku si skutečně hýčká! Vzadu mohou pohodlně sedět tři dospělí bez toho, aby u nich vypukly jakékoli klaustrofobické projevy. Což není v této třídě vůbec obvyklé. Za tím vším stojí jednoduchý počin, a to zvětšený rozvor a rozchod kol, kdy ta byla nově posunuta až do rohů.
Fabia boduje již zmíněným podvozkem, a hlavně se za měsíc začne prodávat s karoserií kombi. Proto je v hledáčku nejen českých chalupářů. Určitě bude početně zastoupena i ve firemních flotilách. Naproti tomu Hyundai kombi neplánuje, nicméně v blízké budoucnosti chce přilákat převážně mladší řidiče, a to třídveřovým modelem s karoserií připomínající kupé.
Fabia jak z dílny brusičů, i20 ve stylu Francie
A design? Ten je samozřejmě vždycky věcí vkusu. U Fabie můžeme pozorovat, že se více přibližuje své předchůdkyni z první generace a na jejíž oblibu by evidentně velmi ráda navázala. Uvidíme, zda se jí to povede. Nová Fabia rozhodně nemá žádné okázalé nebo ženské tvary. Poučila se z minulé generace, protože i jí došlo, že působila dost nevyváženě. Dělala dojem, že je vyšší než širší. Což je možná vítané v módě, ale u aut zrovna ne. Nynější model je už naštěstí zase kompaktní. Má střídmé tvary a jednoduché, ostré linky. Připomíná vybroušený kámen.
Nový model Hyundai i20 se vydal tou druhou cestou. Nabízí oblejší, na první pohled líbivější tvary. S designem si více pohrává. Přichází s prvky ve stylu francouzských aut, kdy z určitých úhlů můžeme vidět tvary inspirované Peugeotem 308 nebo Citroenem C3. LED diody na denní svícení integrované do hlavních světlometů jsou další vychytávkou, díky níž se může i20 bez ostychu zařadit mezi elegantní modely. Kritici možná namítnou, že se rychle okouká, nicméně při pohledu na obě auta mnozí vnímají i20 jako „to hezčí auto“.
Nabídka luxusu
Vymoženosti, které si nyní můžete přikoupit, byly před několika lety výsadou jen luxusního segmentu. Máme na mysli například vyhřívaný volant, hlídání jízdních pruhů, asistenty pomáhající při rozjezdu do kopce či hlídající únavu řidiče, couvací kameru ve zpětném zrcátku, panoramatickou střechu, parkovací senzory vpředu i vzadu, bezklíčové odemykání a startování atd.
K oběma novinkám si můžete pochopitelně vybrat z nabídky benzinových i naftových motorů. Technologicky napřed má v tuto chvíli Fabia, která nabízí maloobjemový benzinový turbomotor. Ovšem i Hyundai na takovém typu pracuje a uvedení malolitrového přeplňovaného benziňáku avizuje během příštího roku. (K motorům se podrobněji dostaneme v některém z příštích článků.
Pokud na závěr čekáte odpověď na otázku, kterou jsme položili v titulku, tak vítěze máme jasného. Na plné čáře tu zvítězí zákazník, neboť ani s jedním autem neudělá chybu. A díky silnému konkurenčnímu tlaku může mít dobře vybavené auto za peníze, za jaké by si v nedávné době pořídil auto, které by mělo tak akorát kola a volant.