Domů » Testy aut » Test ojetiny: Hyundai i30 Fastback N Line: styl, výkon i praktičnost
Testy aut
🕓 8 min

Test ojetiny: Hyundai i30 Fastback N Line: styl, výkon i praktičnost

V dnešním testu se podíváme na Hyundai i30 Fastback N Line. Na první pohled sportovně střižený liftback, na druhý – překvapivě schopné auto pro každý den.

Testovaný kousek je z roku 2019 a pod kapotou nalezneme motor 1.4 T-GDI o výkonu 103 kW (140 koní). Najeto má něco málo přes 62 000 km. Podíváme se, jak se liší od klasické i30, co nabízí navíc, a pro koho dává tahle verze největší smysl. A jako vždy – mrkneme i na to, co ojetina tohoto typu může skrývat pod povrchem.

Zobrazit

    Video test Hyundai i30 Fastback N Line

    N Line dělá z i30 jiný vůz

    Fastback působí elegantně a sportovně zároveň – a právě výbava N Line tomu dodává šmrnc. Na první pohled zde najdeme plno prvků, které nám připomínají vrchnolnou verzi N.

    Máme tady výraznější nárazníky, přední lízátko, boční průduchy a difuzor vzadu. Celý zadní nárazník je odlišný od běžné verze. Líbí se mi zadní brzdové světlo, které najdeme na spodním difuzoru.

    Detaily jako černé kryty zrcátek a tónovaná okna podtrhují sportovní vzhled. U Nline najdeme 18 palcová kola, zatímco běžná i30 má pouze 15-17 palcová.

    Interiér s nádechem sportu

    V interiéru se člověk opravdu cítí jako ve sportovnější verzi. Sportovní anatomické sedačky poskytují kvalitní boční vedení. Působí kvalitně a jízda v nich je pohodlná. Musím pochválit i vysunovací oporu stehen u řidiče.

    Stejně tak sportovní volant potažený kůží s červeným prošíváním a hliníkové pedály odkazují na inspiraci divizí N. Interiér dokresluje černá stropnice.

    Ve srovnání s obyčejnou i30 najdeme pár dalších detailů navíc. Například některé ovladače mají sportovní vzhled. Naproti tomu budíky na palubní desce zůstaly analogové jako u běžné verze i30.

    Výkon, který stačí pro zábavu i denní ježdění

    Pod kapotou se nachází benzínový čtyřválec 1.4 T-GDI, který nabízí výkon 103 kW při 6000 ot./min a točivý moment 242 Nm. Nejde o vysloveného trhače asfaltu, ale v reálném provozu jeho výkon bohatě postačuje. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne přibližně za 9 sekund a maximální rychlost činí 210 km/h.

    Motor se vyznačuje kultivovaným chodem a při běžné jízdě se spotřeba bez potíží drží pod hranicí 7 litrů na 100 km. Přestože 103 kW nedosahuje hodnot ostrých hot-hatchů, díky rychlým reakcím podvozku dokáže nabídnout solidní porci zábavy, zejména na klikatých okreskách.

    Motor má slušnou pružnost a svižné předjíždění není problém, zejména pokud si pomůžete podřazením. Dlouhé převody znamenají častější podřazování při ostřejší jízdě, na druhou stranu přinášejí klidnější chod a úsporu paliva při dálničních přesunech.

    Tuhý, ale čitelný: podvozek verze N Line překvapí

    Verze i30 Fastback N Line se od standardního provedení liší sportovněji naladěným podvozkem – je snížený a celkově tvrdší. Jen pozor – toto neplatí pro kombi N Line, které sportovní podvozek nemá. Vpředu najdeme klasické zavěšení typu McPherson, vzadu pak víceprvkovou nezávislou nápravu, kterou mají všechny fastbacky bez ohledu na výbavu.

    Díky této konstrukci a kvalitnímu obutí drží vůz stopu s jistotou. Přední část reaguje ochotně a přesně, podvozek působí vyváženě a k nedotáčivosti dochází až ve vyšších rychlostech, navíc velmi plynule. Testovaný vůz měl nasazeny zimní pneumatiky, přesto se i na nich choval v zatáčkách čitelně a jistě.

    V městském prostředí se tužší podvozek projeví především na nerovnostech a přejezdech, kde může působit tvrději. Na druhou stranu – na kvalitní okresce podvozek skutečně vyniká. Vůz se přesně vede, řízení má příjemný odpor a celkový jízdní projev vzbuzuje důvěru i chuť řídit. Je to přesně ten typ auta, do kterého se o víkendu těšíte.

    Brzdy, které drží tempo s jízdním projevem

    Verze N Line se odlišuje také na brzdách – oproti standardní i30 dostala větší brzdové kotouče, které zajišťují lepší brzdný účinek zejména při svižnější jízdě. Brzdový pedál má solidní zpětnou vazbu a ani při ostřejším tempu na okreskách nevadne, což se v praxi rozhodně počítá.

    Dost místa i pro rodinu, kufr zvládne i kočárek

    Díky stejnému rozvoru jako hatchback i kombi nabízí i30 Fastback dostatek prostoru pro posádku. Na nohy je vzadu místa dost i pro dospělé, pouze vyšší cestující mohou narážet hlavou na nízký strop – tvar karoserie je přece jen sportovnější. Dětská autosedačka se dozadu vejde bez problémů, ISOFIX je snadno přístupný. U větších sedaček proti směru jízdy může být potřeba posunout přední sedadlo.

    Zavazadlový prostor nabídne velmi slušných 450 litrů – více než hatchback a téměř na úrovni menšího kombíku. Kočárek se zpravidla vejde, ale doporučujeme si to raději ověřit konkrétním modelem. Počítat je třeba s vyšší nákladovou hranou, která leží zhruba 80 cm nad zemí, takže manipulace s těžšími věcmi není úplně ideální. Na druhou stranu – široké víko otevírané i s oknem usnadňuje přístup do kufru.

    Po sklopení zadních sedadel vznikne téměř rovná plocha a objem přes 1300 litrů. Ne, není to kombi, ale jako stylový fastback nabízí skvělý kompromis mezi vzhledem a praktičností. Uvnitř nechybí množství odkládacích prostor, ergonomie je jednoduchá a přehledná – typické pro Hyundai. Výhled dozadu je omezený, ale parkovací senzory a zadní kamera to bohatě vynahrazují. Ať už jde o každodenní dojíždění, víkendový výlet s rodinou, nebo svižnou jízdu mimo město – Fastback N Line to všechno zvládá s lehkostí.

    Na co si dát pozor při koupi i30 Fastback N Line

    Hyundai i30 třetí generace si dlouhodobě drží pověst spolehlivého vozu. Mechanicky je vůz postaven na solidních základech – jak motor, tak převodovky patří k odolné technice a i30 nemá žádné zásadní slabiny, které by se opakovaně vracely. Níže se podíváme na nejčastější závady a problémy, které se mohou vyskytnout. 

    Benzinový motor 1.4 T-GDI s přímým vstřikováním a turbodmychadlem se ukázal jako velmi povedená jednotka, která bez problémů zvládá i vyšší nájezdy. Jen ojediněle se objevují závady, jako jsou netěsnosti na vysokotlakém palivovém čerpadle nebo poruchy regulace turba.

    Při testovací jízdě proto doporučujeme vnímat, zda motor táhne plynule, neztrácí výkon a zda se z motorového prostoru nešíří zápach benzínu. Kvílení turba nebo modrý kouř z výfuku také mohou signalizovat problém. Karbonování ventilu díky přímému vstřiku zatím není u dobře zajetých kusů do 100 000 km zásadní téma.

    Manuální převodovka je ve většině případů spolehlivá, pouze u některých vozů se vyskytl problém s prasklým plastovým úchytem pružiny u spojkového pedálu, což může způsobovat vrzání nebo chrastění při sešlápnutí. Jinak ale řadicí mechanismus i synchrony fungují bez problémů. U vozidel s vyšším nájezdem si všímejte případného hučení převodovky – může značit opotřebovaná ložiska.

    U automatické dvouspojkové převodovky DCT se u prvních vyrobených kusů řešila životnost spojek – v některých případech došlo k jejich opotřebení už kolem 30 000 km. Často byly měněny v záruce. Pokud vybíráte vůz s automatem, doporučujeme ověřit servisní historii spojky. Typickým příznakem opotřebení je cukání při rozjezdu. Někdy postačí kalibrace, ale pokud jsou lamely výrazně opotřebené, čeká vás nákladnější oprava.

    Podvozek vozu je robustní, ale zadní víceprvková náprava má více čepů a silentbloků, které se mohou po vyšším nájezdu opotřebovat. Při testovací jízdě si proto všímejte jakýchkoli klepavých nebo vrzavých zvuků od podvozku. Důležité je zkontrolovat i stav pneumatik – nerovnoměrné sjíždění může ukazovat na špatnou geometrii.

    Elektronika bývá ve většině případů bezproblémová. Občas se ale mohou objevit závady na LED denním svícení nebo klimatizaci – jde však spíše o výjimky než pravidlo. Při prohlídce doporučujeme zkontrolovat funkčnost všech světel, infotainmentu i běžných ovladačů v interiéru. Někdy se ozve vrzání plastů, především v zimních měsících, ale jinak drží interiér dobře. Sedadla verze N Line jsou navíc odolná a udrží si tvar i po letech.

    Co se týče karoserie, Hyundai výrazně zapracoval na antikorozní ochraně. Rez u tohoto modelu nebývá problém, ale rozhodně se vyplatí zkontrolovat spodní hrany dveří, podběhy a hrany víka kufru. Zvláštní pozornost věnujte také stavu ráfků – 18palcová kola působí efektně, ale jsou náchylnější k oděrkám od obrubníků.

    Cena a dostupnost

    Verze N Line se na trhu ojetin objevuje poměrně zřídka – většina nabídek se týká standardních fastbacků. Pokud už narazíte na N Line, připravte se na cenové rozpětí přibližně mezi 350 až 450 tisíci korun, v závislosti na stáří a nájezdu. Klasická provedení fastbacku se pak nejčastěji pohybují mezi 300 a 400 tisíci korun. Za sportovnější vzhled a naladění si tedy trochu připlatíte, ale vzhledem k výbavě i celkovému dojmu to může být investice, která dává smysl.

    Plusy a mínusy

    Závěrečné hodnocení

    Hyundai i30 Fastback N Line působí jako poctivě navržené a dobře vyladěné auto, které dokáže zaujmout nejen vzhledem, ale i svým projevem na silnici. Nabízí vyváženou kombinaci stylu, rozumného výkonu a solidní výbavy. Není to hot-hatch, ale v běžném provozu umí potěšit svižnou jízdou i čitelností v zatáčkách. A přitom nezapomíná na praktičnost – zvládne rodinný provoz i každodenní používání bez kompromisů.

    Pokud hledáte auto, které vás bude bavit, ale zároveň vás nenechá na holičkách v každodenním režimu, Hyundai i30 Fastback N Line rozhodně stojí za zvážení. My jsme si ho během testu opravdu užili – a možná by mohl sednout i vám.

    Picture of Marek Hervíř

    Marek Hervíř

    Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *